• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Stina1982

Det är ok här med. Varit ute en liten sväng. Blir bara så himla trött av att röra mig! Man kan inte tro att jag för bara 3 månader sen brukade vara ute och springa flera gånger i veckan. Nu är det en utmaning att promenera 5 minuter! Men varje steg är ett framsteg ;)

• Arwen77

Ja visst är det konstigt hur snabbt kroppen kan försvagas?! Jag har blivit bättre och hoppas på ytterligare förbättring! Är nu i v 17+6 och har RUL på tisdag. Hoppas så att allt ser bra ut och att vi får se vad det är för kön

• Newbie84

Vad glad jag blir att det börjar lätta för er med. Provade primperan i tablettform och då kom det kräkningar får fortsätta med supparna. Blir inte så svullen längre som första gången jag aktiverade mig tack och lov, måste vart en chock för kroppen är i v 16+1 och ska börja jobba på måndags Mår fortfarande illa och tabletterna gör livet drägligt kanske kan jag få njuta lite av våren och graviditeten snart!

• älskadesysterochbror

första gången jag skirver och även första gången jag fått se att det finns fler med hyperemesis.
    Jag har en dotter på ett år och jag hade hyperemesis med henne, fick dålig hjälp av sjukvården och jag var väldigt rädd och ensam den gången! nu är jag gravid igen och fick hyperemesis igen, är trött och slut och irriterad på den dåliga hjälpen jag får på sjukhuset!

vad hjälpte er under illamåendet? fick ni någon hjälp och vad isåfall?
    har ni gått ner mycket och hur gör ni för att klara vardagen?

hade vart väldigt skönt att få höra från andra med samma problem!

• Newbie84

Mitt är bättre nu var sängliggandes i ca 3 mån och heltidssjukskriven. Gick ber 3-4 kg som jag nu börjat gå upp igen. Upplever dålig hjälp och förståelse ifrån mvc tyvärr, haft en gullig läkare på vårdcentralen som hjälpt mig med sjukskrivning och sen hjälpte gynakuten till med att öka doserna kraftigt på medicinerna. Tyvärr verkar det vara lite förståelse och på mvc sa de att jag måste småäta hela tiden, men det är inte så lätt när man kräks och kräks tills det känns som att inälvorna kommer upp. Sen verkar de inte förstå att man mår för jävligt psykiskt också. Så min VC läkare har vart guld värd. Vet inte om det bara är min mvc som är kass men verkar vara så att många upplever dålig hjälp och gehör för sjukdomen... Ska ev byta mvc till en annan för fler måste känna till hyperemersis och vad som är skillnaden mellan lite morgon iölamående och när livet slutar att fungera! Är i v 16+ 2 och börjat må bättre nu så att jag fungerar hyfsat en stund varje dag. Kan fortfarande inte äta lagad mat så bra lever numer på gröt kräm och fil med flingor och lite banan dricker bubbelvatten och apelsinjuice så det tar sig. Sambon kan dock fortfarande inte laga mat hemma och sover i vardagsrummet.

• Arwen77

Newbie; skönt att det känns lite bättre för dig! Hoppas det fortsätter bli bättre !

Hur mår ni andra här inne? Bättre?

• Litenskit

Man vågar ju inte hoppas för mycket, men det känns som att mitt blivit lite bättre nu. De senaste dagarna har det varit ett mildare illamående och inte alls den där känslan av att behöva kräkas för minsta lilla.

Jag har nog tur med min läkare på MVC. Hon förstår helt och förlänger sjukskrivningen utan problem tills jag mår bra.

• Stina1982

Hej tjejer! Jag upplever också att det blivit bättre! Vecka 16 blev en vändpunkt för mig och det har långsam förbättrats sedan dess! Hoppas verkligen att det håller i sig, vill så gärna börja jobba igen. Är sjukskriven maj ut men hoppas kunna börja jobba innan. Har ingen vidare läkare på mvc och det har inte varit helt självklart med sjukskrivning, så jag lär nog inte få den förlängd i vilket fall!

• Newbie84

Skönt tjejer att det går åt rätt håll. Igår hade jag en mindre bra dag dvs nerbäddad i sängen, idag känns det bättre. Märkt att om jag aktiverat mig lite dagen innan blir dagen efter mindre bra men fantastiskt att kunna komma upp och ut ibland :) siktar på att vara bra i v20 nu

• Alfonsmamman

@Newbie Precis så är det här också. När jag bara legat. Inte gjort något aktivt då är dagen efter ofta okej varpå jag kanske väljer att ta kortare promenad eller något annat lite mer aktivt. Då blir dagen som följer riktigt dålig. Men att ligga i sängen även dem "bra" dagarna är utesluter iallafall för mig. Så hur balanserar man detta bäst?

Svar på tråden Hyperemesis