• Miss Blue

Bojkotta ICA

Efter att ICA-kurirens Katarina Mazetti skrivit en svenskfientlig krönika. Bombaderades kommentarsfältet med ca 600 ilskna kommentarer. Sen togs den bort.

Efter att ha läst den själv, är jag heligt förbannad och kommer inte sätta min fot på ica. Jag tro det var den värsta krönika jag läst.

www.icakuriren.se/Diskutera-Fraga/Katarina-Mazetti/Svart-att-finna-en-riktig-svensk/

bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/01/11/ica-okar-sortimentet-av-halal-mat-i-smyg/

www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2012/lamna-inte-over-ansvaret-for-obedovat-kott-till-konsumenterna

• Svar på tråden Bojkotta ICA
  • Rikard
    JTA skrev 2013-03-01 22:02:28 följande:
    Ja nog f-n är den slående.

Har du alltså inga problem med att hon föreföll vara berusad? Eller att hon hade framställt sig i bättre dager om hon faktiskt varit berusad? Det går inte att förstå vilket du menar.
    Mazettis krönika är bra. Detta påverkas väl inte av ifall hon varit berusad vid ett annat tillfälle?

• JTA
    Rikard skrev 2013-03-01 22:21:30 följande:
    Mazettis krönika är bra. Detta påverkas väl inte av ifall hon varit berusad vid ett annat tillfälle?

Mazettis krönika stinker av förakt. Det kan inte vara bra. Och hennes uppförande på PK-debatten var direkt fortsättning på det, i tangentens riktning. Självklart bör man göra en helhetsbedömning och låta sig påverkas av vad den säger. 
  • Flash Gordon

Mazetti är ungefär en 5-8 år efter sin tid. Henner krönika misslyckas helt i sitt syfte utom hos de mest begeistrade ryggdunkarna.

Taktiken att håna och raljera för att försöka slå mot SD, och alla andra som uppskattar svensk kultur, är sedan länge förbi. 2013 bör man ha kommit längre än "kåldolmar är från Turkiet" och "lucia är italiensk" om man vill ha någon trovärdighet i debatten.

http://www.newsmill.se/artikel/2013/01/07/svensk-kultur-r-varken-b-ttre-eller-s-mre-men-den-existerar

Och ICA kan man givetvis bojkotta av andra anledningar också. 

• Flash Gordon
    Knyttan skrev 2013-02-28 23:27:08 följande:
    Nej det är den inte, den är oerhört stelbent och fyrkantig.

Spontant känns det som att din erfarenhet av byråkrati i andra delar av världen är begränsad.

Faktum är att svensk byråkrati är den smidigaste jag har upplevt.

Jag jämför då med Västeeuropa, Östeuropa, norra Afrika och delar av Asien.   
  • Flash Gordon
    puss skrev 2013-02-27 21:32:08 följande:
    Men vad spelar det för roll att lucia var italiensk och julgranen tysk?
    Alla har väl fattat att dessa högtider är sen länge allmänt vedertagna som svenska.

Framför allt har lucia och julgran omarbetats oh tolkats på ett nytt sätt av svenskarna och därmed BLIVIT svensk tradition och kultur.

*no shit, liksom!*  
  • Enter Sandman
    Nordkristall82 skrev 2013-03-01 00:08:42 följande:
    Kolla Mazettis fylleutspel här då hon uppträdde i publicistklubben. Sakine Madons min då Mazetti svamlar är oslagbar Skrattande

Du var bara tvungen va.
    Det gick inte att Mazetti fick för mycket cred, du måste kontra med att ta fram något ofördelaktigt.
    Svagt av dig och säger mer om dig än det gör om Mazetti.

Jag tycker hennes krönika var bra.     
  • Enter Sandman
    Flash Gordon skrev 2013-03-03 04:43:43 följande:

Framför allt har lucia och julgran omarbetats oh tolkats på ett nytt sätt av svenskarna och därmed BLIVIT svensk tradition och kultur.

*no shit, liksom!*  

Men då måste det först finnas något att omtolka.
    Jag förstår inte den här hysterin med att något måste vara från ett visst land, vi lever i en mångkulturell värld.
    Det mesta är uppblandat och mixat in i varandra och så har man tagit det gottaste.
    Vad spelar det för roll vartifrån det kommer.    
  • Enter Sandman
    JTA skrev 2013-03-01 23:04:35 följande:
    Mazettis krönika stinker av förakt. Det kan inte vara bra. Och hennes uppförande på PK-debatten var direkt fortsättning på det, i tangentens riktning. Självklart bör man göra en helhetsbedömning och låta sig påverkas av vad den säger. 

Nej, det är inte alls självklart.
    Tvärtom bör man titta på artikeln och inte människan när man gör en bedömning.
    Vem som har skrivit den är irrelevant.
    Det är ju inte personen som ska bedömas, det är artikeln.    
  • JTA
    Enter Sandman skrev 2013-03-03 04:53:49 följande:
    Nej, det är inte alls självklart.
    Tvärtom bör man titta på artikeln och inte människan när man gör en bedömning.
    Vem som har skrivit den är irrelevant.
    Det är ju inte personen som ska bedömas, det är artikeln.    
    Vadå "människan"? Ingen har skrivit någonting om Mazettis utseende. Det är hennes uppförande och hennes åsikter som kritiserats. 
  • Flash Gordon
    Enter Sandman skrev 2013-03-03 04:52:13 följande:

Jag förstår inte den här hysterin med att något måste vara från ett visst land, vi lever i en mångkulturell värld.
    Det mesta är uppblandat och mixat in i varandra och så har man tagit det gottaste.

Spelar ingen roll var influenserna kommer ifrån. Den unika tokningen är det som gör det till svensk kultur.

Det finns nämligen folk, som Mazetti, som på fullt allvar menar att det inte finns någon svensk kultur överhuvudtaget - gärna förklarat med att kåldolmar minsann är en turkisk maträtteller och att allt är mixat och uppblandat in i varandra.

Samma personer, som Mazetti, har dock inga problem med att erkänna andra kulturer, exempelvis den italienska, utan att avkräva dem en total kulturell renhet sedan Cro Magnon.

Ledsen att behöva göra dessa människor besvikna men den svenska kulturen uppstår i det ögonblick vi gör om de turkiska vindolmarna och anpassar dem till svenska förhållanden. Kåldolmar.    
  • JTA
    Enter Sandman skrev 2013-03-03 04:52:13 följande:

Precis min mening. Det är så framgångsrika kulturer skapas och fortsätter att nyskapas.

Så bort med grundlagens skrivning om att etniska, religiösa och språkliga grupper bör främjas. Den innebär bara att inskränkthet främjas.

Eller hur?
Svar på tråden Bojkotta ICA