FMGA skrev 2013-02-28 22:38:10 följande:
Som jag uppfattar saken så är det nästan bara kritiker av mångkultur som talar om den i termer av enklaver som i väldigt liten utsträckning påverkar varandra och påverkas av vissa grundläggande värderingar i Sverige. Överhuvudtaget är det väl främst kritiker som ältar begreppet mångkultur.
Främst kritiker som använder "mångkultur"? Här står vi nog för långt från varandra för en vettig diskussion.
Anyway. Mångkultur betyder bara att många kulturer lever sida vid sida, individerna inom varje grupp behåller sina kulturella identiteter. Men många förespråkare för mångkultur talar om den berikning som den innebär. Det lär innebära att kulturerna skall utbyta vad man nu har att utbyta - erfarenheter, antagligen. När två personer har utbytt alla respektive erfarenheter, är de lika med avseende på erfarenheter. Eller som vi tidigare konstaterade, anpassningsförmågan har gjort att deras respektive ursprungliga kulturella identiteter förändrats, suddats ut.
Att sträva efter att behålla gruppernas särprägel, vilket är vad grundlagen uttrycker, måste innebära att sträva efter att hålla utbytet mellan grupperna i schack. Blir det för stort kommer ju olikheterna att suddas ut. Man strävar efter ett så splittrat och efterblivet samhälle som möjligt. Det är ju sjukt.
FMGA skrev 2013-02-28 22:38:10 följande:.
Finns det verkligen folk som anser att de som kommer hit ska få möjlighet att odla sina forna gruppidentiteter utan att det samtidigt ska ske en successiv anpassning till Sverige? Själv köper jag iallafall inte avpixlats version av det politiskt korrekta Sveriges sätt att förhålla sig till invandring och invandrare.
"Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv bör främjas."
Regeringsformen, första stycket, andra paragrafen.
Där står också att "det allmänna" skall verka för demokrati och mot diskriminering. Det kan man ju räkna som att svenska värderingar skall gälla.
Intressant dikotomi, inser jag nu. Först det svenska - demokrati, jämlikhet/jämställdhet. Sedan som motkraft/motpol/motvikt det mångkulturella - etnicitet, religion. Blev faktiskt lite upprymd av den insikten

FMGA skrev 2013-02-28 22:38:10 följande:
Och apropå din metafor för något som förändrats till oigenkännlighet. Har du aldrig slagits av paradoxen att järnrörsfolket ständigt rotar efter det ursprungliga, det som ska skyddas mot förändringar samtidigt som de förfasas över en religion som krampaktigt håller fast vid urkunderna.
Det är klart att Sverige och vi som bor här kommer att förändras. Själv roas jag av tanken att det så småningom blir uppenbart för järnrörsfolket och reaktionära muslimer hur oerhört mycket de har gemensamt i fråga om kvinnosyn, värnandet av det traditionella, individen kontra kollektivet - eller gruppidentiteter om man så vill. Du vet, det där med att fiendens fiende kan bli en vän.
Jo, många gånger. SDs socialkonservativa/reaktionära ideologi har ju stora likheter med den islamiska som den formulerats under 1900-talet t.ex. i Sayyid Qutbs "Social rättvisa i islam".