• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • didine
    Jan 2014 skrev 2013-12-23 12:07:51 följande:
    Jag är i v.37 och har tyvärr fortfarande beskymmer. Visa slutar det runt 30. Väldigt olika.

Kan säga så här, man orkar längre än vad man tror. Trots man varit helt slut så får man det att gå pga babyn. Det är tuft och jobbigt men det kommer vara värt det!

Jag önskade också att man pratade mer om det, att det fanns mer hjälp och information att gå. Kanske behöver ni prata med en läkare som förklarar situationen för din man. Så han i sin tur förklarar för familjen.

Begär också tätare kontroller hos BM och använd henne som stöd...

Jag känner inte dig men tycker att jag får så mycket stöd i dina ord. Så tack. Jag hoppas att du snart får din bebis så allt elände är över. Det är för mig mitt tredje barn. Jag har haft liknande de andra gångerna oxå. Och såsom för dig fram till mot slutet av graviditeten. Min man har varit 2 gånger m mig/en gång hos läkaren som sade att han var säker på att jag fick mkt stöd från mannen och barnmorska som blev imponerad av mon mans yrke och sade att det måste ha varit svårt för honom att ta sig tid att komma..... sen har jag varit själv....på akuten . På sjukhuset osv.... på sjukhuset tyckte sjuksköterskan att en läkare borde prata med min man. Det blev aldrig av. I hans familj får man klara sig själv och inte begära från nån annan. Det funkar så länge man är frisk eller hur? Som tur så är alla mina vänner underbara och kollegerna o min chef oxå! Kram och lycka till
  • hoof

Ni som mår illa och kräks fast ni äter Lergigan, har ni provat Zofran eller Odansetron? För mig fungerar inte leriga eller något annat, men med Zofran klarar jag av att jobba och mår bara illa på morgonen innan frukost och lite halvilla fram till lunch. Slipper dock kränkningarna! Utan dem är jag sängliggande. Dock är de inte helt beprövade på människor vad gäller eventuella skador för fostret. Men för mig är det helt klart inget att diskutera, man har inget liv när man ligger och kräks hela dagarna.

• didine
    hoof skrev 2013-12-23 15:19:31 följande:
    Ni som mår illa och kräks fast ni äter Lergigan, har ni provat Zofran eller Odansetron? För mig fungerar inte leriga eller något annat, men med Zofran klarar jag av att jobba och mår bara illa på morgonen innan frukost och lite halvilla fram till lunch. Slipper dock kränkningarna! Utan dem är jag sängliggande. Dock är de inte helt beprövade på människor vad gäller eventuella skador för fostret. Men för mig är det helt klart inget att diskutera, man har inget liv när man ligger och kräks hela dagarna.

Jodå ....jag har provat odansetron i flera veckor. Kräkte ändå och fick mkt förstoppning o huvudvärk och var ändå sängliggande. Så lergigan comp har mindre biverkningar för mig.... men det verkar vara olika för olija personer. På sjukhuset varnade de för mkt förstoppning med odansetron. Fick använda resulax var fjärde dag. Schönt att slippa nu.....

Styrkekramar till alla systrar som.kämpar med hypermesis. God jul trots allt....
  • didine

God jul till er alla. Jag orkar inte fira jul och ligger i sängen. Men näsra jul....om ett år då är vi alla med!!! Styrkekramar systrar!

• Maramina

Usch vad jag lider med er alla här inne! Och jag känner igen mig så väl, led av hyperemesis när jag väntade dottern, kräktes igenom hela graviditeten, ända fram till slutet, rent bokstavligt, vattnet gick när jag kräktes... Två dagar innan födseln vägde jag två kilo mer än innan graviditeten och då hade jag samlat på mig mycket vätska. Bebisen mådde dock bra när hon väl kom ut och är idag en pigg och glad tjej som blir 4 i vår.

Den graviditeten har gjort mig livrädd för en ytterligare graviditet, men längtan efter ett barn till blev för stort och vi gav oss in i bebisverkstaden igen. Idag, 2,5 år efter beslutet så är jag efter två missfall och efter det två IVF:er återigen gravid i 14:E veckan. Jag kräks flera gånger dagligen även denna graviditet, men det är inget i jämförelse med förra! Men jag får fortfarande möta den där oförståelsen från vissa i omgivningen:

"Du kan väl äta ändå!"

"Du måste ju äta om inte annat så för bebisens skull!"

Eller som en bekant som tjatade om att jag skulle testa seaband, trots att jag vid upprepade tillfällen sagt att jag redan har testat det... Det är ungefär som om vissa tror att man njuter av att må illa och kräkas och gör det bara för att få uppmärksamhet, eller något.

Hur som, jag vill ge er alla en stor styrkekram och jag lider med er! Jag vet precis hur det är, men det finns hopp! Och även om det är ovanligt så kan det bli enklare vid en eventuell nästa graviditet!

• Maramina

Och just det, om ni inte har testat med akupunktur mot illamåendet, försök få tag på en som håller på med det och som har tid. Har själv inte hittat någon som hade tid innan jul, men jag vet många som blivit hjälpta!

• Carolaiine

God Jul allesammans! Lyckades klara mig med 2 kräkningar igår, nytt personligt rekord... Hoppas ni andra har fått fira lite jul trots allt

• Tifastar

Här håller jag på bli galen... Kräkningarna axar upp igen

Inget piller i världen hjälper.

Är väl så här eftersom jag "bara" har 3 månader kvar.

• Carolaiine

Oj Tifaster, så "sent" i graviditeten...

Jag har fått Ondansetron nu, tar en på morgonen innan jag går upp, sen kör jag en Max två lergigan comp resten av dagen. Har varit kräkfri två dagar nu och vågar knappt hoppas...
    Dock känns det som att jag ska kräka av den där äckliga tabletten på morgonen. Den löser upp sig på tungan och "ska" smaka jordgubb... Tycker jag inte den gör, smakar bara "ämt".

Dick har jag sån förbannad huvudvärk varje em. Har tagit tabletten fyra mornar nu och huvudvärken kommer efter 4-5 timmar

Men håller tummarna för oss alla nu!!