• Miss Blue

Bojkotta ICA

Efter att ICA-kurirens Katarina Mazetti skrivit en svenskfientlig krönika. Bombaderades kommentarsfältet med ca 600 ilskna kommentarer. Sen togs den bort.

Efter att ha läst den själv, är jag heligt förbannad och kommer inte sätta min fot på ica. Jag tro det var den värsta krönika jag läst.

www.icakuriren.se/Diskutera-Fraga/Katarina-Mazetti/Svart-att-finna-en-riktig-svensk/

bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/01/11/ica-okar-sortimentet-av-halal-mat-i-smyg/

www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2012/lamna-inte-over-ansvaret-for-obedovat-kott-till-konsumenterna

• Svar på tråden Bojkotta ICA
  • JTA
    Knyttan skrev 2013-02-28 20:26:41 följande:
    Jag har iofs rest tillräckligt mycket i världen för att veta att vi har det väldigt bra i Sverige när det gäller vissa saker, och väldigt dåligt när det gäller vissa andra. Sverige är långt i från ett perfekt land, och om du inte fattar det så är det nog mer synd om dig än det är om mig. Det jag däremot INTE fattar är vad ditt inlägg har med mitt första inlägg att göra, när jag någonsin har sagt att det skulle vara dåligt att växa upp i Sverige (med alla idrottshallar och skolor som man ju inte heller hittar i något annat land i världen Obestämd) och över lag vad sjutton du svamlar om?

Sverige ÄR ett bra land att växa upp i. Har jag sagt något annat? Det innebär ju inte att det finns massa andra ställen som är bra att växa upp i av andra anledningar än att det finns tillgång till bra idrottsanläggningar...
    Vad är det för visa saker som är bra i Sverige? Och vad tänker du på som är väldigt dåligt?
  • Thomas66
    Knyttan skrev 2013-02-28 20:26:41 följande:
    Jag har iofs rest tillräckligt mycket i världen för att veta att vi har det väldigt bra i Sverige när det gäller vissa saker, och väldigt dåligt när det gäller vissa andra. Sverige är långt i från ett perfekt land, och om du inte fattar det så är det nog mer synd om dig än det är om mig. Det jag däremot INTE fattar är vad ditt inlägg har med mitt första inlägg att göra, när jag någonsin har sagt att det skulle vara dåligt att växa upp i Sverige (med alla idrottshallar och skolor som man ju inte heller hittar i något annat land i världen Obestämd) och över lag vad sjutton du svamlar om?

Sverige ÄR ett bra land att växa upp i. Har jag sagt något annat? Det innebär ju inte att det finns massa andra ställen som är bra att växa upp i av andra anledningar än att det finns tillgång till bra idrottsanläggningar...

Vad är det som är väldigt dåligt här? Nämn gärna något annat land per capita som har byggt upp så många företag och levererat så många idrottsmän. Nu bryr inte jag mig om idrott, men förstår att det beror på att man har stöttat barnen ( och lagt skattepengar till det ). Sedan måste jag fråga ang ditt kultur intresse, vad är det som tilltalar dig från mellanöstern? från Turkiet? från Somalia?
  • JTA
    FMGA skrev 2013-02-28 17:03:26 följande:
    Just det, evolutionär utveckling på gruppnivå innebär diversifiering och så småningom kan gruppen ha utvecklats till något helt annat än vad den var vid första observationstillfället. Jag minns att jag var rätt förtjust i Röda Drottningens hypotes, tagen från Alice i Spegellandet, d v s att den/de som inte förändras hamnar på evoutionens soptipp, förr eller senare. Eller som Röda drottningen säger: Du måste springa fortare för att kunna stanna kvar på samma ställe.

Associationen som gick dig förbi. Nja, den gick nog mig förbi också, noterade jag innan jag skickade inlägget, utan att idas ändra iofs. Förmodligen syftade jag på att du har fel fokus, en slags tänkt svenskhet som du projicerar Mazettis text på när du antyder att hon gör sig skyldig till näthat eller om det var svenskhat du skrev.

