gabbi81 skrev 2013-05-24 21:29:11 följande:
Jag är nu inne på dag 19. Jag har fått rekommendationerna att ha sex varannan dag , precis innan äl och sedan under. Ibland så kan äl-sekretet vara för tjockt som gör att spermierna inte kommer igenom det. Om man har sex innan äl och innan man får sekretet så är dom redan i livmodern eller längre upp och på så sätt kan det underlätta en ev befruktning. Så vi brukar ha sex någon dag, dagen innan jag tror jag ska ha Max. Sedan när jag får Max så brukar vi ha varannan dag. Ibland blir det mer och ibland mindre. Svårt att alltid bli sugen på beställning. Gjort detta ett tag nu...

Äl sker normalt 24-36 timmar efter LH-stegringen.Så när vi får max på monitorn så har LH-stegringen påbörjats. (det som är lite lurigt är att man kan ju fått max redan dagen innan men som inte monitorn kan avläsa för att LH-stegringen kom försent på dagen.) Men kan i värsta fall få äl upp till 36 timmar senare efter man har fått max på monitorn. Så om man har sex någon dag innan beräknad max och sedan under tiden efter så borde man ju lyckas någon gång... Förhoppningsvis!! Hur brukar ni göra?
Vad påläst du är!
När jag blev gravid med dottern hade vi sex nästan en vecka innan jag tror att jag hade ÄL (har jag räknat ut i efterhand, senaste mens minus 14 dagar och när vi hade sex senast innan det, hon var ju inte planerad..). Så hittills har vi väl försökt ligga samma dag som jag fått hög och sen igen när jag fått max. Men det har ju inte funkat. Så nu provar vi att ligga varannan dag mellan det att mensen slutat och tills monitorn går ner på låg igen. Min sambo har nämligen en teori om att det borde funka om man "pumpar fullt", så vi provar väl det nu då