• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Tifastar

Ja usch o fy inte är det lätt för oss kräkfior.

Det här är min 3e graviditet o den följer samma mönster. Kaos i början, lite lugnare i mitten o sen värre på slutet. Antar att kroppen vill vila mer på slutet kanske ?

• didine
    Carolaiine skrev 2013-12-29 09:20:44 följande:
    Oj Tifaster, så "sent" i graviditeten...

Jag har fått Ondansetron nu, tar en på morgonen innan jag går upp, sen kör jag en Max två lergigan comp resten av dagen. Har varit kräkfri två dagar nu och vågar knappt hoppas...

Dock känns det som att jag ska kräka av den där äckliga tabletten på morgonen. Den löser upp sig på tungan och "ska" smaka jordgubb... Tycker jag inte den gör, smakar bara "ämt".

Dick har jag sån förbannad huvudvärk varje em. Har tagit tabletten fyra mornar nu och huvudvärken kommer efter 4-5 timmar

Men håller tummarna för oss alla nu!!

Jag fick också mkt huvudvärk o förstoppning som.slutade när jag slutade med odansetron o tog "enbart" lergigan. Just nu är jag trött på sväris svärmor som säger jämt " ja och de (läkarna) är säkra på att det.inte är farligt att ta de här medecinerna (?)".

Hon har sagt det hur många gånger som hellst. Och så vägrar hon att hjälpa mig..... jag fattar inte hur dum o elak man kan vara.....

Stå på er ni andra heroiska blivande mammor som lider av hypermesis.
  • Carolaiine

Yes, här är förstoppningen ett faktum. Och huvudvärk från helvetet. Har så ont i huvudet så jag gråter. Har aldrig varit med om liknande. Och jag kräker bara upp laktulosen så förstoppningen blir inte bättre heller. Den här graviditeten tar kål på mig :'(

Suck. Om läkaren skriver ut det är det väl ok. Inte kul när andra går igång med det, man känner ju inte sig så glad över att behöva ta någon medicin alls. Blir ju inte bättre av allt tjat :-/

• didine
    Carolaiine skrev 2014-01-07 22:28:09 följande:
    Yes, här är förstoppningen ett faktum. Och huvudvärk från helvetet. Har så ont i huvudet så jag gråter. Har aldrig varit med om liknande. Och jag kräker bara upp laktulosen så förstoppningen blir inte bättre heller. Den här graviditeten tar kål på mig :'(

Suck. Om läkaren skriver ut det är det väl ok. Inte kul när andra går igång med det, man känner ju inte sig så glad över att behöva ta någon medicin alls. Blir ju inte bättre av allt tjat :-/

Jag förstår dig precis.... jag fickvanvända såna microlavemang resulax var fjärde dag pga av odansetron..... Jag är nu i vecka 21 och klarar mig med 1 lergigan komp som jag tar i slutet på fm, efter mina morgonkräkningar som alltid kommer o är så trogna...... sen väntar jag o vilar en halvtimme o sen liggande äter jag lite smörgåsar m ost/smaklös philadelfia ost. Jag slutade med odansetron på egen initiatiav o pga bieffekterna i början på december. Alltså typ en.månad sen. Men när det var som värst i oktober så ville jag ha odansetron trots bieffekterna. Förra graviditeten för 7 år sen fanns det inte odansetron för gravida hyperemesis. I stället fick man.nåt som hette esucos som gjorde att jag kännde mig ännu mer somnig o kraftlös än jag redan var. Med andra ord så görs ingen seriös forskning om hyperemesis idag. Det ger inga pengar att ägna sig åt vårt öde....tyvärr. däför finns ingen anpassad effektiv medecin. Jag drömmer att ett av mina barn blir gynekolog o forskar om detta(?....). Det värsta är att det är sannolikt även lm inte säkert att våra döttrar får samma bekymmer..... vi kommer att stödja dem o förstå dem. Kram . Håll ut.
  • Jan 2014

Är i v.40 nu och kräks fortfarande, men fått de lite mer under kontroll. DVS jag kräks men oftast klara jag av att fortsätta äta efteråt, så jag ändå får näring. Dock står vågen stilla...

