• Miss Blue

Bojkotta ICA

Efter att ICA-kurirens Katarina Mazetti skrivit en svenskfientlig krönika. Bombaderades kommentarsfältet med ca 600 ilskna kommentarer. Sen togs den bort.

Efter att ha läst den själv, är jag heligt förbannad och kommer inte sätta min fot på ica. Jag tro det var den värsta krönika jag läst.

www.icakuriren.se/Diskutera-Fraga/Katarina-Mazetti/Svart-att-finna-en-riktig-svensk/

bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/01/11/ica-okar-sortimentet-av-halal-mat-i-smyg/

www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2012/lamna-inte-over-ansvaret-for-obedovat-kott-till-konsumenterna

• Svar på tråden Bojkotta ICA
  • Elin 885

Ica Maxi är den bästa mataffären i denna stan enligt mig näst efter willys (en lika stor, dvs gigantisk) så nej jag tänker inte bojkotta Ica.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anghammarad
    JTA skrev 2013-02-27 18:33:13 följande:
    Rubriksättningen? Syftet? Tonen? Ordvalen? Argumentationen? Sensmoralen? 
    Kan du spceificera vad det är i rubriken, syftet, tonen, ordvalen, argumentationen och sensmoralen som är svenskfientligt. På vilket sätt uttrycker det fientlighet mot Sverige och inte bara mot SD/ND/SvP? Eller är du av åsikten att man är svenskfientlig om man inte håller med SD/ND/SvP?
  • JTA
    Anghammarad skrev 2013-02-27 19:19:03 följande:
    Kan du spceificera vad det är i rubriken, syftet, tonen, ordvalen, argumentationen och sensmoralen som är svenskfientligt. På vilket sätt uttrycker det fientlighet mot Sverige och inte bara mot SD/ND/SvP? Eller är du av åsikten att man är svenskfientlig om man inte håller med SD/ND/SvP?
    Nej det är svårt att vara specifik om Mazettis svenskhetshatande krönika. Den handlar ju inte om någonting annat alls, så en sammanfattning blir lika lång som krönikan själv. 

Jag är av åsikten att man är svenskfientlig om man argumenterar för att det inte finns någonting "svenskt" (där citationstecknen ofta är en del av retoriken, se rubriksättningen) samtidigt som man tvärsäkert definierar andra kulturer och nationaliteter, i Mazettis fall italiensk, och anser dem viktiga att bevara och främja.  Om man drar saken till sin spets är naturligtvis alla kulturer ett resultat av andra kulturers påverkan, på ett eller annat sätt. Men finns inte svenskheten på grund av detta faktum, så finns inte italienarna heller. Och inte kurderna, samerna, islam eller någonting annat. Nihil. 

Det Mazetti och dessvärre tämligen många andra uttrycker är bara intellektuellt oärligt, eller med andra ord korkat.  
  • Knyttan
    JTA skrev 2013-02-27 19:29:20 följande:
    Nej det är svårt att vara specifik om Mazettis svenskhetshatande krönika. Den handlar ju inte om någonting annat alls, så en sammanfattning blir lika lång som krönikan själv. 

Jag är av åsikten att man är svenskfientlig om man argumenterar för att det inte finns någonting "svenskt" (där citationstecknen ofta är en del av retoriken, se rubriksättningen) samtidigt som man tvärsäkert definierar andra kulturer och nationaliteter, i Mazettis fall italiensk, och anser dem viktiga att bevara och främja.  Om man drar saken till sin spets är naturligtvis alla kulturer ett resultat av andra kulturers påverkan, på ett eller annat sätt. Men finns inte svenskheten på grund av detta faktum, så finns inte italienarna heller. Och inte kurderna, samerna, islam eller någonting annat. Nihil. 

Det Mazetti och dessvärre tämligen många andra uttrycker är bara intellektuellt oärligt, eller med andra ord korkat.  
    Du har fått en hel del om bakfoten. Det finns massvis med saker som är svenska. Problemet är att vissa har problem med att dessa svenska saker (så som schottis, polska, kåldolmar, julgran, folkdräkt och kurbitsmåleri) inte har uppstått ur ett totalt vakuum någonstans längs Dalälven.
    All kultur uppstår av ett tankeutbyte mellan olika idéströmningar. Det finns ingen "ren" svensk kultur lika lite som det finns någon "ren" italiensk" kultur (Italien är ju f.ö inte ens 200 år gammalt så det är ju ens frågan om Mazettis förfader egentligen utvandrade från Italien...).

Så problemet uppstår när man vill försöka hävda någon slags särart baserat på ett kulturarv... för det kulturarvet är ju uppblandat av hundratals beståndsdelar från andra kulturer och traditioner... Det hindrar inte att man kan gilla svenska saker ändå, som julafton, sill och dalahästar. Men man ska vara försiktig med att argumentera för någon slags isolationism grundat i kulturarvet, för om Sverige i alla tider hade varit helt sängt för invandring så hade vi inte HAFT någon schottis, julgran eller ens skriftspråk...

• Rikard

På vilket sätt skulle krönikan vara sverigefientlig?

ICA får absolut även fortsättningsvis vara min hovleverantör både av mat och banktjänster.

• Rikard
    Knyttan skrev 2013-02-27 19:47:58 följande:
    /.../  om Sverige i alla tider hade varit helt sängt för invandring så hade vi inte HAFT någon schottis, julgran eller ens skriftspråk...

Vi hade inte haft internet eller familjeliv heller.
    Vi hade fått kula eller jojka denna debatt mellan varandra.
  • CMM

Det är väl bara folk som lever under stenar i skogen som inte fattar att den s.k. svenska kulturen, liksom precis alla andra världens kulturer, har tagit intryck av andra kulturer genom århundradena? Den är i själva verket varken bättre eller sämre än någon annan. 

Om mina barn får barn innan de blivit myndiga har jag misslyckats som förälder.
  • puss

Men vad spelar det för roll att lucia var italiensk och julgranen tysk?
    Alla har väl fattat att dessa högtider är sen länge allmänt vedertagna som svenska.

Svar på tråden Bojkotta ICA