• Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-01 09:47:25 följande:
    61,4 kg idagFörvånad  skriver ner det för jag tror knappt det är sant.

Till er som har det stressigt, var inte för hårda mot er själva. Det primära är att ni försöker göra så gott ni kan och sen börja om.

Hoppas alla får en fin dag i solenSolig    
    FANTASTISKT!! Helt otroligt!
    Anonym (#1) skrev 2013-03-01 10:15:37 följande:
    Härligt!!

Här har det också hänt något på vågen. I morse stod den på 56.5 så ner 400 gram. Om det är vätskan som släpper eller träningen (eller båda) vet jag inte, men skönt var det i alla fall

Igår åt jag 5 kex med jordnötsmör till lunch. Det är min stora utmaning, att äta bra även när min man inte lagar mat till mig. I helgen åker han bort och jag ska laga mat till mig själv. Dottern får alltid bra mat men oftast gör jag för lite och då äter jag skräp i stället.
    Men jordnötssmör är väldigt bra för jag kände mig inte ens trött på träningen, vilket jag kan göra ibland om jag ätit dålligt.

Det är ju jättebra!! Med tanke på om du ska ha tant röd- vecka också!!

Förresten, har ni någon målvikt ni satsar på eller ni tänker bara köra på tills det "känns bra"?
    Anonym (#1) skrev 2013-03-01 10:17:37 följande:
    Det är bättre att äta kalorier från nyttigt fett från nötter, än från socker. Socker lagras i större utsträckning som fett, än vad fett gör. Så jag tycker du gjorde helt rätt val.
    Tack, det kändes inte lika farligt nu! Jag stod mig också ända till middagen igår som intogs kl 19.30! Det hade jag nog inte gjort om jag satt i mig choklad istället....

Jag fick mig en liten promenad tidigare idag i det härliga soliga vårvädret - till tandläkaren! Fick fruktansvärda ilningar i tänderna för ett tag sedan efter att ha använt en whitening-tandkräm vid tre tillfällen. Nu är det bara en hörntand som känns av. Min tandläkare knackade på tanden och kände efter så den inte var rörlig, och icke då. Han röntgade den också men allt såg fint ut. Så nu misstänker jag att det är bihålan på den sidan som spökar och ger ett lätt tryck över just den tanden (bihålorna går ner som en liten ficka just vid hörntänderna). Aja, känns skönt att inget var fel iallafall! Jag vet att jag har fina och bra tänder, inga lagningar heller men man blir ju orolig.

Sonen är ute på badhus med sin bästis och hennes mamma (hade gärna velat följa med!). Kanske dock inte så pigg på att visa mig i badkläder ännu.... Har bjudit dem på kanelbullefika sen, kanske inte så jättebra... men det är ju fredag Skäms. Har köpt chips och lite lösgodis till sonen inför ikväll (hans kompis kanske stannar här och ser på film/ spelar TV-spel) så jag får stålsätta mig. Egentligen handlar det väl om att jag måste lära mig att inte vräka i mig massa skit bara för "att man ska", ofta är jag inte speciellt sugen ens!

Så nu tar jag tillfället i akt och råpluggar vidare här (FSK stängt idag nämligen)!

Sorry för långt inlägg men önskar er alla en underbar soldag tillbaka Solig

• Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-01 11:38:25 följande:
    FANTASTISKT!! Helt otroligt!

Det är ju jättebra!! Med tanke på om du ska ha tant röd- vecka också!!

Förresten, har ni någon målvikt ni satsar på eller ni tänker bara köra på tills det "känns bra"?

Tack, det kändes inte lika farligt nu! Jag stod mig också ända till middagen igår som intogs kl 19.30! Det hade jag nog inte gjort om jag satt i mig choklad istället....

Jag fick mig en liten promenad tidigare idag i det härliga soliga vårvädret - till tandläkaren! Fick fruktansvärda ilningar i tänderna för ett tag sedan efter att ha använt en whitening-tandkräm vid tre tillfällen. Nu är det bara en hörntand som känns av. Min tandläkare knackade på tanden och kände efter så den inte var rörlig, och icke då. Han röntgade den också men allt såg fint ut. Så nu misstänker jag att det är bihålan på den sidan som spökar och ger ett lätt tryck över just den tanden (bihålorna går ner som en liten ficka just vid hörntänderna). Aja, känns skönt att inget var fel iallafall! Jag vet att jag har fina och bra tänder, inga lagningar heller men man blir ju orolig.

Sonen är ute på badhus med sin bästis och hennes mamma (hade gärna velat följa med!). Kanske dock inte så pigg på att visa mig i badkläder ännu.... Har bjudit dem på kanelbullefika sen, kanske inte så jättebra... men det är ju fredag Skäms. Har köpt chips och lite lösgodis till sonen inför ikväll (hans kompis kanske stannar här och ser på film/ spelar TV-spel) så jag får stålsätta mig. Egentligen handlar det väl om att jag måste lära mig att inte vräka i mig massa skit bara för "att man ska", ofta är jag inte speciellt sugen ens!

