• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Newbie84

Usch stackare, jag blev tagen på allvar, träffade dock en läkare på vc när min ordinarie var på semester och hon förstod inte. Vänd dig till gynakuten där vet de vad hyperemesis är iaf kanske du kan bli lite uppvätskad också om du inte får behålla något. Har du kollat om du kan öka doserna? jag åt 8 comp och 3 vanliga och de var gynakutläkaren som ökade min dos till det. illamåendet och kräkningarna var ju kvar men jag spydde inte lika ofta och bara om jag ätit/druckit. Annars har inte din mvc någon läkare, de bör också känna till. Lycka till och håller tummarna för att det blir bättre snart. Min sista spya kom på förlossningen.

• didine

Jag lider också av hyperemesis. Jag är i vecka 14. Tredje graviditet och för mig har det varit värre för varje graviditet. Jag blev inlagt med dropp. Måste ta medecin odansetron. Bemötande av vården var att de tog mig på allvar iom det är tredje gången. Vissa personer (inom vården eller bekantskap eller släkt) har mer förståelse än andra för det här hemska som vi med hypermesis går igenom. Det är svårt för andra att förstå att även ta en dusch är så svårt då man ärhelt utmattad. Kram till alla som har eller har haft det så.

• didine

Är egentligen i vecka 16.... Nikolean: jag kräks också som du fortfarande o jag försökte låta bli att ta medecin i förrgår men det gick inte då kräkningarna blev intensiva o mer frekventa. Jag förstår inte att vården inte tar dig på allvar. Jag har gått ner i vikt i 9 kilo och om du också har gått ner i vikt o berättar om hur du har det så måste du få en tid hos en läkare på mvc. Fråga din barnmorska. Lycka till

• Stina1982

Stort grattis till er som fått era bebisar! Till alla er andra som mår illa: kämpa på, ni är så duktiga!! Sitter här med dottern i knät, hon blir 4 veckor i morgon, och kan inte förstå att jag mådde så fruktansvärt för bara en månad sedan! Tänk att det ändå är värt det sedan!!

• som en sol

Vecka 5+5 idag, det är värre idag och jag har tagit min första tablett ondensatron. Jag kan inte tänka mig att orka spy och må illa dygnet runt åtta månader framåt. Ännu har jag inte ens spytt och jag tycker det är så jäkla jobbigt bara att må illa. Fy fan.

• syster78

Hej, hoppar in här. Dessvärre...

Andra graviditeteten, 10+5 idag. Med sonen kräkte jag till 40+2 men var inte lika illa däran som jag är / redan har varit.

Kräkt och legat på soffan i 5 v, gått ner 5 kg. Tar ondansetron, fungerar ibland. Varit inne på KK Akut 3 ggr de senaste 3 veckorna - i fredags blev jag inlagd med nattpermission, fick då 3 l vätska och kissade uppskattningsvis 1 l så jag behövde onekligen vätskan. Tillbaka igår igen, fick 2 l dropp och kom då igång och kissade normalt, nackdelen med det var att jag då inte kunde ligga ner 2 h efter att jag ätit vilket jag måste för att inte kräkas, kräkte alltså upp det jag åt på sjukhuset för att droppet pågick...

Idag var urinstickan ua och jag blev hemskickad. Efterfrågade näringsdropp, skulle desperat behöva det men fick till svar att det är väldigt sällan det ges och jag förstår verkligen inte varför. Nån här som fått det?

Jag ska träffa dietist på onsdag, hopas det kan ge lite.

