• Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym skrev 2013-02-26 09:03:41 följande:
    Låter som magkatarr. 
    Läste lite om det igår men tyckte att det lät mer som en symptom som kallas "reflux". Det inträffar bara ibland om jag blir VRÅLHUNGRIG och äter, väldigt lustigt... Brukar dock inte vara så illa som igår! Min egen teori är att det bildas överdrivet mycket syra i min magsäck då den här överdrivna hungern kommer (magen förbereder sig för kommande matintag) och när jag väl äter så kommer syra upp ur magmunnen och jag får ont.
  • Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-02-26 11:02:06 följande:
    De där 60 grammen choklad springer du av dig snabbt Det var ju ändå bättre med choklad än ex. lösgodis! jag ska hålla tummarna för att du klarar det och så ska jag försöka ta åt mig lite av din spurtgnista och få min röv ut på promenad!!
    Du är bra på att tänka positivt

Det har gått bra hitills. Lite jordnötsmör på fm när suget slog till och jag har ätit lunch. Men inget fusk än så länge. Nu ska man bara tag sig i kragen och gå ut. Det är dåligt väder och kallt. Blä!
  • Anonym (Också lat)

Vad duktiga alla är!
    Jag klarade iaf dag 1 utan att äta några sötsaker. Nu ska jag klara resten också. Hann äta frukost hemma idag så det blev lite nyttigare (knäckebröd med philadelphia light och ett kokt ägg). Idag blir det soppa till lunch.

• Mickan76

Inga sötsaker sen i förrgår! Låter väl inte så länge men för mig är det det...Ingen promenad idag, satsar på imorgon.

• Anonym (#1)
    Mickan76 skrev 2013-02-26 19:05:03 följande:
    Inga sötsaker sen i förrgår! Låter väl inte så länge men för mig är det det...Ingen promenad idag, satsar på imorgon.
    Bra jobbat! Känner du att sötsuget har gett sig?

För mig blev det 2 timmar promenad i sakta mak med barnvagn och barn (som ville gå själv en del och satt i vagnen en del). Jag hoppar dock över löpningen i kväll då jag börjar känna att det kliar i halsen och jag är jäkligt frusen. Jag vill inte bli sjuk nu, det vore inget kul alls
  • Anonym (o)

Jag tycker det går bra, har inget sötsug alls! men det jag är osäker på är portionstorlekarna. Jag är ju aldrig hungrig iaf. A ja det visar sig väl efter den här veckan, har jag inte gått ner något ja då äter jag väl för mycket

• Anonym (lchf)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-02-26 11:13:20 följande:
    Bättre still än upp! Har du gått ner mycket än så länge?
    Nej, har gått ner 1,8 kg på tre veckor och sen stått still en vecka. Några vänner tror att det kan bero på att jag ammar och att kroppen då säger nej till att gå ner mer. Tråkigt i alla fall, vissa går ju ner jättemycket i vikt på grund av att de ammar.

Men ja, det är väl bara att hålla ut. Idag har jag inte tränat något, men gått runt på Birsta City och Ikea hela dagen med bebis i bärsele så det räknar jag som (liiite)  träning. Blev fortfarande lchf-mat. Det tycker jag är duktigt! Speciellt som väninnorna åt både muffins till förmiddagskaffet och tårta efter maten Glad
  • Anonym (Lata Anna)

Åh, tummen upp till er alla! Suckar åt mig själv, ingen promenad eller träning för mig idag heller! Tentaperiod om två veckor så har fullt upp med plugg. Men jag har också hållit mig ifrån sötsakerna! Det är faktiskt lite jobbigt när jag pluggar mycket hemmifrån nu och sambon har mycket på jobb så han köper massa glass och har flera chokladkakor i köksfönstret... Men te, vatten och tuggummi funkar bra än så länge!

• Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-02-26 23:07:31 följande:
    Åh, tummen upp till er alla! Suckar åt mig själv, ingen promenad eller träning för mig idag heller! Tentaperiod om två veckor så har fullt upp med plugg. Men jag har också hållit mig ifrån sötsakerna! Det är faktiskt lite jobbigt när jag pluggar mycket hemmifrån nu och sambon har mycket på jobb så han köper massa glass och har flera chokladkakor i köksfönstret... Men te, vatten och tuggummi funkar bra än så länge!
    Du kanske borde säga åt honom att lämna de där godsakerna på jobbet?

Min man är väldigt stöttande. Han lagar bra mat och gör även matlåda till mig som jag äter hemma. Då blir det mindre risk att jag sätter i mig onyttigheter.

Jag var sååååå trött igår och somnade på soffan kl 20. Orkade inte laga mat (mannen jobbade sent), så det blev 3 rostade mackor med ost och marmelad. Jag är helt dum i huvudet. Men när man är så trött och sliten som jag var så vill man bara ha något i magen, man bryr sig inte om vad det blir.

Jag vägde mig i morse och står stilla i vikt, så ingen skada skedd. Men jag blir ändå så sur på mig själv. Varför förstöra en i övrigt bra dag på det viset?
  • Mickan76

Har nu promenerat en timme. Vägde mig dock i morse och har gått UPP ett halvt kg sedan förra måndagen! Suck!!! Sen tycker jag alltid att det är svårt med helgerna, på nåt vis blir det alltid mer onyttigheter än jag tänkt.

Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!