• Miss Blue

Bojkotta ICA

Efter att ICA-kurirens Katarina Mazetti skrivit en svenskfientlig krönika. Bombaderades kommentarsfältet med ca 600 ilskna kommentarer. Sen togs den bort.

Efter att ha läst den själv, är jag heligt förbannad och kommer inte sätta min fot på ica. Jag tro det var den värsta krönika jag läst.

www.icakuriren.se/Diskutera-Fraga/Katarina-Mazetti/Svart-att-finna-en-riktig-svensk/

bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/01/11/ica-okar-sortimentet-av-halal-mat-i-smyg/

www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2012/lamna-inte-over-ansvaret-for-obedovat-kott-till-konsumenterna

• Svar på tråden Bojkotta ICA
  • Kofot
    Dr Mupp skrev 2013-02-27 15:58:51 följande:
    "En statistiker i bekantskapskretsen säger att det är mycket svårt att finna en ”svensk” som i tre generationer inte har en enda utlänning. Som att hitta en vit älg i skogen ungefär. De finns, men få har sett en. Kanske borde någon grävande journalist snoka lite i Sverigedemokraternas stamtavlor, de har ju själva begärt en sorts etnisk rensning i riksdagen. 
    (Allra renast är förstås de folkslag som isolerat sej i generationer och bara gifter sej med varann. De sitter där gravt inavlade med hängande hakor, svåra genetiska sjukdomar och en IQ på 70)."

Rena svenskar är med andra ord inavlade idioter.

Nja nu tolkade ju inte jag hennes text på det viset eller ens så bokstavligen. Men men

• Kofot
    CMM skrev 2013-02-27 16:25:52 följande:
    Den definitionen delar inte jag, och jag tänker därför inte heller ta på mig att försvara den.
    Jag förstår överhuvudtaget inte vad termen svenskfientlig står för. Jag har uppmärksammat att den ofta dyker upp i diskussioner där någon kritiserar SD eller deras politik. Då blir man käckt stämplad som svenskfientlig..
  • CMM
    Kofot skrev 2013-02-28 10:05:36 följande:
    Jag förstår överhuvudtaget inte vad termen svenskfientlig står för. Jag har uppmärksammat att den ofta dyker upp i diskussioner där någon kritiserar SD eller deras politik. Då blir man käckt stämplad som svenskfientlig..
    Jo. Liksom man ofta blir stämplad som främlingsfientlig om man håller med SD om något. Där är båda sidorna lika goda kålsupare.
    Om mina barn får barn innan de blivit myndiga har jag misslyckats som förälder.
  • Kofot
    CMM skrev 2013-02-28 10:11:53 följande:
    Jo. Liksom man ofta blir stämplad som främlingsfientlig om man håller med SD om något. Där är båda sidorna lika goda kålsupare.
    Det är lika vridet det.
  • FMGA
    JTA skrev 2013-02-27 13:07:44 följande:
    Snabb puck innan rusning till bussen:

Så då tycker även du att det är skumt att vi skall främja gruppidentiteter baserade på religion, etnicitet och språk? Allt förändras ju, vad är det som skall främjas? 

Skrev jag att jag inte vill tillhöra en grupp? Det märkte jag aldrig. Men ja, det stämmer nog. Om den inte är väldigt löst definierad, som att vara svensk. 

Förmågan att anpassa sig är en viktig överlevnads/evolutionär strategi. Bäst lämpade är de grupper som anpassar sig så att de till slut inte längre kan identifieras som grupper.  
    Evolution på gruppnivå. Nu är det länge sen jag läste evolutionslära, men om man inte enbart diskuterar koralldjur eller Volvox så hamnar man nog lite snett om man glömmer att grupper består av enskilda individer och att evolutionen verkar på individnivå.

Det blir lite som ditt inledningsinlägg där du anser att Mazettis artikel är ett uttryck för näthat - och kanske att de reaktioner den gav upphov till var ett uttryck för  kärlek till nationen.

Jag är lite facinerad av den speciella form av kärlek den här gruppen tillägnar den svenska nationen. Den ger liksom en helt ny dimension till begreppet kärlek som påminner om ett partnerförhållande där den ena parten bara ser fel och brister med den andra, men trots detta tror sig älska den den andra skulle ha kunnat vara om hen inte varit den hen är. 

