• Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Mickan76

Ska också börja skippa mackorna! Det blir lätt många på en dag, både frukost och mellis. Är så van att det är svårt att komma på alternativ. Räknar ni andra kalorier eller drar ni in på kolhydrater eller hur tänker ni?

• Anonym (o)
    Mickan76 skrev 2013-02-28 21:01:18 följande:
    Ska också börja skippa mackorna! Det blir lätt många på en dag, både frukost och mellis. Är så van att det är svårt att komma på alternativ. Räknar ni andra kalorier eller drar ni in på kolhydrater eller hur tänker ni?

Ja gör det för då lär du märka skillnad på viktnedgången

Jag räknar inte utan drar ner på kolhydraterna. Om jag äter kolhydrater så är det nyttiga sådana såsom i frukt och grönsaker.
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-02-28 16:04:18 följande:
    Istället för mackor på morgonen äter jag frökex och ett ägg. Lunch olika grönsaker med kött, sås. Mellamål: ett äpple kvällsmat: samma som lunch och kvällsfika Skyr med lite bär

Ska kanske inte vara för kaxig får se slutet av helgen känns lite galet har aldrig varit med om att det går så snabbt! och jag vet ju innerst inne att det är bättre det tar lång tid för att det verkligen ska stanna där.

Tror mycket på att jag bytt ut mina kära mackor det är den största förändringen. Har inte ens tränat i veckan.   

Inspirerande! Ja fy, här har det inte gått bra idag Var så trött i huvudet vid 14-tiden så jag tog en powernap och somnade i 30 min. Hade ställt klockan som tur var, vaknade helt dåsig. Ut i köket gick jag sedan, behövde få upp blodsockret så satte i mig en massa jordnötssmör :-/ Är glad dock att jag inte tog chokladen... men det var nog inte så bra, mycket kcal.. Nåja, några dagar kvar till måndag!
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (lchf) skrev 2013-02-28 20:20:51 följande:
    blev ingen träning idag, det regnar och blåser ute . Några små promenader med barnvagn bara

Samma här! Bara massa stress stress och stress! Glad om jag lyckas sköta kosten!
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (#1) skrev 2013-02-28 20:18:09 följande:
    Nu har jag äntligen fått till ett träningspass och det var så härligt. Det märktes att kroppen hade behov av att röra på sig.

11 km löpning blev det och totalt brände jag ca 680 kcal som jag nu inte tänker äta upp eftersom jag syndat så mycket de senaste dagarna. Förhoppningsvis går det bättre att hålla sig på den smala (haha) vägen nu när jag tränar, för då är jag oftast inte lika sötsugen.

Härligt! Vad du är duktig!! Åh, jag vill verkligen ut och powerwalka/jogga!
  • Anonym (Lata Anna)
    Mickan76 skrev 2013-02-28 21:01:18 följande:

Nej, inget räknande här, men kanske borde.. Jag är glad om jag lyckas undvika godis, kakor och annat!
  • Anonym (o)

61,4 kg idagFörvånad  skriver ner det för jag tror knappt det är sant.

Till er som har det stressigt, var inte för hårda mot er själva. Det primära är att ni försöker göra så gott ni kan och sen börja om.

Hoppas alla får en fin dag i solenSolig    

• Anonym (#1)
    Anonym (o) skrev 2013-03-01 09:47:25 följande:
    61,4 kg idagFörvånad  skriver ner det för jag tror knappt det är sant.

Till er som har det stressigt, var inte för hårda mot er själva. Det primära är att ni försöker göra så gott ni kan och sen börja om.

Hoppas alla får en fin dag i solenSolig    
    Härligt!!

Här har det också hänt något på vågen. I morse stod den på 56.5 så ner 400 gram. Om det är vätskan som släpper eller träningen (eller båda) vet jag inte, men skönt var det i alla fall

Igår åt jag 5 kex med jordnötsmör till lunch. Det är min stora utmaning, att äta bra även när min man inte lagar mat till mig. I helgen åker han bort och jag ska laga mat till mig själv. Dottern får alltid bra mat men oftast gör jag för lite och då äter jag skräp i stället.
    Men jordnötssmör är väldigt bra för jag kände mig inte ens trött på träningen, vilket jag kan göra ibland om jag ätit dålligt.

• Anonym (#1)
    Anonym (#1) skrev 2013-03-01 10:15:37 följande:
    Härligt!!

Här har det också hänt något på vågen. I morse stod den på 56.5 så ner 400 gram. Om det är vätskan som släpper eller träningen (eller båda) vet jag inte, men skönt var det i alla fall

Igår åt jag 5 kex med jordnötsmör till lunch. Det är min stora utmaning, att äta bra även när min man inte lagar mat till mig. I helgen åker han bort och jag ska laga mat till mig själv. Dottern får alltid bra mat men oftast gör jag för lite och då äter jag skräp i stället.
    Men jordnötssmör är väldigt bra för jag kände mig inte ens trött på träningen, vilket jag kan göra ibland om jag ätit dålligt.

Edit: 800 gram har jag ju gått ner (om man räknar med viktuppgången) och då är det nog definitivt vätska. Men bra ändå
  • Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-02-28 21:20:13 följande:

Inspirerande! Ja fy, här har det inte gått bra idag Var så trött i huvudet vid 14-tiden så jag tog en powernap och somnade i 30 min. Hade ställt klockan som tur var, vaknade helt dåsig. Ut i köket gick jag sedan, behövde få upp blodsockret så satte i mig en massa jordnötssmör :-/ Är glad dock att jag inte tog chokladen... men det var nog inte så bra, mycket kcal.. Nåja, några dagar kvar till måndag!
    Det är bättre att äta kalorier från nyttigt fett från nötter, än från socker. Socker lagras i större utsträckning som fett, än vad fett gör. Så jag tycker du gjorde helt rätt val.
Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!