Hoppas verkligen illamåendet och kräkningarna försvinner direkt efter förlossningen.

Längtar så efter att kunna äta "normalt"!!

• dlra
    Jan 2014 skrev 2014-01-12 12:49:54 följande:

Är i v.40 nu och kräks fortfarande, men fått de lite mer under kontroll. DVS jag kräks men oftast klara jag av att fortsätta äta efteråt, så jag ändå får näring. Dock står vågen stilla...

Hoppas verkligen illamåendet och kräkningarna försvinner direkt efter förlossningen.

Längtar så efter att kunna äta "normalt"!!

Ursch! Håll ut, inte långt kvar. Hoppaa för din skull också att allt släpper efter förlossningen på en gång.

Är i v 37 nu och kan knappt vänta till den stora dagen! Är så himla trött att våndas med det här illamåendet, tack och lov så spyr jag inte. Men hela graviditeten har verkligen känts som en enda lång och konstant magsjuka. Så sjukt egentligen..och så mycket mediciner man knaprat i sig..är nu uppe i högkostnadsskyddet haha, har aldrig kommit till den nivån innan!
  • Jan 2014
    dlra skrev 2014-01-12 16:31:05 följande:
    Ursch! Håll ut, inte långt kvar. Hoppaa för din skull också att allt släpper efter förlossningen på en gång.

Är i v 37 nu och kan knappt vänta till den stora dagen! Är så himla trött att våndas med det här illamåendet, tack och lov så spyr jag inte. Men hela graviditeten har verkligen känts som en enda lång och konstant magsjuka. Så sjukt egentligen..och så mycket mediciner man knaprat i sig..är nu uppe i högkostnadsskyddet haha, har aldrig kommit till den nivån innan!

Som tur nära men jag kan lika gärna gå över tiden också

Just nu oroar jag mig mest för hur jag ska orka en förlossning, speciellt om den blir långdragen...

Mediciner har varit helt verkningslöst för mig alt tripp till helvetet, så jag slutade med allt. Hade svårt att behålla de som hjälpte lite lite (1 av 10 tabletter fick jag typ behålla) så de skapade bara mer press.
  • Newbie84

Jan2014: mitt illamående varborta när jag vaknade efter förlossningen som var långdragen :) nu 2 mån efter känns det som att jag har glömt hur dåligt jag mådde men inte min sambo. Jag märker också att jag har stört mycket minnesluckor och att jag har missat allt som hänt i omvärlden typ. Lycka till nu tjejer inte långt kvar wohooo!

• didine
    Jan 2014 skrev 2014-01-12 16:50:26 följande:
    Som tur nära men jag kan lika gärna gå över tiden också

Just nu oroar jag mig mest för hur jag ska orka en förlossning, speciellt om den blir långdragen...

Mediciner har varit helt verkningslöst för mig alt tripp till helvetet, så jag slutade med allt. Hade svårt att behålla de som hjälpte lite lite (1 av 10 tabletter fick jag typ behålla) så de skapade bara mer press.

Hur går det för dig? Har bebven kommit? Är illamående borta? Jag hoppas det! Själv har jag några månader kvar. Jag känner att det är så tufft. Om som du skrev så undrar jag hur min kropp som är så svag nu kan klara av en förlossning. ...kramar till alla ni andra som har eller har haft hyperemesis
  • Jan 2014
    didine skrev 2014-01-14 19:02:39 följande:
    Hur går det för dig? Har bebven kommit? Är illamående borta? Jag hoppas det! Själv har jag några månader kvar. Jag känner att det är så tufft. Om som du skrev så undrar jag hur min kropp som är så svag nu kan klara av en förlossning. ...kramar till alla ni andra som har eller har haft hyperemesis

Nej tyvärr är babyn fortfarande kvar i magen och illamående likaså..BF 16/1

Ja det är verkligen tufft!

Hoppas du själv ska må bättre igen SNART! inte alla som mår illa under hela graviditeten, har du tur så går det över innan sista veckorna.
    BF 16 januari