Knyttan skrev 2013-02-28 00:21:06 följande:
Nej du är inte precis kristallklar...
Så att man gillar inslag från flera olika kulturer innebär att man förnekar att det finns en svensk kultur? Är det så du menar? Då får jag nog beg to differ...
Och att man skulle förneka att Sverige som nation finns, det är ju snudd på efterblivet, eller? Jag har aldrig stött på någon som påstår att Sverige inte finns. De flesta nationer har väl rätt precisa definitioner, så varför skulle det vara ett problem? Fast det är klart, nu när hästar inte finns, så vad vet man...
Jag tror du missförstår.
Nej, bara för att man gillar inslag från olika kulturer, betyder det inte att man förnekar att det finns en svensk kultur. Det skulle kunna vara tvärtom - att uppskattar man sin egen kultur kan man bättre uppskatta andra kulturer. Känna sig själv som man känner andra.
Men om man istället konstaterar att det inte finns någonting äkta svenskt, så till den milda grad att man känner att man måste sätta "svenskt" inom citationstecken eftersom det som sagt egentligen inte finns och därför speciellt måste markeras som någonting som någon annan sagt men inte lyckats definiera.
Samtidigt som man inte har något problem alls med att tala om andra etniciteter, kulturer och nationer som om de helt självklart är väl definierade.
Då är man korkad.
Denna min invändning har egentligen ingenting att göra med huruvida man gillar eller ogillar intryck från andra kulturer. Den handlar mest bara om intellektuell ärlighet.
(Apropos nation tror jag du blandar ihop det begreppet med stat. Vilket inte är konstigt eftersom nation, land och stat vardagligen används synonymt. I en djupare diskussion behöver man ofta särskilja de här begreppen. Tänk så här: Nation=folk, land=geografiskt område, stat=politiskt område).