• Miss Blue

Bojkotta ICA

Efter att ICA-kurirens Katarina Mazetti skrivit en svenskfientlig krönika. Bombaderades kommentarsfältet med ca 600 ilskna kommentarer. Sen togs den bort.

Efter att ha läst den själv, är jag heligt förbannad och kommer inte sätta min fot på ica. Jag tro det var den värsta krönika jag läst.

www.icakuriren.se/Diskutera-Fraga/Katarina-Mazetti/Svart-att-finna-en-riktig-svensk/

bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/01/11/ica-okar-sortimentet-av-halal-mat-i-smyg/

www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2012/lamna-inte-over-ansvaret-for-obedovat-kott-till-konsumenterna

• Svar på tråden Bojkotta ICA
  • JTA
    Knyttan skrev 2013-02-27 19:47:58 följande:
    Du har fått en hel del om bakfoten. Det finns massvis med saker som är svenska. Problemet är att vissa har problem med att dessa svenska saker (så som schottis, polska, kåldolmar, julgran, folkdräkt och kurbitsmåleri) inte har uppstått ur ett totalt vakuum någonstans längs Dalälven.
    All kultur uppstår av ett tankeutbyte mellan olika idéströmningar. Det finns ingen "ren" svensk kultur lika lite som det finns någon "ren" italiensk" kultur (Italien är ju f.ö inte ens 200 år gammalt så det är ju ens frågan om Mazettis förfader egentligen utvandrade från Italien...).

Så problemet uppstår när man vill försöka hävda någon slags särart baserat på ett kulturarv... för det kulturarvet är ju uppblandat av hundratals beståndsdelar från andra kulturer och traditioner... Det hindrar inte att man kan gilla svenska saker ändå, som julafton, sill och dalahästar. Men man ska vara försiktig med att argumentera för någon slags isolationism grundat i kulturarvet, för om Sverige i alla tider hade varit helt sängt för invandring så hade vi inte HAFT någon schottis, julgran eller ens skriftspråk...

Svarade du verkligen på rätt inlägg här? Jag ser ingenting som motsäger vad jag skrev, och jag håller väl i stort med vad du skriver. 

Om det nu ändå missuppfattats: Mitt problem är framför allt att vissa hävdar att inget svenskt finns, samtidigt som de bejakar andra kulturer, etniciteter och nationer som om de hade en precis definition.  
  • JTA
    Rikard skrev 2013-02-27 20:33:30 följande:
    Vi hade inte haft internet eller familjeliv heller.
    Vi hade fått kula eller jojka denna debatt mellan varandra.
    Ööh, så här taskigt brukar du inte argumentera. Knappast någon enda person, SDare eller nationalist eller värre, lär argumentera för att vi inte alls skall ta intryck från andra länder, särskilt inte tekniska landvinningar. 

Är du sarkastisk? I så fall var det snyggt.  
  • Thomas66
    Knyttan skrev 2013-02-27 19:47:58 följande:
    Du har fått en hel del om bakfoten. Det finns massvis med saker som är svenska. Problemet är att vissa har problem med att dessa svenska saker (så som schottis, polska, kåldolmar, julgran, folkdräkt och kurbitsmåleri) inte har uppstått ur ett totalt vakuum någonstans längs Dalälven.
    All kultur uppstår av ett tankeutbyte mellan olika idéströmningar. Det finns ingen "ren" svensk kultur lika lite som det finns någon "ren" italiensk" kultur (Italien är ju f.ö inte ens 200 år gammalt så det är ju ens frågan om Mazettis förfader egentligen utvandrade från Italien...).

Så problemet uppstår när man vill försöka hävda någon slags särart baserat på ett kulturarv... för det kulturarvet är ju uppblandat av hundratals beståndsdelar från andra kulturer och traditioner... Det hindrar inte att man kan gilla svenska saker ändå, som julafton, sill och dalahästar. Men man ska vara försiktig med att argumentera för någon slags isolationism grundat i kulturarvet, för om Sverige i alla tider hade varit helt sängt för invandring så hade vi inte HAFT någon schottis, julgran eller ens skriftspråk...

Du har aldrig tänkt tanken/ eller förstått, att vi har varit lite duktiga här ( tror att han som la grunden för din lilla mus til din dator och gpsen kommer från min lillastad ) Eller typ lite andra bra företag, tex Volvo Skania, Astra, Eriksson, lite världsledande inom telecom. Kanske världens ledandne land inom teknologi, och lite idrott per capita. Har du inte förstått det tycker jag faktisk synd om dig.
  • Snöviolen

Jag gillar inte halalslakt, men varenda mataffär har väl sådant kött nu för tiden och jag måste ju köpa mat, så jag inte svälter. Därför kommer jag att handla på ICA.

• Thomas66
    puss skrev 2013-02-27 21:32:08 följande:
    Men vad spelar det för roll att lucia var italiensk och julgranen tysk?
    Alla har väl fattat att dessa högtider är sen länge allmänt vedertagna som svenska.

