• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • som en sol

Vecka 4+2 för mig idag. Har känt av illamående sen ÄL+5 och det ökar stadigt men ännu långsamt. Jag tar vitamin B6, lergigan comp x3 dagtid och lergigan x1 till natten vilket hjälper än så länge. Färdigt uthämtat från apoteket har jag sen primperan supp, ondensatron och omeprazol rathiopharm...och atarax om det är nödvändigt för att kunna sova...och öppen dörr till sjukhuset för dropp om jag behöver... så jag är beredd denna graviditet...

Multitabs och vitamin B6 har jag tagit förebyggande enligt den forskning som finns.

Hur tidigt har ni blivit illamående? Det dök upp som en blixt från klar himmel i mitten av vecka 7 förra gången för mig. 

• Bianca1

Ja så var det för mig med! Mellan vecka 7-8. Idag har jag dock 7 dagar kvar till snitt! Åh skulle inte vilja börja om!

Du låter ju väl förberedd! Lycka till!!!

• Bianca1

Vattnet gick 01:00 och nu börjar värkarna tillta. Ca 15 min emellan. Kl 08:00 skulle vi befinna oss på fl om det inte blev värre nu snart!

• Newbie84

För mig brakade det loss i v 5 och gick över dagen efter förlossningen helt. Åh grattis bianca? Vad skönt och lycka till nu :)

• som en sol

4+4 idag och efter 13 dagars milt illamående så mår jag idag plötsligt helt bra. Inget illamående alls. Vad är det för konstigheter? Kom ert illamående väldigt hastigt eller utvecklades det under en längre tid? Min förra graviditet kom det som en blixt från klar himmel i vecka 7, så det verkar vara annorlunda denna gång...

• Tifastar

Från v 5 tills barnet kom ut mådde jag illa o spydde med ettan o tvåan.

Är i vecka 22 nu o det har än så länge följt samma mönster.

• verkar
    som en sol skrev 2013-11-22 22:52:32 följande:
    4+4 idag och efter 13 dagars milt illamående så mår jag idag plötsligt helt bra. Inget illamående alls. Vad är det för konstigheter? Kom ert illamående väldigt hastigt eller utvecklades det under en längre tid? Min förra graviditet kom det som en blixt från klar himmel i vecka 7, så det verkar vara annorlunda denna gång...

Mitt kom i v 7 och höll i sig till v 17, så har det varit med de andra barnen också. Sedan började det vända och nu kräks jag 1-2 ggr per dag stor skillnad not förut. Jag har i te tagit någon medicin sen i somras. Denna gång är det tvillingar i magen senast 2/1 ska de komma ut, skönt att få sin kropp tillbaka.
    Ursäkta min dyslexi
  • Jan 2014

Hej,

Jag är i v.32 och kräks nästintill varje dag (flera gånger per dag oftast) sen v.10, blivit inlagd osv.

Jag varit stark och bitit ihop och kämpat på...

Fram till v.28 hade jag gått upp 3,5kg men hos BM nu i v.32 så hade jag tappat 2.5kg så total viktuppgång sen inskrivningen är 1kg...BM fixade en läkartid nu på måndag och sa att jag absolut inte fick gå ner mer i vikt.

Kännt de sista veckorna att orken börjar ta slut. Vilket alla inte förstår riktigt här hemma tyvärr.

Eftersom förlossningen närmar sig och jag kräks nu flera gånger per dag, får ungefär behålla 2-3 frukter och en macka per dag, så oroa jag mig över om jag kommer orkar en förlossning.

Någon annan som har erfarenhet?

Är orolig så klart!

• Newbie84

Jan2014: jag var väldigt utmattad, dels pga sömnbrist men också pga långvarig energibrist. Kräktes upp min frukost innan vi åkte in på förlossningen, fick i mig saft och lite kräm under förlossningen som jag kräktes upp. Bebisen hade ansiktet framåt så det tog lång tid men han la huvudet rätt i slutet. Hade inte mkt kraft till att få ut bebis, avslutade med sugklocka och slapp urakut ks. Allt gick iaf bra och bebisen mådde jättebra. Hade jag haft energi hade jag kanske orkat själv. Svimmade 3 ggr efteråt och fick vara på spec bb eftersom jag ansågs behöva extra uppsikt. Var inte orolig, du kommer att klara det galant, men det är ju självklart jobbigare när man är energilös och mår illa/spyr. Försök att vila och sova mycket innan det är dags :)

Svar på tråden Hyperemesis