FMGA skrev 2013-02-27 12:43:35 följande:
Eller också kan man tycka om vårt land för vad det är, mer än för vad man önskar att det borde vara.
Dilemmat för er så kallade sverigevänner är att ni krampaktigt söker det genuint svenska - och när det påtalas att vi alltid tagit emot influenser utifrån och att det genuint svenska är en chimär, så uppfattar ni detta som svenskfientlighet.
Likt Mazetti har jag italiensk påbrå. Likt Mazetti, skulle jag tro, innebär detta inte på något vis att jag uppfattar mig som mindre svensk än någon annan.
Ur mitt perspektiv hatar de så kallade sverigevännerna det land de bor i, samtidigt som de drömmer sig bort till något som aldrig funnits.
Snälla FMGA, sluta tilltala mig med "ni". Det är ett utländskt påfund. "Du" duger bra, och vill du vara traditionell så är det tredje person som gäller: JTA, fru JTA eller bara frun. Herrn går också bra. S'il Vous plaît.
Om det inte var pluralis majestatis du använde. Det är naturligtvis helt ok.
Jag söker inte det svenska krampartat. Men jag tillstår att mitt sökande är tämligen trevande. Fisken är den siste att upptäcka vattnet.
Vad jag framför allt irriterar mig över är hyckleriet, eller idiotierna. Det finns inget svenskt, det är rent farligt att tala om nationalitet för då utesluter man per definition de som inte identifierar sig som svenskar. Svensk är den som har svenskt pass, punkt. Sedan kan man vara kurd, italienare, same eller vad fan som helst, väldefinierat, självklart, icke det minsta ifrågasatt. Det är hyckleri och det visas enkelt genom att fråga om vi inte i konsekvensens namn borde ta bort grundlagens skrivning om att främja religiösa, etniska och språkliga grupper. Då blir gruppens definition plötsligen väldigt viktig även för den mest inbitne antinationalist.