• Miss Blue

Bojkotta ICA

Efter att ICA-kurirens Katarina Mazetti skrivit en svenskfientlig krönika. Bombaderades kommentarsfältet med ca 600 ilskna kommentarer. Sen togs den bort.

Efter att ha läst den själv, är jag heligt förbannad och kommer inte sätta min fot på ica. Jag tro det var den värsta krönika jag läst.

www.icakuriren.se/Diskutera-Fraga/Katarina-Mazetti/Svart-att-finna-en-riktig-svensk/

bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/01/11/ica-okar-sortimentet-av-halal-mat-i-smyg/

www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2012/lamna-inte-over-ansvaret-for-obedovat-kott-till-konsumenterna

• Svar på tråden Bojkotta ICA
  • Anghammarad
    Gemma Lee skrev 2013-02-27 12:27:50 följande:
    Svenskhatet hittar du i Mazettis krönika - går knappast att ta miste på det föraktet. Nej, man kan inte både vara för islam och Sverige då det är direkta motsättningar i frågor som kvinnosyn osv. Islam är ungefär allt som inte svensk kultur är.

Enligt svensk norm så är det djurplågeri att låta djur förblöda till döds och vara vi medvetande under flera minuter under slaktprocessen. Ica uppmuntrar tydligen till det genom att sälja skiten.
    Fast nu står det ju förstås inte ett enda ord om Islam i den krönikan...
  • puss

Anghammarad:
    Nä just det!! Det är underförstått! De kör med dolda budskap!
    Om man läser Ica kuriren baklänges får man recept på lammgryta!

• FMGA
    JTA skrev 2013-02-27 12:54:29 följande:
    Snälla FMGA, sluta tilltala mig med "ni". Det är ett utländskt påfund. "Du" duger bra, och vill du vara traditionell så är det tredje person som gäller: JTA, fru JTA eller bara frun. Herrn går också bra. S'il Vous plaît. 

Om det inte var pluralis majestatis du använde. Det är naturligtvis helt ok.

Jag söker inte det svenska krampartat. Men jag tillstår att mitt sökande är tämligen trevande. Fisken är den siste att upptäcka vattnet.

Vad jag framför allt irriterar mig över är hyckleriet, eller idiotierna. Det finns inget svenskt, det är rent farligt att tala om nationalitet för då utesluter man per definition de som inte identifierar sig som svenskar. Svensk är den som har svenskt pass, punkt. Sedan kan man vara kurd, italienare, same eller vad fan som helst, väldefinierat, självklart, icke det minsta ifrågasatt. Det är hyckleri och det visas enkelt genom att fråga om vi inte i konsekvensens namn borde ta bort grundlagens skrivning om att främja religiösa, etniska och språkliga grupper. Då blir gruppens definition plötsligen väldigt viktig även för den mest inbitne antinationalist. 
    På väg ut i solen, så svaret blir inte majestätiskt bara kort.

Först en fråga: Så du ogillar alltså att jag ger dig en grupptillhörighet?

Och ett svar. Visst finns det något svenskt. Det vi har här och nu - och det tycks vara rätt mångfacetterat och föränderligt.

Utom sportlovet förstås. Det måste vara genuint svenskt att föräldrar tar ledigt under barnens sportlov. 
  • Gemma Lee
    AnooYoo skrev 2013-02-27 12:47:18 följande:
    Det gör det. Det ger mig möjlighet att se helt andra saker än det du räknar upp.

Ett exempel är att för första gången i mitt liv ha grannar jag känner, eftersom de presenterade sig när de flyttade in och bjöd mig på middag. Ett annat är att kunna handla nybakat irakiskt bröd av en kille som kommer ihåg mig eftersom jag handlar där ofta.

Ett tredje är att bli hjälpt av 3 tonårskillar när jag halkade på en busshållplats och ingen annan låtsades se det.

Du kanske skulle prova att se det hela ur ett större perspektiv, frågan är ju om fördelarna väger upp nackdelarna?

Hur påverkar det vår ekonomi?
    Ökar brottsligheten?
    Blir samhället splittrat och segregerat?
    Hur påverkas jämställdheten?
    varför har antalet våldtäkter ökat så mycket?

Mig veterligen så finns det inte en enda fördel med det mångkulturella samhället ur ett större perspektiv och jag är säker på att du heller inte kan ge ett enda exempel på det?
  • JTA
    FMGA skrev 2013-02-27 13:01:27 följande:
    På väg ut i solen, så svaret blir inte majestätiskt bara kort.

Först en fråga: Så du ogillar alltså att jag ger dig en grupptillhörighet?

Och ett svar. Visst finns det något svenskt. Det vi har här och nu - och det tycks vara rätt mångfacetterat och föränderligt.

Utom sportlovet förstås. Det måste vara genuint svenskt att föräldrar tar ledigt under barnens sportlov. 
    Snabb puck innan rusning till bussen:

Så då tycker även du att det är skumt att vi skall främja gruppidentiteter baserade på religion, etnicitet och språk? Allt förändras ju, vad är det som skall främjas? 

Skrev jag att jag inte vill tillhöra en grupp? Det märkte jag aldrig. Men ja, det stämmer nog. Om den inte är väldigt löst definierad, som att vara svensk. 

Förmågan att anpassa sig är en viktig överlevnads/evolutionär strategi. Bäst lämpade är de grupper som anpassar sig så att de till slut inte längre kan identifieras som grupper.  
  • Anghammarad
    puss skrev 2013-02-27 12:59:09 följande:
    Anghammarad:
    Nä just det!! Det är underförstått! De kör med dolda budskap!

Du menar på samma sätt som SD inte är rasistiska, fast tvärtom.

• Moonis

Bojkotta för vadå? Bara för att dom vänt slaktbordet åt ett visst håll och någon läser en bön samtidigt  

• En struts

Den här artikeln var väl inget nytt under solen? Vad var det som var utmärkande i åsikterna eller nytt, för de som reagerar på sverigedemokrater??? Fattar ingenting? En folkstorm?
    Det måste dels vara en agenda från sverigedemokraternas sida "att gå på i motattack på nätet" på allt sånt här, och dels har väl då Ica en ny slags mångkulturell agenda som då retar upp Avpixlat, sverigedemokrater, flashbackare, politiskt inkorrekt och detta utmynnar i hatkommentarer i en icke märkvärdig artikel.
    Artikeln var inte dålig, men det var inget nytt som sas.

• En struts

Jag tror näthatsstriden är ett faktum mellan extremhögern och pk-isterna. ALLA ska nu visa var skåpet ska stå, antingen från det hållet som ska läxa upp folket att tänka mångkulturellt, eller det hållet där extremhögern befinner sig.
    Då blir det massa bananer som löper amok för alla den här sortens artiklar.
    Det måste vara så?Obestämd

Svar på tråden Bojkotta ICA