• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Arwen77

Skönt att du har en bättre dag! Lergigan comp hjälper inte på mig så jag tar bara vanliga lergigan till kvällen. Brukar få sova på dom. Min sambo säger varje dag att det snart kommer att gå över men jag tror honom inte.

• verkar
    Alicebritta skrev 2013-03-21 18:16:31 följande:
    Det verkar som att det beror på vart i landet man bor... Men jag vet att det finns de som tar kontakt med mvc och en barnmorska innan de blir gravida för att göra upp en "vårdplan" för hur det allt ska hanteras om de drabbas igen.  Jag "tillhör" Stockholms landsting och här får man åka till gynakuten på för att få dropp i första hand. Själv är jag så dålig så att jag har fått möjlighet att få dropp hemma och vad jag vet är det fler än jag som får det. Då blir man inskriven i ASIH (avancerad sjukvård i hemmet). Det som kan vara svårt kan vara att hitta en medicin som hjälper bra, men det finns en del att välja på. Mitt bästa tips är att ta och kontakt med mvc och hör efter hur det ser ut där du bor.

Alicebritta skrev 2013-03-21 18:16:31 följande:
    Det verkar som att det beror på vart i landet man bor... Men jag vet att det finns de som tar kontakt med mvc och en barnmorska innan de blir gravida för att göra upp en "vårdplan" för hur det allt ska hanteras om de drabbas igen.  Jag "tillhör" Stockholms landsting och här får man åka till gynakuten på för att få dropp i första hand. Själv är jag så dålig så att jag har fått möjlighet att få dropp hemma och vad jag vet är det fler än jag som får det. Då blir man inskriven i ASIH (avancerad sjukvård i hemmet). Det som kan vara svårt kan vara att hitta en medicin som hjälper bra, men det finns en del att välja på. Mitt bästa tips är att ta och kontakt med mvc och hör efter hur det ser ut där du bor.

Jag fick åka in till akuten när jag kännde att jag inte orkade mer, flera rundor blev det. Lika oförstående var de varje gång. Ingen pratade om att man kunde få dropp hemma eller få en tid inbokad så man är väntad. Jag mår mycke bättre efter jag fått dropp om jag fick det på rutin kanske mitt liv skulle fungera.
  • Myggan01

Hej, här är en till som spyr, har legat sen vecka 6 och går strax in i vecka 10. Snigelfart.. Isolerad och håller på att deppa ihop. Väntar syskon så jag trodde jag var beredd på detta hemska illamående som också drabbade mig sist, men det är lätt att glömma hur jävligt det är. Fått utskrivet dessa lergigan osv men får migrän 5 timmar efter intaget, så det är inte värt det. Jag lyckas ändå behålla lite så det är jag tacksam över.

tänkte tipsa om p3 dokumentär som spännande underhållning, vissa stunder orkar jag inte se på tv utan bara ligga och blunda, kan vara skönt att lyssna på nått, p3 knattetimmen är också kul att lyssna på. Jag tvingar mig ut på en 5-10 min prommenad (kräk påsen med såklart) och försöker tajma det kring kl 10-11 minst chans att möta någon. Mår oftast sämre efter prommisen men psykiskt är jag stolt att jag gjorde det. Somnar oftast efteråt av utmattning, vilket är skönt, bästa på hela dygnet är att sova.     

har ni tips på hur ni får eran dag att gå????   

• Arwen77

Ja visst fan kryper tiden fram!! Såå drygt. Illamåendet är lite mildare idag, men då märker jag hur utmattad jag är pga denna " magsjuka" i 5 veckor. Känns som om jag blivit överkörd av tåget!! Bor hos mina föräldrar med lilleman denna vecka och bara sooooover hela tiden!! Tack och lov att jag får hjälp!
    Tack för tipset om P3! Ska till bm senare men har ingen lust att träffa den trötta tanten! Men måste dit nu för att få remissen till kubtestet. Har ingen lust att prata med henne

• Arwen77

Skittanten kommer bara säga: "men har det inte blivit bättre än??!! Det låter Inge vidare hörru."
    Det kan man ju helst slippa höra, hennes onödiga kommentarer.