Så nu tar jag tillfället i akt och råpluggar vidare här (FSK stängt idag nämligen)!

Sorry för långt inlägg men önskar er alla en underbar soldag tillbaka Solig

Skönt att det inte var något värre. Tandvärk är inte att leka med, det tar ju över hela livet till slut.

Ang kalorier från olika typer av mat så finns det en bra (men lång och bitvis lite svår att förstå) dokumentär på Youtube som heter Sugar- the bitter truth som handlar om vad som händer i kroppen när vi äter olika typer av sockerarter.

En kille har gjort en kort och lite lättare variant av denna föreläsning som jag varmt rekommenderar:

• Anonym (#1)
    Anonym (#1) skrev 2013-03-01 14:19:46 följande:
    Skönt att det inte var något värre. Tandvärk är inte att leka med, det tar ju över hela livet till slut.

Ang kalorier från olika typer av mat så finns det en bra (men lång och bitvis lite svår att förstå) dokumentär på Youtube som heter Sugar- the bitter truth som handlar om vad som händer i kroppen när vi äter olika typer av sockerarter.

En kille har gjort en kort och lite lättare variant av denna föreläsning som jag varmt rekommenderar:

" rel="nofollow" target="_blank">

Målvikt har jag ingen. Jag tänker mig nog ligga runt 54-55 kg, men jag är helt ok med att vikten pendlar lite. Det är naturligt.
  • Anonym (Också lat)

Lata Anna: Ajaj, jobbigt med tandont. Hoppas du slipper mer av det nu då. Skönt iaf att inte behöva laga.

Här visade vågen -1kg imorse och ligger nu på 59, yes! Antagligen bara vatten men känns ändå bra. Har inte hunnit med såmycket promenerande den här veckan eftersom jag har stressigt med labbande på jobbet. Men har iaf hållig mig borta från godis och det verkar ju ge resultat.

Hoppas ni alla får en bra helg!

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (Också lat) skrev 2013-03-01 18:01:05 följande:
    Lata Anna: Ajaj, jobbigt med tandont. Hoppas du slipper mer av det nu då. Skönt iaf att inte behöva laga.

Här visade vågen -1kg imorse och ligger nu på 59, yes! Antagligen bara vatten men känns ändå bra. Har inte hunnit med såmycket promenerande den här veckan eftersom jag har stressigt med labbande på jobbet. Men har iaf hållig mig borta från godis och det verkar ju ge resultat.

Åh grattis! Då är du under 60-strecket ju!!! Glad

Här blev det ju inte så bra igår, eller jag vet inte... Hamnade på krogen med en väninna jag inte träffat på länge och drack säkert 4 glas vin.. sedan åt jag en portion middagsmat kl 1-2 på natten när jag kom hem... med massor av sötpotaits! Haha, var invant tydligen att inte röra klyftpotatisen Så kanske inte blir någon viktnedgång alls här... Ändå känns min vinterjacka väldigt "lös", så får väl se på måndag.

Är inte så hungrig än, har tagit två resorb (inte sovit så mycket..) och LOKA, får se om det blir en pannkaka sen till frukost :-P
    Anonym (#1) skrev 2013-03-01 14:19:46 följande:

" rel="nofollow" target="_blank">

Tack!

• Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-02 08:15:40 följande:
    Åh grattis! Då är du under 60-strecket ju!!! Glad

Här blev det ju inte så bra igår, eller jag vet inte... Hamnade på krogen med en väninna jag inte träffat på länge och drack säkert 4 glas vin.. sedan åt jag en portion middagsmat kl 1-2 på natten när jag kom hem... med massor av sötpotaits! Haha, var invant tydligen att inte röra klyftpotatisen Så kanske inte blir någon viktnedgång alls här... Ändå känns min vinterjacka väldigt "lös", så får väl se på måndag.

Är inte så hungrig än, har tagit två resorb (inte sovit så mycket..) och LOKA, får se om det blir en pannkaka sen till frukost :-P

Tack!

Jag tror inte du åt sämre än jag gjorde. Jag åt både min egen lunch OCH halva dotterns. Sen åt jag 2 skivor bröd med ost och godis på kvällen i stället för middag. Mmm, riktigt bra. När maken ringer kommer jag att ljuga och säga att jag åt jättebra för han blir så sur på mig när jag är dåligt.

Idag ska vi gå på Skansen med en kompis. Så jag hoppas få några kilometer i benen i alla fall

Men du får tänka som så att även om du inte gick ner lika mycket denna veckan som du kunde ha gjort så är det ju ok så länge det går åt rätt håll
    Anonym (Också lat) skrev 2013-03-01 18:01:05 följande:

Heja Heja!

• Anonym (o)

Tack för er uppmuntran!