Assciationer är överhuvudtaget bedrägliga. Funderar lite över din Schibstedtsassociation. Den vore kanske relevant om järnrörsfolket hade förslagit en bojkott av SvD efter att Linderborg skrivit något i Aftonbladet. Samma huvudägare men olika dotterbolag, precis som med Ica och Ica-Kuriren som bägge ingår i Hakongruppen men är självständiga företag. IcaKuriren ägs förövrigt av Forma Publishing.

Beträffande din alzheimerjämförelse  så ligger det betydligt närmare tillhands för mig att tilldela järnrörsfolket den nedsatta kognitiva förmågan medan jag däremot kan se på vårt land med kritiska ögon samtidigt som jag gillar Sverige.
    Apropå associationer skulle jag vilja påstå att vi riktiga Sverigevänner påminner om exempelvis fotbollssupporters som håller på sitt lag i med- som motgång medan järnrörsfolket bara gnäller om att det var bättre för när man spelade på stubbåkern och ingen i laget var babbe.

Bojkott eller inte. Vi handlar oftast på Ica - och jag är rätt förtjust i tanken på slippa möta järnrörsfolket där - ständigt muttrande PK, PK, PK och så att chokladbollarna minsann kallas negerbollar på äran och hjältarnas språk.
    Alltså, alzheimer tog jag som exempel på någon/något som ändrat karaktär, blivit oigenkännligt. Som Sverige enligt dem som du nedlåtande och generaliserande kallar järnrörsfolket. Lite grann av näthat här va?

Vilket får mig att återigen undra om du har någon intressant definition av näthatsbegreppet. Det är ju rätt populärt just nu, och många vill ha det definierat så att det ringar in några andra.

Gruppen, ja. Och individen. Ju mer jag tänker på det desto mindre förstår jag bakgrunden till grundlagens skrivning att grupper definierade av kultur, språk och etnicitet bör främjas. Varför inte låta kulturerna påverka varandra, gifta sig med varandra, så att någonting nytt och nyttigt för människan uppstår? Det är väl ändå det som är vitsen med mångkultur, om det nu finns någon. Istället väljer man att försöka odla olika gruppidentiteter så att de riskerar att bli bestående och efterblivna istället för att anpassas och utvecklas. Det låter ju rent reaktionärt. Samtidigt, om man konfronterar någon som annars är tydligt positiv till mångkulturen slår denne reflexmässigt bakut när saken kommer på tal - det är ju JÄTTEVIKTIGT att främja andra kulturer! Men va fan ... varför?

• Knyttan
    JTA skrev 2013-02-28 20:46:05 följande:
    Vad är det för visa saker som är bra i Sverige? Och vad tänker du på som är väldigt dåligt?
    Byråkratin, inskränktheten, vet-bäst-mentaliteten, vädret (ca 9 månader av 12), avundsjukan och att man förväntar sig att staten ska ställa upp och fixa allt åt en är saker som är ganska dåliga med Sverige.

Bra grejer är till exempel att vi har ett samhälle som bygger på att alla hjälps åt, att vi har högt förtroende för det gemensamma, att svenskar ofta är rätt toleranta och liberala människor... så ungefär.
  • JTA
    Knyttan skrev 2013-02-28 22:06:08 följande:
    Byråkratin, inskränktheten, vet-bäst-mentaliteten, vädret (ca 9 månader av 12), avundsjukan och att man förväntar sig att staten ska ställa upp och fixa allt åt en är saker som är ganska dåliga med Sverige.

Bra grejer är till exempel att vi har ett samhälle som bygger på att alla hjälps åt, att vi har högt förtroende för det gemensamma, att svenskar ofta är rätt toleranta och liberala människor... så ungefär.
    Du vet förstås att ditt inlägg här kan anklagas för att vara inskränkt och lida av vet-bäst-mentalitet? Men det är väl i så fall bara ytterligare ett exempel på att du har rätt?

Vädret är väl ändå vad vi har. Känns märkligt att åka till ett annat land och tänka "oj va fint väder, det har de lyckats bra med!".