• Arwen77

Måste gnälla lite till min sambo hjälper väl hemma så gott han kan, men han är en slarver och väldigt lat. Han tar disken, men det är väl typ det. När jag har en bättre dag får jag skura toan emellan spyorna, skura badkaret och tvätta för sånt gör han inte. Och allt övrigt plock, alla bord/byråar/skåp är belamrade med grejer intorkad mat på golvet och köksbordet osv...suck!!! Vantrivs!! Känner skuldkänslor för att hemmet förfaller när jag inte orkar funderar på att skaffa städhjälp!

• Myggan01
    Arwen77 skrev 2013-03-25 12:14:59 följande:
    Måste gnälla lite till min sambo hjälper väl hemma så gott han kan, men han är en slarver och väldigt lat. Han tar disken, men det är väl typ det. När jag har en bättre dag får jag skura toan emellan spyorna, skura badkaret och tvätta för sånt gör han inte. Och allt övrigt plock, alla bord/byråar/skåp är belamrade med grejer intorkad mat på golvet och köksbordet osv...suck!!! Vantrivs!! Känner skuldkänslor för att hemmet förfaller när jag inte orkar funderar på att skaffa städhjälp!

hello sister!
    låter som min man har en tvillingsjäl. Vårat hem förfaller, han är hemma med vår son då inte släkten kan hjälpa till, jag var sååå tydlig med att när den här tiden kommer tar du mitt ansvar för hemmet, handling, städning, SOPOR! jag har skrivit en lapp på ytterdörren om soperna och lika så glömmer han, jag kan spy bara att gå förbi köket och jag känner soplukten. Samma med tvätten, förr tvättade jag var och varannan dag, det blir mycket tvätt  med barn, men jag får ständigt påminna han, men bara energin att säga åt han för 7877738 gången gör att jag gör det själv tilslut. 
     vilken vecka är du i Arwen 77? om vi hade råd skulle jag köpa städhjälp, förra grav gjorde jag det en vecka innan bf, storstädat och rent överallt, det ska jag lyxa den här gången också!   
  • Arwen77

Hehe, ja det låter onekligen som hans tvilling usch, det är påfrestande i längden att behöva tjata om städning, som borde va självklart!
    Jag är i v 10+2 idag. Har legat sen v 6 och spytt. Idag har jag haft semester från spyorna. Vi får se hur länge det varar ska ta blodprover på ons inför kubtestet. Hoppas jag är stark nog att släpa mig dit bara! Ska ni göra kubtest? Hur gammal är ert barn ? Min är 15 mån och har tyvärr ingen dagisplats till honom än det hade varit kanon, inte minst för hans skull. Han blir så uttråkad av att va hemma med mig nu.

• Myggan01

min son är 13 månader och vi har samma problem med dagis plats, så mannen är hemma eller så kan farmor eller mormor sköta. Men jag lider av dålig samvete och jag saknar så att leka och vara aktiv med sonen. Jag har tid hos barnmorskan imorrn men jag tror inte jag kan fara.. Jag tar resorb eller grönsaks bulong om  jag har spytt mycket en dag, räddar mig lite från huvudvärken.  Nä vi ska inte göra kub test, vill inte men har heller ingen möjlighet då vårat landsting tar 4000 för det provet..så vi kör på oddsen är bra istället.

mådde du lika illa i din första grav? 

• Arwen77

Åh jag vet precis va du menar!! Vill oxå leka med min son!! Brukar bli lite bättre mot kvällen och då brukar vi leka lite jag mådde väldigt illa tills v 12 förra gången, sen släppte det. Vet inte om det kommer göra det nu.... Men jag hoppas ju såklart!! Känns mer aggressivt denna gången på nåt sätt.

Svar på tråden Hyperemesis