• Miss Blue

Bojkotta ICA

Efter att ICA-kurirens Katarina Mazetti skrivit en svenskfientlig krönika. Bombaderades kommentarsfältet med ca 600 ilskna kommentarer. Sen togs den bort.

Efter att ha läst den själv, är jag heligt förbannad och kommer inte sätta min fot på ica. Jag tro det var den värsta krönika jag läst.

www.icakuriren.se/Diskutera-Fraga/Katarina-Mazetti/Svart-att-finna-en-riktig-svensk/

bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2013/01/11/ica-okar-sortimentet-av-halal-mat-i-smyg/

www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2012/lamna-inte-over-ansvaret-for-obedovat-kott-till-konsumenterna

• Svar på tråden Bojkotta ICA
  • AnooYoo
    Gemma Lee skrev 2013-02-27 12:13:10 följande:
    Jag har inte sponsrat Ica med en krona sen den där hatkrönikan och kommer inte att göra det i framtiden heller, dom har uppenbarligen tagit ställning emot Sverige och för islam. Droppen blev att dom i sin almenacka för 2013 presenterar muslimska högtider Kräks

Märkligt att så många accepterar det här brinnande svenskhatet, hade det varit emot någon annan folkgrupp hade det blivit totalt ramaskri och vi hade fått läsa om "rasistchock" i aftonbladet.
    Av vilken anledning tycker du att man inte kan vara för både Sverige och muslimer? Och var hittar du det "brinnande svenskhatet"?
  • Lindsey Egot NO1

Mazetti kakao tillverkaren avkomma!

• Hannah76

Var ser du svenskhat?

Trist att du inte kan ge en förklaring för din upprördhet, ts. men så brukar det iof vara i en del fall.. 

• Gemma Lee
    AnooYoo skrev 2013-02-27 12:18:50 följande:
    Av vilken anledning tycker du att man inte kan vara för både Sverige och muslimer? Och var hittar du det "brinnande svenskhatet"?
    Svenskhatet hittar du i Mazettis krönika - går knappast att ta miste på det föraktet. Nej, man kan inte både vara för islam och Sverige då det är direkta motsättningar i frågor som kvinnosyn osv. Islam är ungefär allt som inte svensk kultur är.

Enligt svensk norm så är det djurplågeri att låta djur förblöda till döds och vara vi medvetande under flera minuter under slaktprocessen. Ica uppmuntrar tydligen till det genom att sälja skiten.
  • JTA
    AnooYoo skrev 2013-02-27 12:18:50 följande:
    I artikeln: Allt svenskt kommer utifrån, finns inga äkta svenska traditioner, mångkultur är ett nödvändigt villkor för musik, alla har någon droppe utländskt blod i sig och kan därför inte räknas som svenskar, funnes det några äkta svenskar skulle de vara inavlade idioter. Etc. Ett enda långt brinnade hattal mot allt som kunde kallas svenskt. Saknar sin like på den här sidan trettiotalet. 
  • Tashie
    Simon 681 skrev 2013-02-27 07:18:05 följande:
    Menade möjligtvis sverigedemokratfientlig? Jag kände mig inte det minsta träffad och jag är svensk som den vita älgen.
    Skillnaden mellan naturen och civilisationen är att i naturen går de inkompetenta under och i civilisationen gör de inte det.
  • Gemma Lee
    JTA skrev 2013-02-27 12:22:51 följande:
    Det är ändå inte så många som faktiskt accepterar det. Åtminstone inte i det här flagranta fallet. Hon blev till och med påhoppad om saken av en journalistkollega på Publicistklubbens debatt förra veckan. 

Det är ju enkelt att byta ut Mazettis hatobjekt i artikeln mot till exempel "kurder". Skulle antagligen bli fråga om hets mot folkgrupp.

Men som sagt, Mazetti verkar vara ett särfall, hon är rent korkad. Bara det logiska självmålet att ifrågasätta allt svenskt i samma andetag som hon antar att italienskt är självklart och väldefinierat. Idiot.