Byråkratin - nej, den är relativt effektiv.

Förväntan att staten skall ställa upp håller jag med om, åtminstone i ganska hög grad. Till exempel att alla som lyckas ta sig hit självklart skall få arbetsfri inkomst och fritt allt.

Det höga förtroendet för det gemensamma är väl en anledning till den inställningen. För övrigt beror det förtroendet av ett något sånär homogent samhälle. Man bryr sig mer om dem som man känner samhörighet med.

"Få saker har så starkt generellt stöd i Sverige som demokrati och generell välfärd. En förklaring är att Sverige så länge har varit ett väldigt homogent samhälle.
    Demokrati och generell välfärd fungerar nämligen bättre i homogena nationer.
    Om någon tycker detta låter kontroversiellt kan det tyvärr enbart förklaras av bristande kunskaper. Här är nämligen den samhällsvetenskapliga forskningen så entydig den kan bli.
    [...]
    Om sambandet mellan demokrati och nationell homogenitet hävdar statsvetare att det är så uppenbart att det inte behöver kommenteras."

Andreas Johansson Heinö, statsvetare vid Göteborgs universitet

Man kan alltså säga att förtroendet är en anledning till att vi håller på att avskaffa detsamma.
  • FMGA
    JTA skrev 2013-02-28 21:00:55 följande:
    Alltså, alzheimer tog jag som exempel på någon/något som ändrat karaktär, blivit oigenkännligt. Som Sverige enligt dem som du nedlåtande och generaliserande kallar järnrörsfolket. Lite grann av näthat här va?

Vilket får mig att återigen undra om du har någon intressant definition av näthatsbegreppet. Det är ju rätt populärt just nu, och många vill ha det definierat så att det ringar in några andra.

Gruppen, ja. Och individen. Ju mer jag tänker på det desto mindre förstår jag bakgrunden till grundlagens skrivning att grupper definierade av kultur, språk och etnicitet bör främjas. Varför inte låta kulturerna påverka varandra, gifta sig med varandra, så att någonting nytt och nyttigt för människan uppstår? Det är väl ändå det som är vitsen med mångkultur, om det nu finns någon. Istället väljer man att försöka odla olika gruppidentiteter så att de riskerar att bli bestående och efterblivna istället för att anpassas och utvecklas. Det låter ju rent reaktionärt. Samtidigt, om man konfronterar någon som annars är tydligt positiv till mångkulturen slår denne reflexmässigt bakut när saken kommer på tal - det är ju JÄTTEVIKTIGT att främja andra kulturer! Men va fan ... varför?

Som jag uppfattar saken så är det nästan bara kritiker av mångkultur som talar om den i termer av enklaver som i väldigt liten utsträckning påverkar varandra och påverkas av vissa grundläggande värderingar i Sverige. Överhuvudtaget är det väl främst kritiker som ältar begreppet mångkultur.

Finns det verkligen folk som anser att de som kommer hit ska få möjlighet att odla sina forna gruppidentiteter utan att det samtidigt ska ske en successiv anpassning till Sverige? Själv köper jag iallafall inte avpixlats version av det politiskt korrekta Sveriges sätt att förhålla sig till invandring och invandrare.

Och apropå  din metafor för något som förändrats till oigenkännlighet. Har du aldrig slagits av paradoxen att järnrörsfolket ständigt rotar efter det ursprungliga, det  som ska skyddas mot förändringar samtidigt som de förfasas över en religion som krampaktigt håller fast vid urkunderna.

