• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Newbie84

Hur vet man när man ska sluta med tabletterna? min läkare vill att jag ska börja trappa ner med primperan men vågar inte för mår sämre när jag är utan

• Serla
    Newbie84 skrev 2013-05-27 15:06:15 följande:
    Hur vet man när man ska sluta med tabletterna? min läkare vill att jag ska börja trappa ner med primperan men vågar inte för mår sämre när jag är utan

Det står i bipacksedeln att man skall ta dem i max tre månader, jag tog dem i nästan sex månader på inrådan av läkaren. När jag såg bipacksedeln, så blev jag livrädd för att jag har skadat bebisen på något sätt genom att ta dem, så jag slutade tvärt. Mår pest utan, men vill inte skada mitt barn. Det finns tydligen risk för försenad utveckling och motorikstörningar. Ringt och kollat med både Apotek och sjukhus...Läkaren sa inget om biverklningar när jag frågade honom...

Har de givit dig något alternativ till Primperan? Inget annat funkar för mig, kräktes iofs hela tiden med P också, men jag kunde äta bättre när jag tog dem. I vilken v är du?
  • Alfonsmamman

Har en fruktansvärd huvudvärk. Helt galet. Mår så illa. Har knappt fått i mitt något alls idag. Kunde inte hämta sonen på dagis. Sambon ringde Alfons faster som kom till undsättning. Jag bara ligger. Huvudvärken från helvete. Vet inte vad jag ska göra åt huvudvärken. Funderar på att åka in till gyn. Få i mig en påse vätska och vända den onda cirkeln av huvudvärk och illamåemde. Har ni haft mycket huvudvärk? Upplevs som migrän.

• Newbie84

Jag är i v 17+6 och har börjat må bättre men mår betydligt sämre utan primperan. Har ju ätit mina typ 3 månader så får väl försöka sluta då. Spyr inte längre på samma sätt utan mer av tandvorstning och sporadiskt. Ska till bm på fredag så får väl kolla då. Har fått huvudvärk fr.o.m. Hell på kvällar sedan några dagar då jag började jobba. Dricker så mycket jag kan men misstänker att det kan vara så att jag dricker för lite i kombo med värmen...

• Stina1982

Serla: lergigan comp funkar något. De har hjälpt mig att få i mig en del mat och dryck. När det var som värst hade jag väl eg behövt något starkare, men nu känner jag mig bättre och då är de okej. Jag känner mig dock inte som mig själv när jag tar dem! Känner mig ganska frånvarande och konstig. Hoppas kunna sluta snart, men nu har jag börjat jobba och då vågar jag inte sluta tvärt med medicinen.

• Arwen77

Grattis till er som mår bättre o t o m börjat jobba! Jag kräks inte sedan några v tillbaka o det är otroligt skönt! Magvärken har blivit mkt bättre sen jag slutade spy, nu tar jag bara en omeprazol om dan, sen lergigan på kvällarna. Huvudvärken finns dock kvar, varje dag. Vaknar med den och måste ta Alvedon för att stå ut. Jag blir bollad till olika ställen med huvudvärken, Vc, Mvc och nu senast sjukgymnast. Alla är superointresserade o säger att dom inte vet vad det beror på och att jag ska knapra Alvedon :-/ känns ju inte så bra att det dagligen med bebis i magen.

• Serla
    Stina1982 skrev 2013-05-28 20:50:17 följande:
    Serla: lergigan comp funkar något. De har hjälpt mig att få i mig en del mat och dryck. När det var som värst hade jag väl eg behövt något starkare, men nu känner jag mig bättre och då är de okej. Jag känner mig dock inte som mig själv när jag tar dem! Känner mig ganska frånvarande och konstig. Hoppas kunna sluta snart, men nu har jag börjat jobba och då vågar jag inte sluta tvärt med medicinen.

Så kände jag med, avtrubbad nästan och fruktansvärt trött. Skönt att du är så pass bra att du kan jobba igen. Själv är jag fortfarande sängliggande, är i v 33+6 nu. Verkar som att jag kommer att fortsätta vara kass hela vägen den här gången med ;-(
  • greeneyes

Hej tjejer!
    Har inte orkat vara så aktiv här av förklarliga skäl. Är nu i v 17 och börjar må bättre. Vill börja jobba 50 % för att testa hur jag mår. Ska prata m läkaren imorgon men är orolig för att han ska propsa på heltid direkt, skulle verkligen inte fixa det.

Ni som börjat jobba, har ni börjat på deltid eller fullt direkt??

• Stina1982

Det verkar vara flera med huvudvärk här! Jag har det då och då men mest när jag spydde mycket! Hoppas ni mår bättre snart! Serla! Du är så tapper som kämpat dig igenom din graviditet och nu är du verkligen snart i mål!! Håll ut lite till! Greeneyes: Jag började att jobba heltid direkt nu i måndags, men det var för att jag själv kände att jag ville prova och att det nog skulle funka. Kände att jag var tvungen att komma ut. Det har gått över förväntan. Mår fortfarande inte bra, men jag sitter och småäter hela tiden på jobbet så det funkar. Känner du att du inte orkar heltid ska du absolut be om deltidssjukskrivnng! Det kommer jag åxå göra om jag skulle känna en dag att inte orkar heltid längre!

• Alfonsmamman

Ja, huvudvärken alltså. Helt hemsk. Just nu ligger jag på en brits på gyn-akuten med en påse vätska kopplat till mig för lite upptankning. Är så trött, ledsen och bara huvudvärk hela tiden så jag kände att nu behöver jag lite skjuts och energi att ta mig ur den onda spiralen. Det är bara såååå långt tid kvar och jag hoppas bara den lilla vill stanna hos mig. Då, till slut. Så vet jag ju att allt är värt det. Kram på er alla.

Svar på tråden Hyperemesis