• Miss Blue

Bojkotta ICA

Efter att ICA-kurirens Katarina Mazetti skrivit en svenskfientlig krönika. Bombaderades kommentarsfältet med ca 600 ilskna kommentarer. Sen togs den bort.

Efter att ha läst den själv, är jag heligt förbannad och kommer inte sätta min fot på ica. Jag tro det var den värsta krönika jag läst.

www.icakuriren.se/Diskutera-Fraga/Katarina-Mazetti/Svart-att-finna-en-riktig-svensk/

bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/01/11/ica-okar-sortimentet-av-halal-mat-i-smyg/

www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2012/lamna-inte-over-ansvaret-for-obedovat-kott-till-konsumenterna

• Svar på tråden Bojkotta ICA
  • Ernst Hugo

Jag tror jag skall börja handla på ICA  

Katarina Mazetti skall ha ett tackbrev för en frisk och klarsynt krönika. 

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Nordkristall82

Kolla Mazettis fylleutspel här då hon uppträdde i publicistklubben. Sakine Madons min då Mazetti svamlar är oslagbar Skrattande

• Nordkristall82
    Nordkristall82 skrev 2013-03-01 00:08:42 följande:
    Kolla Mazettis fylleutspel här då hon uppträdde i publicistklubben. Sakine Madons min då Mazetti svamlar är oslagbar Skrattande
    Sorry glömde länken:

• Kofot
    Nordkristall82 skrev 2013-03-01 00:08:42 följande:

Ok och det är relevant på vilket sätt då?
  • JTA
    Knyttan skrev 2013-02-28 23:49:13 följande:
    Stjärnstopp?

Och det vet du för du har jämfört den med flera andra länders? För att du har väldigt mycket erfarenhet av svensk byråkrati på olika nivåer? För att du själv arbetar på myndighet?

Jag kan för min egen del inte påminna mig om någon särskilt byråkratisk (dvs "krånglig") behandling av någonting jag har haft med staten att göra. De flesta ansökningar och framställningar är synnerligen enkla att förstå sig på och genomföra. Deklarationen är väl ett prima exempel: Skicka ett sms. Klart. 

Men min egen erfarenhet är ju förstås bara anekdotiskt bevis. Här är lite tyngre evidens, snabbt framgrävt på morgonkvisten (kunde du också ha gjort om du velat):

"Sverige är ett ganska bra land för företag att växa och utvecklas i, tycker företagarna själva enligt en undersökning. ... Byråkrati och regelverk upplevs till exempel som ett hinder av nio procent av de tillfrågade i Sverige, men av 70 procent i Lettland."

www.gp.se/ekonomi/1.1321781-sma-hinder-for-foretagande-i-sverige

Transparens, dvs frihet från korruption, är en viktig del i en väl fungerande byråkrati. Här ligger Sverige extremt bra till:

en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index 

Men helt säkert kan byråkratin bli enklare. Jag är inte den som säger att Sverige är perfekt. Bara bland de allra bästa länder som skådats i världshistorien.
  • Thomas66
    Kofot skrev 2013-03-01 07:56:48 följande:

Ok och det är relevant på vilket sätt då?

Det är väl bra att folk får se vad det är för tomte som skriver, sedan vet jag inte om man ska skratta eller gråta.
  • Kofot
    Thomas66 skrev 2013-03-01 08:23:29 följande:

Det är väl bra att folk får se vad det är för tomte som skriver, sedan vet jag inte om man ska skratta eller gråta.

Eller så läser man och bildar sig en uppfattning utifrån den skrivna texten?
  • JTA
    Kofot skrev 2013-03-01 08:41:06 följande:
    Eller så läser man och bildar sig en uppfattning utifrån den skrivna texten?
    Eller så läser man OCH lyssnar till Mazetti. Varför har du problem med hennes framträdande på publicistklubben?

Inte tyckte jag hon verkade berusad, som somliga påstått. Det hade varit bra mycket bättre.
  • Kofot
    JTA skrev 2013-03-01 20:32:27 följande:
    Eller så läser man OCH lyssnar till Mazetti. Varför har du problem med hennes framträdande på publicistklubben?

Inte tyckte jag hon verkade berusad, som somliga påstått. Det hade varit bra mycket bättre.

Jag har inga problem med det överhuvudtaget. Jag gillar hennes krönika och jag tycker den är slående på alla sätt och vis.
  • JTA
    Kofot skrev 2013-03-01 20:58:40 följande:

Jag har inga problem med det överhuvudtaget. Jag gillar hennes krönika och jag tycker den är slående på alla sätt och vis.
    Ja nog f-n är den slående.

Har du alltså inga problem med att hon föreföll vara berusad? Eller att hon hade framställt sig i bättre dager om hon faktiskt varit berusad? Det går inte att förstå vilket du menar.
Svar på tråden Bojkotta ICA