Sådär, nu gjorde jag mig skyldig till lite näthat.  
    Jo jag såg publicistklubbens debatt och det går omöjligt att ta Mazetti på allvar efter det, jag upplevde det som att hon var onykter. Jävla svammel rent ut sagt.

Visst har hon fått mycket kritik men jag tänkte mest på dom som skrivit i den här tråden, för som du säger så är det inget snack, det hade varit hets mot folkgrupp om man bytte ut svenskar emot någon annan folkgrupp och det är rätt tröttsamt att det ska vara legitimt att förakta just Sverige och svenskar - andra länder är stolta över sin nation och kulturarv, förstår bara inte varför så många svenskar är utpräglade oikofober.

Ha ha, ja det är lätt att bli näthatare idag (om man inte är vänster då)
  • AnooYoo
    Gemma Lee skrev 2013-02-27 12:27:50 följande:
    Svenskhatet hittar du i Mazettis krönika - går knappast att ta miste på det föraktet. Nej, man kan inte både vara för islam och Sverige då det är direkta motsättningar i frågor som kvinnosyn osv. Islam är ungefär allt som inte svensk kultur är.

Enligt svensk norm så är det djurplågeri att låta djur förblöda till döds och vara vi medvetande under flera minuter under slaktprocessen. Ica uppmuntrar tydligen till det genom att sälja skiten.
    Jag läser inte in någonting av det i krönikan, men allt beror ju på tolkning.

Inte heller ser jag att din upplevelse av svensk kultur bör få till, följd att alla måste välja mellan att vara för sverige eller att vara för islam. Jag till exempel tycker att tolerans och öppenhet inför allt nytt och annorlunda är en stor del av svensk kultur.

• JTA
    Gemma Lee skrev 2013-02-27 12:35:08 följande:
    Jo jag såg publicistklubbens debatt och det går omöjligt att ta Mazetti på allvar efter det, jag upplevde det som att hon var onykter. Jävla svammel rent ut sagt.

Visst har hon fått mycket kritik men jag tänkte mest på dom som skrivit i den här tråden, för som du säger så är det inget snack, det hade varit hets mot folkgrupp om man bytte ut svenskar emot någon annan folkgrupp och det är rätt tröttsamt att det ska vara legitimt att förakta just Sverige och svenskar - andra länder är stolta över sin nation och kulturarv, förstår bara inte varför så många svenskar är utpräglade oikofober.

Ha ha, ja det är lätt att bli näthatare idag (om man inte är vänster då)
    Har du funderat på om den här fallenheten till självkritik - ibland ren masochism - kanske borde betraktas som en nationalkaraktär? Det är bara i Sverige som "osvenskt" kan vara ett positivt omdöme. Det skulle kunna förklara varför SD blivit så hatade. Här kommer de och försöker definiera en positiv svenskhet - det är ju rent osvenskt! Men det osvenska skulle ju förstås kunna vara ett positivt omdöme, så vänstern kanske inte är så anti SD då i så fall ... eller hur blir det nu?
  • AnooYoo
    JTA skrev 2013-02-27 12:28:41 följande:
    I artikeln: Allt svenskt kommer utifrån, finns inga äkta svenska traditioner, mångkultur är ett nödvändigt villkor för musik, alla har någon droppe utländskt blod i sig och kan därför inte räknas som svenskar, funnes det några äkta svenskar skulle de vara inavlade idioter. Etc. Ett enda långt brinnade hattal mot allt som kunde kallas svenskt. Saknar sin like på den här sidan trettiotalet. 
    Var i artikeln står det allt svenskt kommer utifrån? Menar du att det är ett felaktigt påstående att stora delar av det som de flesta upplever som svensk kultur är influerat av andra kulturer?

Och var är hatet mot det som kallas svenskt? Att Mazetti spelar folkmusik?
Svar på tråden Bojkotta ICA