Eftersom vi gillar granar till julen , så va vi säkert nacister innan det fanns nacister.
  • Knyttan
    Thomas66 skrev 2013-02-27 21:45:56 följande:

Du har aldrig tänkt tanken/ eller förstått, att vi har varit lite duktiga här ( tror att han som la grunden för din lilla mus til din dator och gpsen kommer från min lillastad ) Eller typ lite andra bra företag, tex Volvo Skania, Astra, Eriksson, lite världsledande inom telecom. Kanske världens ledandne land inom teknologi, och lite idrott per capita. Har du inte förstått det tycker jag faktisk synd om dig.
    Oj glömde jag bort att Sverige är världens bästa land? Ja då ber jag så hemskt mycket om ursäkt att något jag har skrivit skulle kunna tolkas på det sättet... Speciellt om det skulle kunna antydas att allt fantastiskt som finns i Sverige inte har frambringats av folk som kan redovisa tvättäkta arisk stamtavla tillbaka till Snorre Sturlason. Fantastiska tekniska uppfinningar och idrottsprestationer förekommer ju knappt någon annanstans i världen, det har du sååå rätt i. Håller med dig om att det är synd om dem som inte fattar det!
  • Knyttan
    JTA skrev 2013-02-27 21:37:31 följande:
    Svarade du verkligen på rätt inlägg här? Jag ser ingenting som motsäger vad jag skrev, och jag håller väl i stort med vad du skriver. 

Om det nu ändå missuppfattats: Mitt problem är framför allt att vissa hävdar att inget svenskt finns, samtidigt som de bejakar andra kulturer, etniciteter och nationer som om de hade en precis definition.  
    Nej du är inte precis kristallklar...

Så att man gillar inslag från flera olika kulturer innebär att man förnekar att det finns en svensk kultur? Är det så du menar? Då får jag nog beg to differ...

Och att man skulle förneka att Sverige som nation finns, det är ju snudd på efterblivet, eller? Jag har aldrig stött på någon som påstår att Sverige inte finns. De flesta nationer har väl rätt precisa definitioner, så varför skulle det vara ett problem? Fast det är klart, nu när hästar inte finns, så vad vet man...
  • Thomas66
    Knyttan skrev 2013-02-28 00:11:02 följande:
    Oj glömde jag bort att Sverige är världens bästa land? Ja då ber jag så hemskt mycket om ursäkt att något jag har skrivit skulle kunna tolkas på det sättet... Speciellt om det skulle kunna antydas att allt fantastiskt som finns i Sverige inte har frambringats av folk som kan redovisa tvättäkta arisk stamtavla tillbaka till Snorre Sturlason. Fantastiska tekniska uppfinningar och idrottsprestationer förekommer ju knappt någon annanstans i världen, det har du sååå rätt i. Håller med dig om att det är synd om dem som inte fattar det!

Bäst vet jag inte, men det har varit ett rätt bra land för ett barn att växa upp i. Du vet bra företag, duktiga arbetare= pengar till Sverige. Vilket då innebär att man kan/ kunde ha en bra skola, och även lite idrottshallar till ungdomen där alla är välkomna.Tyckter bara att det är lite synd att du inte har förstått att vi har det lite bättre än många andra länder, så tacka dina släktingar bakåt i tiden för det.
  • JTA
    Knyttan skrev 2013-02-28 00:21:06 följande:
    Nej du är inte precis kristallklar...

Så att man gillar inslag från flera olika kulturer innebär att man förnekar att det finns en svensk kultur? Är det så du menar? Då får jag nog beg to differ...

Och att man skulle förneka att Sverige som nation finns, det är ju snudd på efterblivet, eller? Jag har aldrig stött på någon som påstår att Sverige inte finns. De flesta nationer har väl rätt precisa definitioner, så varför skulle det vara ett problem? Fast det är klart, nu när hästar inte finns, så vad vet man...
    Jag tror du missförstår. 

Nej, bara för att man gillar inslag från olika kulturer, betyder det inte att man förnekar att det finns en svensk kultur. Det skulle kunna vara tvärtom - att uppskattar man sin egen kultur kan man bättre uppskatta andra kulturer. Känna sig själv som man känner andra. 

Men om man istället konstaterar att det inte finns någonting äkta svenskt, så till den milda grad att man känner att man måste sätta "svenskt" inom citationstecken eftersom det som sagt egentligen inte finns och därför speciellt måste markeras som någonting som någon annan sagt men inte lyckats definiera.

Samtidigt som man inte har något problem alls med att tala om andra etniciteter, kulturer och nationer som om de helt självklart är väl definierade.

Då är man korkad.

Denna min invändning har egentligen ingenting att göra med huruvida man gillar eller ogillar intryck från andra kulturer. Den handlar mest bara om intellektuell ärlighet.  

(Apropos nation tror jag du blandar ihop det begreppet med stat. Vilket inte är konstigt eftersom nation, land och stat vardagligen används synonymt. I en djupare diskussion behöver man ofta särskilja de här begreppen. Tänk så här: Nation=folk, land=geografiskt område, stat=politiskt område). 
  • Kofot
    Anghammarad skrev 2013-02-27 15:29:49 följande:
    Nu skall inte du komma här och förvirra folk med fakta.
    Nej det är så jäkla onödigt eller hur?
Svar på tråden Bojkotta ICA