• Miss Blue

Bojkotta ICA

Efter att ICA-kurirens Katarina Mazetti skrivit en svenskfientlig krönika. Bombaderades kommentarsfältet med ca 600 ilskna kommentarer. Sen togs den bort.

Efter att ha läst den själv, är jag heligt förbannad och kommer inte sätta min fot på ica. Jag tro det var den värsta krönika jag läst.

www.icakuriren.se/Diskutera-Fraga/Katarina-Mazetti/Svart-att-finna-en-riktig-svensk/

bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/01/11/ica-okar-sortimentet-av-halal-mat-i-smyg/

www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2012/lamna-inte-over-ansvaret-for-obedovat-kott-till-konsumenterna

• Svar på tråden Bojkotta ICA
  • Gemma Lee
    AnooYoo skrev 2013-02-27 12:37:39 följande:
    Jag läser inte in någonting av det i krönikan, men allt beror ju på tolkning.

Inte heller ser jag att din upplevelse av svensk kultur bör få till, följd att alla måste välja mellan att vara för sverige eller att vara för islam. Jag till exempel tycker att tolerans och öppenhet inför allt nytt och annorlunda är en stor del av svensk kultur.

Ja men det är ju bra att du är öppen och tolerant gentemot islams infiltrerande i svensk kultur, tänk vad mycket nya spännande saker vi får se nu, balkong-flicke-kastning, julhandels-självmordsbombning, gängvåldtäkter, segregerade badhus och halal-slakt.

Det måste kännas bra att vara sådär härligt öppen och tolerant.
  • FMGA
    JTA skrev 2013-02-27 12:28:41 följande:
    I artikeln: Allt svenskt kommer utifrån, finns inga äkta svenska traditioner, mångkultur är ett nödvändigt villkor för musik, alla har någon droppe utländskt blod i sig och kan därför inte räknas som svenskar, funnes det några äkta svenskar skulle de vara inavlade idioter. Etc. Ett enda långt brinnade hattal mot allt som kunde kallas svenskt. Saknar sin like på den här sidan trettiotalet. 
    Eller också kan man tycka om vårt land för vad det är, mer än för vad man önskar att det borde vara.

Dilemmat för er så kallade sverigevänner är att ni krampaktigt söker det genuint svenska - och när det påtalas att vi alltid tagit emot influenser utifrån och att det genuint svenska är en chimär, så uppfattar ni detta som svenskfientlighet.

Likt Mazetti har jag italiensk påbrå. Likt Mazetti, skulle jag tro, innebär detta inte på något vis att jag uppfattar mig som mindre svensk än någon annan. 

Ur mitt perspektiv hatar de så kallade sverigevännerna det land de bor i, samtidigt som de drömmer sig bort till något som aldrig funnits. 
  • JTA
    AnooYoo skrev 2013-02-27 12:37:39 följande:
    Jag läser inte in någonting av det i krönikan, men allt beror ju på tolkning.

Inte heller ser jag att din upplevelse av svensk kultur bör få till, följd att alla måste välja mellan att vara för sverige eller att vara för islam. Jag till exempel tycker att tolerans och öppenhet inför allt nytt och annorlunda är en stor del av svensk kultur.
    Demonstrerat till exempel genom Mazettis välkomnande av SDs försök att definiera en ny typ av svenskhet? 
  • Dagdrömmaren

Orka

ICA är en bra mataffär. 

• AnooYoo
    Gemma Lee skrev 2013-02-27 12:43:26 följande:
    Ja men det är ju bra att du är öppen och tolerant gentemot islams infiltrerande i svensk kultur, tänk vad mycket nya spännande saker vi får se nu, balkong-flicke-kastning, julhandels-självmordsbombning, gängvåldtäkter, segregerade badhus och halal-slakt.

Det måste kännas bra att vara sådär härligt öppen och tolerant.
    Det gör det. Det ger mig möjlighet att se helt andra saker än det du räknar upp.

