hoof skrev 2013-11-05 08:24:00 följande:
Jag hoppar in i denna tråd, även om jag inte läst igenom hela. Äter Odansetron sedan ett antal veckor tillbaka. Har hittills hållit borta kräkningarna men nu i veckan så har jag börjat kräkas trots tabletterna. Är i v 17 (16+1) och känner att jag behöver stöd från några som förstår hur det är. Jag håller på att bli tokig, eller snarare tokdeprimerad. Ingen i min omgivning verkar förstå det här med illamåendet. Att jag inte kan sova på nätterna eller tar en timme att få i sig frukost. Min man tycker ändå på något sätt, även om han säger annat, att jag ska klara av det vanliga sysslorna hemma men jag är knappt på benen.
Jag känner mig ovärdig som människa. Innan graviditeten var jag alltid i farten, hade massor av bollar i luften och trivdes väldigt bra med det. Sedan jag blev gravid orkar jag knappt ur sängen, mår konstant illa och kräks. Tvingar mig iväg till jobbet, men vissa dagar får jag helt enkelt glömma det. Hur tar ni er genom dagen utan att bli knäpp?
Ja, nog blir man tokig allt av att må såhär en längre tid. Jag hade en chef som sa att "Du kan väl komma in o testa att jobba, vi kan ladda upp med påsar så du kan spy bakom kassan" (jobbar i butik.) Det handlar ju inte bara om att man är illamående och kräks, man mår ju också skit i resten av kroppen och orken är i botten. Jag tycker att jag haft influensa symtom när det varit som värst. Vem kan då ställa sig och jobba med det?
Viktigt att du förklarar för din sambo hur du mår och att du verkligen inte orkar med hemmet när du är dålig. Jag är i v 22 och börjar först nu känna att kräkningarna gett med sig men illamåendet är kvar konstant. Min räddning har varit just sjukskrivning och att ta det lugnt. Även om jag kräks mindre nu så känns det som att det kommer bli svårt att återgå till jobbet. Så fort jag gör nåt (typ handlar mat, går en promenad) så blir jag mycket värre igen och sängliggandes.
Jag försöker ta en dag i taget och tänka på att det är en begränsad period man mår såhär... även om den här perioden är en halv evighet;)