• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Serla
    Arwen77 skrev 2013-03-12 18:36:21 följande:
    Åh stackare! Får du behålla nåt alls? Funkar det att äta nåt alls? Idag har jag spytt rätt mycket men ändå inte så illa så att allt kommer upp.

Idag har jag spytt upp precis allt så att det kommer galla ;-( vissa dagar så kan jag iallafall äta lite och behålla det, men idag är en dålig dag.  

Är det vissa tider som är värre för dig?  
  • Hannali

Är det ingen som tipsat/erbjudit er akupunktur? Det är det enda som hjälpt under mina två graviditeter då jag också led av hyperemesis. Jag fick det dels på gyn när jag låg inne med dropp och efter det på min vårdcentral. De flesta sjukgymnaster kan ge akupunktur och även många barnmorskor. Om inget annat hjälper så ge det ett försök, det var verkligen värt det!!! Jag lider med er och hoppas ni snart får må bättre.

• Serla
    Hannali skrev 2013-03-12 23:16:58 följande:
    Är det ingen som tipsat/erbjudit er akupunktur?

Jag fick det förra gången och det hjälpte tyvärr inte ett smack på mig. Har bett om att få det den här gången men fått nej då det inte hjälpte sist ;-(
  • Hannali

Aha, ok! Tråkigt att det inte har någon vidare effekt för er del. Jag fick iaf börja gå 2 ggr vecka till dess att symtomen minskat och senare 1 ggr vecka fram till förlossningen i princip + primperan och lergigan comp dagligen på tider.

Det jag också kan tipsa om är att försöka komma ut och röra på sig/träna, det låter helt stört (tyckte jag iaf) men det hjälpte också! Tar emot innan och bara tanken kan ju få en att behöva springa å kräkas men effekten på sikt är toppen :)

• Serla
    Hannali skrev 2013-03-13 22:42:06 följande:
    Aha, ok! Tråkigt att det inte har någon vidare effekt för er del. Jag fick iaf börja gå 2 ggr vecka till dess att symtomen minskat och senare 1 ggr vecka fram till förlossningen i princip + primperan och lergigan comp dagligen på tider.

Det jag också kan tipsa om är att försöka komma ut och röra på sig/träna, det låter helt stört (tyckte jag iaf) men det hjälpte också! Tar emot innan och bara tanken kan ju få en att behöva springa å kräkas men effekten på sikt är toppen :)

Jag kan inte ens gå 300 m utan att spy och dagen efter så är jag liggande hela dagen så det funkar inte ;-(
  • Isabell228

Känner verkligen igen mig i er alla när ni skriver att ni ligger och spyr och att illamåendet aldrig går över. Känner sig så ensam, nedstämd och känner att man snart inte orkar mer. Detta är verkligen en fruktansvärd sjukdom som sätter sig både fysiskt och psykiskt. Är i vecka 19 och känner redan skräck för att bli gravid en andra gång och bli så här dålig igen. Hur sjukt är inte det?

• Arwen77

Jag förstår precis!! Känner samma sak! Jag ska till Mvc idag och jag VILL verkligen inte gå dit! Det värsta är att va så rädd för att spy rakt ut men jag hoppas nästan att jag gör det så får hon ju se hur jävligt det är!! Hon kommer sitta där och mala på om sitt ditt o datt vad man ska äta, vitaminer, motion osv....

• Arwen77

Åh en av de värsta dagarna idag. Får inte behålla nåt. Huvudet gör jätteont och känns som migrän. Jag orkar knappt spy för huvet känns som det ska sprängas! har nästan glömt varför jag gör det här. Har tappat hoppet

• Serla
    Arwen77 skrev 2013-03-14 12:00:44 följande:
    Åh en av de värsta dagarna idag. Får inte behålla nåt. Huvudet gör jätteont och känns som migrän. Jag orkar knappt spy för huvet känns som det ska sprängas! har nästan glömt varför jag gör det här. Har tappat hoppet

Du klarar det gumman! Håll ut!!! Tänk på när du får hålla i din lilla bebis! Massor av kramar
Svar på tråden Hyperemesis