Men det gick nog lite väl snabbt.. var helt skakig, huvudvärk och mådde illa igår. Kan ju vara att jag precis avslutat en pencillin kur. Så jag tog mitt förnuft till fånga och var inte lika strikt igår.. åt lite fler kolhydrater och vips upp ett kilo idag. Men som jsg skrivit förut hälsan kommer först och jag måste ha energi nu när jag har min lille son den här veckan.

Nu ska vi iaf på familjejympa jag har alltså inte gett upp tar bara det lite långsammare tills jag mår bättre igen.

Anonym (#1) skrev 2013-03-01 10:15:37 följande:
    Härligt!!

Här har det också hänt något på vågen. I morse stod den på 56.5 så ner 400 gram. Om det är vätskan som släpper eller träningen (eller båda) vet jag inte, men skönt var det i alla fall

Igår åt jag 5 kex med jordnötsmör till lunch. Det är min stora utmaning, att äta bra även när min man inte lagar mat till mig. I helgen åker han bort och jag ska laga mat till mig själv. Dottern får alltid bra mat men oftast gör jag för lite och då äter jag skräp i stället.
    Men jordnötssmör är väldigt bra för jag kände mig inte ens trött på träningen, vilket jag kan göra ibland om jag ätit dålligt.

Jättebra!! det är mitt främsta mål att jag ska vara under 60-strecket.

TS: man måste ju leva och ha lite skoj också omstart imorgon kanske?  
  • Anonym (#1)
    Anonym (o) skrev 2013-03-02 08:25:56 följande:
    Tack för er uppmuntran!

Men det gick nog lite väl snabbt.. var helt skakig, huvudvärk och mådde illa igår. Kan ju vara att jag precis avslutat en pencillin kur. Så jag tog mitt förnuft till fånga och var inte lika strikt igår.. åt lite fler kolhydrater och vips upp ett kilo idag. Men som jsg skrivit förut hälsan kommer först och jag måste ha energi nu när jag har min lille son den här veckan.

Nu ska vi iaf på familjejympa jag har alltså inte gett upp tar bara det lite långsammare tills jag mår bättre igen.
    Jättebra!! det är mitt främsta mål att jag ska vara under 60-strecket.

TS: man måste ju leva och ha lite skoj också omstart imorgon kanske?  
    Helt rätt beslut! Man behöver inte må dåligt när man går ner i vikt.

Jag gick ner från 65 till 56 i somras (efter graviditet)  och jag kan inte minnas att jag mådde dåligt. Jag drog ner på kolhydraterna men åt fortfarande lite varje dag, tillräckligt för att hjärnan skulle få sitt. Så kämpa på och ha kul på gympan!

• Anonym (o)
    Anonym (#1) skrev 2013-03-02 08:36:15 följande:
    Helt rätt beslut! Man behöver inte må dåligt när man går ner i vikt.

Jag gick ner från 65 till 56 i somras (efter graviditet)  och jag kan inte minnas att jag mådde dåligt. Jag drog ner på kolhydraterna men åt fortfarande lite varje dag, tillräckligt för att hjärnan skulle få sitt. Så kämpa på och ha kul på gympan!

Tack! ja lite kolhydrater behöver man minsann ska bli intressant att se vad man väger imorgon.
  • Anonym (Lata Anna)

Fy f*n för mig alltså... blir så ledsen på mig själv Gråter

Igår var en katastrofdag matmässigt... Jag fattar inte att jag kan trycka i mig så mycket. Lite sömn och smått bakis (kanske p.g.a. lite sömn) ledde till att jag hade ett matmaraton hela dagen..... usch, minns knappt vad jag ätit... måste blivit minst 3 mackor, 6 pannkakor med sylt, köttrester, en hel djup tallrik klyftpotatis med beasås, 200g chips med dipp, 100g ostbågar, choklad (kanske 100g??), glass med chokladsås, hamburgare, en semla (!!!!!) och säkert mycket mer som jag "förträngt". Usch, mår nästan illa idag p.g.a. allt jag åt under gårdagen, känner mig helt uppsvälld.

Men det får fasiken bli nya tag nu! Jag får helt enkelt avstå utekvällar -sedan i framtiden får jag lära mig att inte bakisäta så, för det gör ju bara att man mår ännu sämre!! Kanske ska ha en vit månad (har absolut inga problem med alkohol anser jag, tar gärna ett glas vin hemma till maten ex, men har man en vit månad så är det ju lättare att säga nej till tjejkompisar som vill gå ut och parta).

Jag ser iallafall inte fram emot vägningen imorgon........ Tyst gissar på att jag GÅTT UPP - mycket!

Så, nu ska jag sätta fart här hemma och städa lite, sen blir det ut i sköna solen!! Nya tag!! Äpple Och detta ska jag skriva ner och försöka ta till mig nästa gång jag är bakis, kanske kan hjälpa.

Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!