Hej, jag har inte läst ngr inlägg i tråden, men vill ändå skriva här... Har själv två hyperemesisgraviditeter bakom mig, med sjukhusvistelse - vätske- och näringsdropp, upprepade gånger vid båda graviditeterna. Vid första grav släppte tyvärr inte illamående förr än sista fyra veckorna, kräkningarna upphörde i samband m förlossningen. De läkemedel jag fick först var primperan och lergigan comp. Slutligen fick jag ondansetron samt esucos (på licens). Det sistnämnda var det enda som hjälpte mig. Under denna grav kunde jag bara få i mig banan och nyponsoppa (i princip). Trots stor oro fick jag en fullt normalviktig tjej utan ngr som helst komplikationer. Vid andra grav släppte illamående och kräkningar i slutet av v. 25. Denna gång fick jag esucos direkt då jag visste vad det rörde sig om vid första kräkningen - att det med all sannolikhet inte var "vanligt" grav.illamående utan just hyperemesis. Inlagd blev jag vid första läkarkontakten i v.5. Denna gång var min oro över läkemedel inte alls lika påtaglig. För att alls klara av grav. fanns inga andra alternativ. Vårt andra barn föddes i v. 41 och vägde 4 190 g, inga komplikationer. Jag inbillar mig kanske, men jag upplever att den mer intensiva behandlingrn jag fick denna andra gång bidrog till att jag fysiskt klarade mig bättre. Jag gick inte ned mig lika mycket. Ett tips jag fick ifrån en annan tjej som lidit utav detta var att ha en kylbag vid dig med det du ev. kan äta men som måste förvaras kallt. Då slipper du ödsla dina krafter på att ta dig till kylen. Jag hade även en termos med dricktempererat vatten så att jag kunde blanda nyponsoppa där jag befann mig - i sängen eller soffan. En annan bra sak som jag hade vid andra grav. var att ha stickor hemma som mäter ketonhalten i urinen. Då behövde jag inte stressa upp mig i "onödan", vare sig för om jag var uttorkad eller om jag var fånig som åkte in till sjukhuset igen. Jag låg på KK i Lund där de tillämpade öppen retur en vecka efter utskr. Jag hoppas verkligen att det släpper för dig snart - det är ju så individuellt! Kämpa på, även om det är klyschigt sagt. Jag gick in i mig själv väldigt mycket - tänkte i princip bara på mig själv och vad jag behövde för att orka med. Min man har stöttat mig ofantligt mycket, det blir ju som ett trauma för ens partner också, men det har vi fått "bearbeta" efteråt. Under graviditeterna var det mina behov som styrde. Om inte, hade vi kanske inte haft våra underbara barn idag... Många kramar till dig - och till eventuellt andra drabbade av detta skit!