• Miss Blue

Bojkotta ICA

Efter att ICA-kurirens Katarina Mazetti skrivit en svenskfientlig krönika. Bombaderades kommentarsfältet med ca 600 ilskna kommentarer. Sen togs den bort.

Efter att ha läst den själv, är jag heligt förbannad och kommer inte sätta min fot på ica. Jag tro det var den värsta krönika jag läst.

www.icakuriren.se/Diskutera-Fraga/Katarina-Mazetti/Svart-att-finna-en-riktig-svensk/

bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/01/11/ica-okar-sortimentet-av-halal-mat-i-smyg/

www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2012/lamna-inte-over-ansvaret-for-obedovat-kott-till-konsumenterna

• Svar på tråden Bojkotta ICA
  • Anghammarad
    JTA skrev 2013-02-27 10:57:35 följande:
    Intressant att så många här anser näthat vara helt ok eller till och med läsvärt.

Tycker du verkligen att det som skrivs i den artikeln kan jämställas med exempelvis kommentarer som ”Jag ska skära halsen av dig och lämna kniven uppkörd i fittan”? Det där med objektiviteten är inte er starka sida.

• Excentriskan

Vilket SD-dravel!

" Det här är bara lite skrap på ytan. Halal-maten smygs in mer och mer i takt med att kedjan blir mer mångkulturell. Flera butiker har muslimer i personalen och muslimska butikschefer blir vanligare i takt med att den muslimska gruppen blir större i Sverige. ICA anpassar sig villigt till den, medan de samtidigt hånar den svenska folkgruppen. Det politiskt korrekta vansinnet har fått fotfäste i ICA även om inte varje enskild ICA-handlare automatisk uppskattar varken islam eller massinvandring. En del av dem sitter i svår sits, men de flesta väljer att indirekt gynna det mångkulturella samhället genom sitt varusortiment, genom sin personalpolitik eller genom att inte ens våga ryta till när uppenbara svenskfientliga texter produceras i ICAs största tidning."

Ord som "mångkulturell" i negativ bemärkelse, "massinvandring" "svenska folkgruppen" osv osv.. osar.. tja inte vidare gott i vart fall.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • JTA
    "Er" starka sida? 

Du har nog en poäng här. Man kanske skall försöka hålla isär hat och hot. Mazetti hatar uppenbarligen SDare, men hotar ingen. 

Anyway, Mazettis krönika och händelserna kring den är ett väldigt bra exempel på hur man nu försöker definiera "näthat". Mazetti uttrycker sig hätskt och kränkande om en hel grupp människor. Skulle jag skriva om dig här på FL att du är en inavlad idiot, eller att muslimer är inavlade idioter, skulle jag bli avstängd på stört.

Kommentarerna på krönikan blev förstås indignerade, med konsekvensen att de raderades. Krönikan fick stå kvar. Och Mazetti inbjöds till debatt om näthatet.

Jag har läst igenom ganska många av kommentarerna. Jag hittade inga hot där. Har du gjort det? 

Det man kan lära sig av det här exemplet är att redaktionellt material inte kan vara näthat. Men att protester mot kränkande benämningar i det redaktionella materialet inte är välkomna.

Jag gissar även att kränkningarna måste komma från vänster för att vara accepterade och protesterna från höger/nationalistiskt håll för att vara "näthat". 
  • JTA
    Saudade skrev 2013-02-27 09:40:17 följande:
    Stort minus till avpixlat som tog bort hennes kommentarer
    De trodde "Mazetti" var ett troll som tagit hennes namn. Sedermera lade de ut hennes kommentarer, som ett eget inlägg vill jag minnas. Hon fick även publicera en egen krönika på Avpixlat.

Tyck vad du vill om åsikterna som uttrycks på Avpixlat, men i det här fallet synes de inte gjort något fel. 
  • JTA
    FMGA skrev 2013-02-27 11:12:03 följande:
    Nja, intressant att du anser att Mazettis artikel är ett uttryck för näthat.

Ett gott exempel på varför ni  "sverigevänner" har så svårt att förstå debatten kring näthat.
    Har du någon intressant definition av "näthat"?
  • FMGA
    JTA skrev 2013-02-27 11:34:46 följande:
    "Er" starka sida? 

Du har nog en poäng här. Man kanske skall försöka hålla isär hat och hot. Mazetti hatar uppenbarligen SDare, men hotar ingen. 

Anyway, Mazettis krönika och händelserna kring den är ett väldigt bra exempel på hur man nu försöker definiera "näthat". Mazetti uttrycker sig hätskt och kränkande om en hel grupp människor. Skulle jag skriva om dig här på FL att du är en inavlad idiot, eller att muslimer är inavlade idioter, skulle jag bli avstängd på stört.

Kommentarerna på krönikan blev förstås indignerade, med konsekvensen att de raderades. Krönikan fick stå kvar. Och Mazetti inbjöds till debatt om näthatet.

Jag har läst igenom ganska många av kommentarerna. Jag hittade inga hot där. Har du gjort det? 

Det man kan lära sig av det här exemplet är att redaktionellt material inte kan vara näthat. Men att protester mot kränkande benämningar i det redaktionella materialet inte är välkomna.

Jag gissar även att kränkningarna måste komma från vänster för att vara accepterade och protesterna från höger/nationalistiskt håll för att vara "näthat". 
    Mazetti hatar uppenbarligen SD:are.

Hur vet du det?

Bara för att ni "sverigevänner" sällan förmår att förstå skillnaden mellan person och åsikt behöver inte andra lida av den oförmågan.

Min gissning är att Mazetti avskyr åsikterna som representeras av SD och dess megafon avpixlat, men att hon inte hatar människorna bakom åsikterna. 
  • Miss Blue
    Linda03 skrev 2013-02-27 07:18:17 följande:
    Ica matbutiker och Ica kuriren är två helt olika företag. De har inget med varandra att göra, kanske missvisande att båda heter ica. Mat ica äger alltså inte ica kuriren och har inget med det som publiceras i ica kuriren att göra.
    Tyvärr har du fel där. Läs på lite bättre!
  • Gemma Lee

Jag har inte sponsrat Ica med en krona sen den där hatkrönikan och kommer inte att göra det i framtiden heller, dom har uppenbarligen tagit ställning emot Sverige och för islam. Droppen blev att dom i sin almenacka för 2013 presenterar muslimska högtider Kräks

Märkligt att så många accepterar det här brinnande svenskhatet, hade det varit emot någon annan folkgrupp hade det blivit totalt ramaskri och vi hade fått läsa om "rasistchock" i aftonbladet.

• JTA
    FMGA skrev 2013-02-27 11:46:43 följande:
    Mazetti hatar uppenbarligen SD:are.

Hur vet du det?

Bara för att ni "sverigevänner" sällan förmår att förstå skillnaden mellan person och åsikt behöver inte andra lida av den oförmågan.

Min gissning är att Mazetti avskyr åsikterna som representeras av SD och dess megafon avpixlat, men att hon inte hatar människorna bakom åsikterna. 
    Jasså inte? Du tycker inte alls att Mazetti blir en smula personlig när hon beskriver persondragen hos en grupp människor? 

Har saken med mitt resonemang att göra? Har den med definitionen av "näthat" att göra? Om man skriver till någon "du är en rasist", har man kritiserat dennes åsikter då eller kritiserat dennes person? Vanligtvis: "Du är en idiot" - personangrepp, men "dina åsikter är idiotiska" - kritik av åsikt. Jag skulle vilja påstå att väldigt många uttryck både från vänster och höger i så fall är personangrepp. 
Svar på tråden Bojkotta ICA