• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Arwen77

Ja fy för den känslan !! Om det ändå kunde lätta lite! Hoppas du fortfarande på att det ska bli bättre? Vad har läkarna sagt till dig? Jag är bekymrad över denna enorma trötthet!? Vart kommer den ifrån och hur länge ska den finnas här?! Orkar ju knappt va uppe alls.

• Alicebritta

Jag vet inte om jag är rädd, däremot tänker jag ofta att jag inte kommer att klara det! Det är psyksiskt påfrestande att ligga hemma, att inte kunna gå ut, att inte kunna duscha eller fungera som en normal människa. JAg längtar såååå tills jag blir mitt vanliga jag igen! Men det hjälper att prata om det i allafall.... 

Arwen77; Min dotter blir 4 år i sommar och det tog mig lång tid att ens tänka tanken att vilja ha ytterligare ett barn. Jag började må illa i v. 5 och jag kände direkt igen känslan. Jag och min man hade redan pratat om hur vi skulle göra om jag blev dålig igen, men det blev verkligen jobbigt när det blev en realitet. I början tänkte jag mycket på abort och om jag skulle orka gå igenom det här en gång till. Veckorna gick och till slut fanns det liksom ingen återvändo.
    Som det ser ut idag får min man göra precis allt här hemma, lämna och hämta på dagis o.s.v.
    Det som kanske ändå har varit hårdast är att min dotter inte tog det så bra i början att jag var sjuk. Hon ville inte vara med mig, jag fick inte vara nära henne, hon ville inte bli lämnad ensam med mig.... Hon tyckte nog att allt var läskigt, med droppslangar och personer som kom hem hela tiden för att hjälpa mig..... Det är först nu som hon har börjat "komma tillbaka" till mig. Häromdagen ville hon att jag skulle trösta henne när hon var ledsen, för första gången sedan december!
    Kort sagt så påverkar denna sjukdom hela familjen. Min man är såå trött ibland och stressad. Han måste ju ta hand om allt, familj, jobb och mina spyor :)

• verkar

Vad kan man få för hjälp? Kan man få komma till tex vårdcentralen och få dropp eller kan de komma hem till en och fixa det? Vi jobbar på ett syskon men med tanke på hur jag mått med de andra vill jag veta vad jag har rätt till.

• Alicebritta

Det verkar som att det beror på vart i landet man bor...
    Men jag vet att det finns de som tar kontakt med mvc och en barnmorska innan de blir gravida för att göra upp en "vårdplan" för hur det allt ska hanteras om de drabbas igen. 
    Jag "tillhör" Stockholms landsting och här får man åka till gynakuten på för att få dropp i första hand. Själv är jag så dålig så att jag har fått möjlighet att få dropp hemma och vad jag vet är det fler än jag som får det. Då blir man inskriven i ASIH (avancerad sjukvård i hemmet).

Det som kan vara svårt kan vara att hitta en medicin som hjälper bra, men det finns en del att välja på.
    Mitt bästa tips är att ta och kontakt med mvc och hör efter hur det ser ut där du bor.

• Arwen77

Min bm är helt ointresserad av att vilja ens försöka hjälpa mig. Tyvärr. Lite peppning kan jag tycka inte skulle kosta henne så mkt! Man känner ju sig så ensam utsatt sårbar och helt enkelt helt slut. Man kan inte riktigt tänka klart. Jag vet inte, men vågar man tänka att det kommer att gå över?

• Serla

Stackare som har fått en sådan BM. Kan du inte försöka att byta? jag hade en dålig BM sist, denna gången har jag en kanonbra och jag känner mig trygg med henne. Du måste ju känna att du har stöd! Lova att du iallafall försöker att få en annan, du har ändå rätt lång tid kvar!

• Isabell228

Arwen: Jag tycker också att du ska byta barnmorska till en som tar detta lite mer seriöst. Hyperemesis är en sjukdom som tar på krafterna både fysiskt och psykiskt och otroligt svårt att hantera för att det slår ut en helt och det är så ovisst när det blir bättre. En barnmorska finns till för att vägleda och visa stöd till den gravida under graviditeten. Tycker inte att din gör ett särskilt bra jobb. 

• Arwen77

Hur mår ni idag ? Jag är matt och spyr, och är väldigt ledsen min sambo vill att jag håller ut, jag vet inte om jag klarar det

• Isabell228

Usch Arwen jag förstår känslan till 100 %. Så många dagar har jag haft det exakt likadant och känt samma att jag inte klarar detta. Jag mår för tillfället okej och spyr endast då och då. Tar Lergigan comp varje morgon och Lergigan till kvällen, gör jag inte det blir jag snabbt dålig. Hur känner du dig idag? Hoppas så att du har en bättre dag idag.

Svar på tråden Hyperemesis