Det är klart att Sverige och vi som bor här kommer att förändras. Själv roas jag av tanken att det så småningom blir uppenbart för järnrörsfolket och reaktionära muslimer hur oerhört mycket de har gemensamt  i fråga om kvinnosyn, värnandet av det traditionella, individen kontra kollektivet - eller gruppidentiteter om man så vill. Du vet, det där med att fiendens fiende kan bli en vän.
  • Knyttan
    JTA skrev 2013-02-28 22:33:00 följande:
    Byråkratin - nej, den är relativt effektiv.
    Nej det är den inte, den är oerhört stelbent och fyrkantig.
  • JTA
    FMGA skrev 2013-02-28 22:38:10 följande:
    Som jag uppfattar saken så är det nästan bara kritiker av mångkultur som talar om den i termer av enklaver som i väldigt liten utsträckning påverkar varandra och påverkas av vissa grundläggande värderingar i Sverige. Överhuvudtaget är det väl främst kritiker som ältar begreppet mångkultur.
    Främst kritiker som använder "mångkultur"? Här står vi nog för långt från varandra för en vettig diskussion.

Anyway. Mångkultur betyder bara att många kulturer lever sida vid sida, individerna inom varje grupp behåller sina kulturella identiteter. Men många förespråkare för mångkultur talar om den berikning som den innebär. Det lär innebära att kulturerna skall utbyta vad man nu har att utbyta - erfarenheter, antagligen. När två personer har utbytt alla respektive erfarenheter, är de lika med avseende på erfarenheter. Eller som vi tidigare konstaterade, anpassningsförmågan har gjort att deras respektive ursprungliga kulturella identiteter förändrats, suddats ut.

Att sträva efter att behålla gruppernas särprägel, vilket är vad grundlagen uttrycker, måste innebära att sträva efter att hålla utbytet mellan grupperna i schack. Blir det för stort kommer ju olikheterna att suddas ut. Man strävar efter ett så splittrat och efterblivet samhälle som möjligt. Det är ju sjukt.
    FMGA skrev 2013-02-28 22:38:10 följande:.
    Finns det verkligen folk som anser att de som kommer hit ska få möjlighet att odla sina forna gruppidentiteter utan att det samtidigt ska ske en successiv anpassning till Sverige? Själv köper jag iallafall inte avpixlats version av det politiskt korrekta Sveriges sätt att förhålla sig till invandring och invandrare.
    "Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv bör främjas."

Regeringsformen, första stycket, andra paragrafen.

Där står också att "det allmänna" skall verka för demokrati och mot diskriminering. Det kan man ju räkna som att svenska värderingar skall gälla.

Intressant dikotomi, inser jag nu. Först det svenska - demokrati, jämlikhet/jämställdhet. Sedan som motkraft/motpol/motvikt det mångkulturella - etnicitet, religion. Blev faktiskt lite upprymd av den insikten
    FMGA skrev 2013-02-28 22:38:10 följande:
    Och apropå  din metafor för något som förändrats till oigenkännlighet. Har du aldrig slagits av paradoxen att järnrörsfolket ständigt rotar efter det ursprungliga, det  som ska skyddas mot förändringar samtidigt som de förfasas över en religion som krampaktigt håller fast vid urkunderna.

Det är klart att Sverige och vi som bor här kommer att förändras. Själv roas jag av tanken att det så småningom blir uppenbart för järnrörsfolket och reaktionära muslimer hur oerhört mycket de har gemensamt  i fråga om kvinnosyn, värnandet av det traditionella, individen kontra kollektivet - eller gruppidentiteter om man så vill. Du vet, det där med att fiendens fiende kan bli en vän.
    Jo, många gånger. SDs socialkonservativa/reaktionära ideologi har ju stora likheter med den islamiska som den formulerats under 1900-talet t.ex. i Sayyid Qutbs "Social rättvisa i islam".

• JTA
    Knyttan skrev 2013-02-28 23:27:08 följande:
    Nej det är den inte, den är oerhört stelbent och fyrkantig.
    Jo, den är relativt effektiv. Tio gånger fler än vad du kan säga.
  • Knyttan
    JTA skrev 2013-02-28 23:42:04 följande:
    Jo, den är relativt effektiv. Tio gånger fler än vad du kan säga.
    Stjärnstopp?

Och det vet du för du har jämfört den med flera andra länders? För att du har väldigt mycket erfarenhet av svensk byråkrati på olika nivåer? För att du själv arbetar på myndighet?

Svar på tråden Bojkotta ICA