Beträffande gruppidentiteter så är min uppfattning att subjektet är viktigast, d v s om identiteten är vald eller tilldelad. När jag beskriver dig som "sverigevän" (med ironiska citationstecken) blir du tilldelad en gruppidentitet som inte nödvändigtvis stämmer med din egen uppfattning om din tillhörighet.

Min uppfattning är att "sverigevänner" har en benägenhet att tilldela andra gruppidentiteter i tid och otid. Och att detta stark bidrar till att "sverigevännernas" resonemang präglas av yta polerad med befängdhet.  

Som t ex förslaget om bojkott av Ica på grund av Mazettis artikel i Icakuriren.  
  • JTA
    FMGA skrev 2013-02-28 10:27:29 följande:
    Evolution på gruppnivå. Nu är det länge sen jag läste evolutionslära, men om man inte enbart diskuterar koralldjur eller Volvox så hamnar man nog lite snett om man glömmer att grupper består av enskilda individer och att evolutionen verkar på individnivå.  
    Det var detta jag tänkte på men dåligt formulerade. Bäst lämpad är den grupp som karaktäriseras av förmåga till anpassning. Snart nog har individerna i denna grupp anpassat sig, i olika riktningar, så pass mycket att de inte längre kan räknas som grupp. Vad det nu var som gjorde att de räknades som grupp - kultur, språk, etnicitet - är nu borta. Men evolutionär framgång räknas i spridning av gener snarare än memer. 
    Det blir lite som ditt inledningsinlägg där du anser att Mazettis artikel är ett uttryck för näthat - och kanske att de reaktioner den gav upphov till var ett uttryck för  kärlek till nationen.
    Hm? Den associationen går mig förbi. Du får uttrycka dig enklare, jag är ju kanske  inavlad.
    Jag är lite facinerad av den speciella form av kärlek den här gruppen tillägnar den svenska nationen. Den ger liksom en helt ny dimension till begreppet kärlek som påminner om ett partnerförhållande där den ena parten bara ser fel och brister med den andra, men trots detta tror sig älska den den andra skulle ha kunnat vara om hen inte varit den hen är.  
     Mhm, men kanske lite mer som att man älskar sin alzheimerdrabbade partner för den lyckliga historia av samvaro som man trots allt haft. Och som man gärna skulle vilja ha tillbaka - kanske kommer det en bot innan det är för sent? 2014? 
    Beträffande gruppidentiteter så är min uppfattning att subjektet är viktigast, d v s om identiteten är vald eller tilldelad. När jag beskriver dig som "sverigevän" (med ironiska citationstecken) blir du tilldelad en gruppidentitet som inte nödvändigtvis stämmer med din egen uppfattning om din tillhörighet.

Min uppfattning är att "sverigevänner" har en benägenhet att tilldela andra gruppidentiteter i tid och otid. Och att detta stark bidrar till att "sverigevännernas" resonemang präglas av yta polerad med befängdhet.  

Som t ex förslaget om bojkott av Ica på grund av Mazettis artikel i Icakuriren.  
    Min uppfattning är att FOLK har en benägenhet att tilldela andra gruppidentiteter i tid och otid. Politisk hemvist är knappast signifikant. 

Hur kom du fram till att en ICA-bojkott skulle vara en konsekvens av den benägenheten? Tankekedjan "redaktionellt material som hatar svenskar" > ICA-kuriren > Schibsted > ICA är väl inte så långsökt. Konsumentmakt behöver inte heller vara perfekt utövad, man kan tycka detta är droppen efter köttfärserier och annat. 
  • vanilla

Har TS svarat på varför krönikan var så upprörande? Skulle gärna vilja veta vad som var så svenskfientligt med den.

• FMGA
    JTA skrev 2013-02-28 14:52:08 följande:
    Det var detta jag tänkte på men dåligt formulerade. Bäst lämpad är den grupp som karaktäriseras av förmåga till anpassning. Snart nog har individerna i denna grupp anpassat sig, i olika riktningar, så pass mycket att de inte längre kan räknas som grupp. Vad det nu var som gjorde att de räknades som grupp - kultur, språk, etnicitet - är nu borta. Men evolutionär framgång räknas i spridning av gener snarare än memer. 

Hm? Den associationen går mig förbi. Du får uttrycka dig enklare, jag är ju kanske  inavlad.

Mhm, men kanske lite mer som att man älskar sin alzheimerdrabbade partner för den lyckliga historia av samvaro som man trots allt haft. Och som man gärna skulle vilja ha tillbaka - kanske kommer det en bot innan det är för sent? 2014? 