Ett exempel är att för första gången i mitt liv ha grannar jag känner, eftersom de presenterade sig när de flyttade in och bjöd mig på middag. Ett annat är att kunna handla nybakat irakiskt bröd av en kille som kommer ihåg mig eftersom jag handlar där ofta.

Ett tredje är att bli hjälpt av 3 tonårskillar när jag halkade på en busshållplats och ingen annan låtsades se det.

• AnooYoo
    JTA skrev 2013-02-27 12:44:36 följande:
    Demonstrerat till exempel genom Mazettis välkomnande av SDs försök att definiera en ny typ av svenskhet? 
    Hur får du det till svenskhat?
  • puss

Men vad är det som är svenskfientligt?

Ibland vill man ju bara ge en gratis örfil alltså.

• Gemma Lee
    JTA skrev 2013-02-27 12:40:12 följande:
    Har du funderat på om den här fallenheten till självkritik - ibland ren masochism - kanske borde betraktas som en nationalkaraktär? Det är bara i Sverige som "osvenskt" kan vara ett positivt omdöme. Det skulle kunna förklara varför SD blivit så hatade. Här kommer de och försöker definiera en positiv svenskhet - det är ju rent osvenskt! Men det osvenska skulle ju förstås kunna vara ett positivt omdöme, så vänstern kanske inte är så anti SD då i så fall ... eller hur blir det nu?
    Helt klart är det någon form av nationalkaraktär och det är märkligt att det här uppkommit endast i Sverige, det är ju inte så att norskarna hyllar mångfald den 17.e maj.

Det här ju inget nytt fenomen i Sverige utan svenskförnekandet har funnits länge, minns tex hatet mot Ultima Thule i början på 90-talet. Det enda felet dom gjorde var att skriva texter som hyllade sverige och vår kultur.

Och nu har vi SD och det är samma visa där, någon teori om varför det blivit såhär just i Sverige då våra grannländer tycks ha klarat sig förhållandevis bra emot kultur-masochism?

Är det den där jävla Palmes fel?
  • JTA
    FMGA skrev 2013-02-27 12:43:35 följande:
    Eller också kan man tycka om vårt land för vad det är, mer än för vad man önskar att det borde vara.

Dilemmat för er så kallade sverigevänner är att ni krampaktigt söker det genuint svenska - och när det påtalas att vi alltid tagit emot influenser utifrån och att det genuint svenska är en chimär, så uppfattar ni detta som svenskfientlighet.

Likt Mazetti har jag italiensk påbrå. Likt Mazetti, skulle jag tro, innebär detta inte på något vis att jag uppfattar mig som mindre svensk än någon annan. 

Ur mitt perspektiv hatar de så kallade sverigevännerna det land de bor i, samtidigt som de drömmer sig bort till något som aldrig funnits. 
    Snälla FMGA, sluta tilltala mig med "ni". Det är ett utländskt påfund. "Du" duger bra, och vill du vara traditionell så är det tredje person som gäller: JTA, fru JTA eller bara frun. Herrn går också bra. S'il Vous plaît. 

Om det inte var pluralis majestatis du använde. Det är naturligtvis helt ok.

Jag söker inte det svenska krampartat. Men jag tillstår att mitt sökande är tämligen trevande. Fisken är den siste att upptäcka vattnet.

Vad jag framför allt irriterar mig över är hyckleriet, eller idiotierna. Det finns inget svenskt, det är rent farligt att tala om nationalitet för då utesluter man per definition de som inte identifierar sig som svenskar. Svensk är den som har svenskt pass, punkt. Sedan kan man vara kurd, italienare, same eller vad fan som helst, väldefinierat, självklart, icke det minsta ifrågasatt. Det är hyckleri och det visas enkelt genom att fråga om vi inte i konsekvensens namn borde ta bort grundlagens skrivning om att främja religiösa, etniska och språkliga grupper. Då blir gruppens definition plötsligen väldigt viktig även för den mest inbitne antinationalist. 
  • puss

Gemma lee
    Palme var inte med i UT. Den floppen var inte hans fel.

Svar på tråden Bojkotta ICA