• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

Mitt ex ligger på sjukhus akut och har skickat barnet till sin mamma, vilket jag inte går med på. Är det inte JAG som är sen andra vårdnadshavaren som barnet i första hand ska vara hos?? Fick inte ens info att exet åkte in, utan fick veta flera dagar efteråt på omvägar att exet är kvar på sjukhus.

• Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:32:42 följande:
    Det är den juridksa vårdnaden ni pratar om, inte om vård av barnt.

Beslut får bara tas om saker som innefattar VÅRDNADEN dvs förskola, skola, pass, BUP, läkarbesök, samtal och belsut inom skola, utredningar etc... 

SKILJ PÅ VÅRDNADEN AV BARN OCH VÅRD AV BARN!     

Men källa på vilka beslut som BARA får tas ?

TS har vårdnaden om barnet och ingen får neka honom att hämta hem det såvida det inte finns domstolsbeslut på det! 

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-01-30 16:21:43 följande:
    Ja o i kapitel 6 står att läsa: Vårdnadens utövande

11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Lag (1983:47).

I rest my case...Flört

Och att barnet är hos farmor rör barnets personliga angelägenheter hur??
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-30 16:38:51 följande:
    Och att barnet är hos farmor rör barnets personliga angelägenheter hur??
    Ja.
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:36:14 följande:

tvärom, den som föjer överenskommelsen om vem som ska ha barnet samarbetar bäst.
    om mamman hade ringt och frågat pappan hade det varit ok om hanhade sagt ja att hämta.

Men nu gör han fel fetersom han bryter mot allt och skapar oro för barnet.

Fel.

Ts gör rätt.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:30:16 följande:
    Men här är paragrafen då en vårdnadshavare är sjuk...
    för om du hänvisar till §11 så är altlså mamman frisk och kan bestämma själ voch ts har gjort grovt övertramp.

Föräldrabalken  6 kap  1§13

13 § Står barnet under vårdnad av två vårdnadshavare, skall vad som sägs i 11 eller 12 § gälla dem tillsammans.    Är en av vårdnadshavarna till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak förhindrad att ta del i sådana beslut rörande vårdnaden som inte utan olägenhet kan uppskjutas, bestämmer den andre ensam. Denne får dock inte ensam fatta beslut av ingripande betydelse för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det.   
    I 8 a § finns bestämmelser om ändring i vårdnaden när den ena föräldern är varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden. Lag (2005:430).

OBSERVERA ATT VI PRTAR OM VÅRDNADEN OM BARNET,  ALLTSÅ INTE OM VÅRD AV BARNET.

Man kan vara vårdnadshavare utan att vårda barnet.

Lagen tar bara upp den JURIDISKA VÅRDNADEN.

VART BARNET VISTAS BESTÄMS I AVTAL, DOMSLUT ELLER ÖVERENSKOMMELSERO CH HAR INTE MED VÅRDNADEN ATT GÖRA!!!

Var barnet ska va när mamman är sjuk är en akut fråga.

VARFÖR SKRIKER DU SÅ MYCKET? ÄR DET DEN SOM SKRIKER HÖGST SOM VINNER LR VAD ÄR DET FÖR POÄNG ATT SKRIVA STORT NÄR DU SKRIVER OCH VARFÖR MÅNGA UTROPSTECKEN???
  • Denise87

tvärom, den som föjer överenskommelsen om vem som ska ha barnet samarbetar bäst.
    om mamman hade ringt och frågat pappan hade det varit ok om hanhade sagt ja att hämta.

Det är ju bara hur du väljer att tolka det, nu vet vi inte ens vad det finns för avtal. Jag hade nog tyckt att det var bra mycket mer orosskapande att jag eller mitt x lämnar bort barnet till någon annan om någon utav oss hamnade på sjukhus, utan att ens informera den andra föräldern.

Bryter mot allt känner du dem personligen eller för jag har läst hela tråden och ser inte vad det är han skulle ha brutit mot ?

Han har halva vårdnaden om ett barn och får  reda på att barnet inte är med sin mamma vilket det skulle varit enl ök och hämtar barnet på dagis.
    jag ser inget fel i det, problemet är att varken mamma eller mormor hört av sig till DEN ANDRA VÅRDNADSHAVAREN! 
  • Anonym

Bryter mot vad?Drömmer
  • SupersurasunkSara
    Denise87 skrev 2013-01-30 16:31:12 följande:
    Men vad är det för fel på folk, har man barn tillsammans ska man fan informera om att man är på sjukhus och berätta vart barnet befinner sig.

Vem tycker att det är rätt av en mamma att undanhålla sådan information? 

Har man delad vårdnad ska man ju kunna samarbeta kring  sånt som rör barnet tex vart barnet ska vara när mamma är på sjukhus, den möjligheten har inte ens ts fått för att mamman inte informerat DET ses inte som bra i en ev vårdnadstvist.
    Man måste informera varandra om sådant som påverkar den andres umgänge när barnet åker dit. Tex om barnet fått en medicin, skadat sig el liknande. JA, jag tycker att man ska meddela den andra föräldern om man hamnar på sjukhus och barnet vistas någon annanstans, men det beror faktiskt helt på hur samarbetet ser ut tycker jag. För eg har man ingenting att göra med vad som sker på den andra förälderns umgänge.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 16:42:05 följande:
    Var barnet ska va när mamman är sjuk är en akut fråga.

VARFÖR SKRIKER DU SÅ MYCKET? ÄR DET DEN SOM SKRIKER HÖGST SOM VINNER LR VAD ÄR DET FÖR POÄNG ATT SKRIVA STORT NÄR DU SKRIVER OCH VARFÖR MÅNGA UTROPSTECKEN???

Nej jag skriker inte.. jag betonar det som man verkar missa här.. nämligen skilllnaden mellan vårdnad och vård.

Det är ingen akut fråga vart barnet ska vara.. barnet var hos sin mormor och hade det bra.
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 16:38:12 följande:
    Men källa på vilka beslut som BARA får tas ?

TS har vårdnaden om barnet och ingen får neka honom att hämta hem det såvida det inte finns domstolsbeslut på det! 

det beror ju omständigheterna.. men bara vårdnasdfrågor.. allts det som har med dem juridiska vårdnaden att göra.

Inte frågor som har med barnets omvårnad - vård att göra.

Visst får han hämta så länge han behagar..men kommer de i tvist så kommer det vara emot honom att han agerar så på mammans tid.

• SupersurasunkSara

Var barnet ska vara när ena föräldern är inte en akut fråga eftersom barnet är omhändertaget av en farförälder. Om inte den möjligheten funnits är det en akut fråga. Fö fick jag inte svar på min fråga, anonym svarade bara ja.

Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??