• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Arwen77

Jo jag dricker nog rätt ok tror jag ändå...men denna fruktansvärda huvudvärk bm trodde det berodde på hormoner...? Ja, jag vet inte. Gissar på spänning, är allmänt jättespänd i kroppen! Skulle nog behöva massage!

• Newbie84

Mitt illamående är så mycket bättre nu, har kunnat äta mat de två senaste dagarna och vara uppe. Jag önskar så mycket att det håller i sig och går mot bättre tider :) glömde dock att ta en tablett på em och då kom kräkandet igång, men kanske att det börjar släppa. Vågar inte tro eftersom det blivit sju resor värre tidigare men jag är hoppfull. Gick 5 km härom dagen och kroppen måste fått en chock, så svullna händer och fötter, men det kanske är normalt efter 3 månaders sängliggande? Krya på er alla jag önskar att ni också mår lite bättre och kan se något ljus i tunneln.

• Stina1982

Skönt att du mår bättre Newbie! Har själv en dålig dag och har ännu inte tagit mig upp ur sängen. Ligger nog kvar här...

• Newbie84

Usch Stina stackare hoppas du får någon lättnad snart. Jag är så glad för att jag kände att jag höll på att bli deprimerad och har precis kommit ut ur en utmattningsdepression och vet inte om jag skulle klara att må så dåligt psykiskt igen...

• Bianca1

Är rätt säker på att jag börjar känna mig deppig nu :( börjar undra vad man har gett sig in på!

Märker att jag kräks av kött! Så det har jag inte ätit på 10 veckor nu! Känner att kroppen är hungrig men jag är absolut inte sugen på nått! Urinen är praktiskt taget röd och jag börjar nog bli uttorkad!

• Stina1982

Bianca: låter som om du skulle behöva dropp för att vätska upp dig! Jag kissade väldigt väldigt lite när det var som värst, åkte in till gynakuten och blev inlagd och fick många liter dropp under ett par dyn. Mådde bättre sedan. Har du någon akutmottagning i närheten?

• Bianca1

Nä jag har 10 mil till närmsta....men jag var där i måndags och dom bedömde ändå att jag inte behövde nått dropp....

• verkar
    Bianca1 skrev 2013-05-12 18:10:14 följande:
    Nä jag har 10 mil till närmsta....men jag var där i måndags och dom bedömde ändå att jag inte behövde nått dropp....

Jag tycker det där "bedömde att jag inte behövde dropp" är sjukt. Jag blir så arg...... Dropp hjälper ju och det är helt ofarligt till skillnad mot medicinerna . Jag förstår inte att den hjälpen sitter så långt inne. Prata med din bm hon kan hjälpa. Själv väntar jag på att eländet ska sätta igång, jag är i v 6 och i v 7-8 brukar hg sätta igång för mig. Tänker prata med min bm på inskrivning om just dropp om jag skulle kunna få det regelbundet på tex vårdcentralen. Det vore det allra bästa för mig då jag mår toppen ca 2 dyngn. Det är inte så mycket begärt kan man tycka....
    Ursäkta min dyslexi
  • Stina1982

Jag håller med! Dropp borde ju vara standard om man kräks eller inte kan få i sig något under en tid! Man får lite vila också. Jag tror man kan köpa stickor för att mäta ketoner i urinen. Har man ketoner kan man ju använda det som påtryckning i kontakten med sjukvården. Det är hemskt att de inte vill hjälpa! Innan jag blev inlagd för uttorkning ringde jag sjukvårdsrådgivningen. De tyckte att jag skulle äta gurka och stanna hemma, typ. Tänk om jag hade lyssnat på dem! Jag blir så arg på vården. Bianca, jag tycker också att du ska försöka få hjälp av BM, eller åk in till akuten igen och säg att du inte orkar mer och vägra åk därifrån. Ge inte upp! Verkar: hoppas verkligen du klarar dig bättre den här gången! Bra att du är förberedd och kan söka vård i tid om du blir dålig!

Svar på tråden Hyperemesis