• verkar
    syster78 skrev 2013-12-01 21:32:30 följande:
    Hej, hoppar in här. Dessvärre... Andra graviditeteten, 10+5 idag. Med sonen kräkte jag till 40+2 men var inte lika illa däran som jag är / redan har varit. Kräkt och legat på soffan i 5 v, gått ner 5 kg. Tar ondansetron, fungerar ibland. Varit inne på KK Akut 3 ggr de senaste 3 veckorna - i fredags blev jag inlagd med nattpermission, fick då 3 l vätska och kissade uppskattningsvis 1 l så jag behövde onekligen vätskan. Tillbaka igår igen, fick 2 l dropp och kom då igång och kissade normalt, nackdelen med det var att jag då inte kunde ligga ner 2 h efter att jag ätit vilket jag måste för att inte kräkas, kräkte alltså upp det jag åt på sjukhuset för att droppet pågick... Idag var urinstickan ua och jag blev hemskickad. Efterfrågade näringsdropp, skulle desperat behöva det men fick till svar att det är väldigt sällan det ges och jag förstår verkligen inte varför. Nån här som fått det? Jag ska träffa dietist på onsdag, hopas det kan ge lite.

Min läkare var villig att ge näringsdropp men det vände lite med ondansetron. Så det behövdes aldrig.
    Ursäkta min dyslexi
  • dlra
    syster78 skrev 2013-12-01 21:32:30 följande:

Hej, hoppar in här. Dessvärre...

Andra graviditeteten, 10+5 idag. Med sonen kräkte jag till 40+2 men var inte lika illa däran som jag är / redan har varit.

Kräkt och legat på soffan i 5 v, gått ner 5 kg. Tar ondansetron, fungerar ibland. Varit inne på KK Akut 3 ggr de senaste 3 veckorna - i fredags blev jag inlagd med nattpermission, fick då 3 l vätska och kissade uppskattningsvis 1 l så jag behövde onekligen vätskan. Tillbaka igår igen, fick 2 l dropp och kom då igång och kissade normalt, nackdelen med det var att jag då inte kunde ligga ner 2 h efter att jag ätit vilket jag måste för att inte kräkas, kräkte alltså upp det jag åt på sjukhuset för att droppet pågick...

Idag var urinstickan ua och jag blev hemskickad. Efterfrågade näringsdropp, skulle desperat behöva det men fick till svar att det är väldigt sällan det ges och jag förstår verkligen inte varför. Nån här som fått det?

Jag ska träffa dietist på onsdag, hopas det kan ge lite.

Ursch vad jobbigt :(

Verkar som att näringsdropp ges i sällsynta fall. Med mig var det tal om det när jag låg inne med vätskedropp, värdena blev bra men jag kunde fortfarande inte få i mig ett piss pga illamåendet, man väntande ändå för att se hur medicineringen gick, när vi till slut hittade den bästa kombinationen av medicin för mig så kom jag ju ur den onda cirkeln så därför behövdes inte näringsdropp för jag kunde smått börja äta mer och mer :)

Det verkar så att man vill att ens medicinering ska etablera sig i kroppen först och främst.. Håller tummarna för att du snart blir bättre och kommer ur det värsta.

Styrkekramar!
  • didine

Jag fick näringsdropp via venen på sjukhuset i 2 dagar. Till skillnad från vanlig dropp så värkade det i venen. Fick då ta panodil en hel natt. Det är mitt tredje barn o jag behövde inte näringsdropp för de andra graviditeter. Det är värre för varje graviditet. De värsta veckorna för risk med sjukhusvisteler är vecka 6 till 14. Nu i vecka 16 kan jag inte dricka eller äta nåt på fm. Du som frågade om att få dropp hemma: jag har oxå frågat men fått nej. Det är fel på systemet att vi hyperemesis får flera liter dropp sen blir det u.a på ketoner så skickas man hem o där kräks man igen o får ta sig till gynakuten igen o vänta flera timmar för att få hjälp. Sist det hände mig blev jag arg o sade ifrån. Efter en vecka på sjukhuset åkte jag hem men fick ändå att min plats kvar i en månad vid behov av dropp så jag slapp gynakutens korridor väntan. Läkaren på gynakuten tyckte att jag skulle få dropp på mvc. Mvc sade att det kunde inte de erbjuda... alltså det är brist i systemet att i stället för att få dropp hemma så måste vi läggas in för dyr sjukhusvård... läste att de erbjuder "hem dropp" till hyperemesis drabbade kvinnor dalarna. Heja för Dalarna! Buh för Göteborgs regionen....