Min uppfattning är att FOLK har en benägenhet att tilldela andra gruppidentiteter i tid och otid. Politisk hemvist är knappast signifikant. 

Hur kom du fram till att en ICA-bojkott skulle vara en konsekvens av den benägenheten? Tankekedjan "redaktionellt material som hatar svenskar" > ICA-kuriren > Schibsted > ICA är väl inte så långsökt. Konsumentmakt behöver inte heller vara perfekt utövad, man kan tycka detta är droppen efter köttfärserier och annat. 
    Just det, evolutionär utveckling på gruppnivå innebär diversifiering och så småningom kan gruppen ha utvecklats till något helt annat än vad den var vid första observationstillfället. Jag minns att jag var rätt förtjust i Röda Drottningens hypotes, tagen från Alice i Spegellandet, d v s att den/de som inte förändras hamnar på evoutionens soptipp, förr eller senare. Eller som Röda drottningen säger: Du måste springa fortare för att kunna stanna kvar på samma ställe.

Associationen som gick dig förbi. Nja, den gick nog mig förbi också, noterade jag innan jag skickade inlägget, utan att idas ändra iofs. Förmodligen syftade jag på att du har fel fokus, en slags tänkt svenskhet som du projicerar Mazettis text på när du antyder att hon gör sig skyldig till näthat eller om det var svenskhat du skrev.

Assciationer är överhuvudtaget bedrägliga. Funderar lite över din Schibstedtsassociation. Den vore kanske relevant om järnrörsfolket hade förslagit en bojkott av SvD efter att Linderborg skrivit något i Aftonbladet. Samma huvudägare men olika dotterbolag, precis som med Ica och Ica-Kuriren som bägge ingår i Hakongruppen men är självständiga företag. IcaKuriren ägs förövrigt av Forma Publishing.

Beträffande din alzheimerjämförelse  så ligger det betydligt närmare tillhands för mig att tilldela järnrörsfolket den nedsatta kognitiva förmågan medan jag däremot kan se på vårt land med kritiska ögon samtidigt som jag gillar Sverige.
    Apropå associationer skulle jag vilja påstå att vi riktiga Sverigevänner påminner om exempelvis fotbollssupporters som håller på sitt lag i med- som motgång medan järnrörsfolket bara gnäller om att det var bättre för när man spelade på stubbåkern och ingen i laget var babbe.

Bojkott eller inte. Vi handlar oftast på Ica - och jag är rätt förtjust i tanken på slippa möta järnrörsfolket där - ständigt muttrande PK, PK, PK och så att chokladbollarna minsann kallas negerbollar på äran och hjältarnas språk.
  • Knyttan
    FMGA skrev 2013-02-28 17:03:26 följande:
    Bojkott eller inte. Vi handlar oftast på Ica - och jag är rätt förtjust i tanken på slippa möta järnrörsfolket där - ständigt muttrande PK, PK, PK och så att chokladbollarna minsann kallas negerbollar på äran och hjältarnas språk.
    Hahahaha!
  • Knyttan
    Thomas66 skrev 2013-02-28 08:47:01 följande:

Bäst vet jag inte, men det har varit ett rätt bra land för ett barn att växa upp i. Du vet bra företag, duktiga arbetare= pengar till Sverige. Vilket då innebär att man kan/ kunde ha en bra skola, och även lite idrottshallar till ungdomen där alla är välkomna.Tyckter bara att det är lite synd att du inte har förstått att vi har det lite bättre än många andra länder, så tacka dina släktingar bakåt i tiden för det.
    Jag har iofs rest tillräckligt mycket i världen för att veta att vi har det väldigt bra i Sverige när det gäller vissa saker, och väldigt dåligt när det gäller vissa andra. Sverige är långt i från ett perfekt land, och om du inte fattar det så är det nog mer synd om dig än det är om mig. Det jag däremot INTE fattar är vad ditt inlägg har med mitt första inlägg att göra, när jag någonsin har sagt att det skulle vara dåligt att växa upp i Sverige (med alla idrottshallar och skolor som man ju inte heller hittar i något annat land i världen Obestämd) och över lag vad sjutton du svamlar om?

Sverige ÄR ett bra land att växa upp i. Har jag sagt något annat? Det innebär ju inte att det finns massa andra ställen som är bra att växa upp i av andra anledningar än att det finns tillgång till bra idrottsanläggningar...
Svar på tråden Bojkotta ICA