• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • jennyz

Vilken sötnos!! Tråkigt att det är jobbigt med maten dock, förstår dig precis ang att man vill se hur mycket de får i sig! Smart att de kunde låna er en våg! Jag har varit och sprungit på BVC, och vägt och matvägt, alltså innan resp efter amning, och tack o lov ökar hon enligt sin kurva, hon väger dock bara 3,5 kilo nu, 6 veckor gammal så stor är hon inte, men huvudsaken att hon följer sin kurva, hoppas er lilla kille snart gör det också!!!
    Jag tyckte att Fanny var lite skakig igår så hon fick extra ersättning, är så rädd att blodsockret dalar när hon äter så sällan!!!

• jennyz

Förresten... När man ammar, visst är det så att man kan äta salami och sånt då, det är bara som gravid man ska låta bli eller?

• 3villbli4

Ja vi har fått mata till extra nu i två veckor. Han väger nu 3,4 så han är inte heller stor. Men förhoppningsvis går det till sig nu. När vi började ge extra så började han klättra upp på kurvan i alla fall, men än så länge måste han upp lite till. Nu andra amningen på morgonen åt han oxå jätte bra. Hoppas det fortsätter gå bra bara då vi ska lämna tillbaka vågen imorgon. Men tror vi ska vägahonom 2 ggr/vecka ett tag till. Han börjar ju bli piggare nu så man får vafa lite med honom vaken också. :) Idag ska jag och dottern gå på bio mellan amningarna, första egen tiden med henne sen han kom, ska bli mysigt. Blir kul för pappa att få vara lite med Leon själv också. :)

Ja man får äta salami. I broschyren vi fick om kostråd vid amning stod det att råden för toxoplasmos inte gäller ammande kvinnor utan bara gravida. :)

• jennyz

Fint namn på killen!
    I våran familj är det nästan tvärtom, jag är mest med Felicia... :) Fanny sover så bra när hon sover så vi hinner mycket, och hon är väldigt mammig.. :) trevligt med bio för er!!!

Ja fick för mig att det var så med maten...

Hoppas resten av amningarna till imorgon går lika bra, och efter det oxå såklart! de är ju så små vill ju att de ska vara mätta och glada!!

• 3villbli4

Leon sover också jätte bra, men Linnéa är ju så stor att hon är ju ute och leker med kompisar hela dagarna efter skolan, så efter middagen när hon är hemma så har han en ätar period, plus att matningarna tagit väldigt lång tid tills nu. Ska bli jätte skönt att få vara bara vi om än bara för en liten stund. :)

Vad skönt för stora dottern att ni får mycket tid när hon sover. Det är lika bra att passa på, de lär ju börja vara mer vakna snart. :)

Läskigt att tiden går så fort, även om man

visste det redan. Men känns inte alls som en hel månad sen han föddes. Min sambo frågar dagligen om vi inte kan skaffa en till snart. Leon är ju hans första och han har tyckt att allt varit så häftigt, med förlossningen osv. Och mysigt nu såklart. Som tur är har vi ju 4 blastisar i frysen, men det får nog vänta ett bra tag.

• Petto 83

Äntligen!! Sitter och väntar på att min man ska hämta mig från BB. Hoppas att det får vara lugnt ett tag... Längtar sååå efter min familj

• jennyz

Härligt petto, hoppas också ni får lugnt nu ett bra tag!!

3villbli4: ja det är annorlunda såklart när dottern är så stor, hoppas ni hade en trevlig stund!!

Själv var jag på återbesök hos läkaren idag, mest för lite info och frågor... Vi hade knappt några frågor, känns rätt avlägset allt som hänt faktiskt! När jag sa att jag var lugn hela tiden eftersom de informerade och var så lugna hela tiden, så sa han att jag fått liknande kommentarer av narkospersonalen, och eftersom jag var så lugn så gick allt så mycket enklare för dem, kul att jag kunde hjälpa till... det är ju svårt att veta hur man blir i ensådan situation, men känns skönt att jag var som jag var... Det förenklar såklart att vi redan bestämt att det inte blir fler barn, vi hade egentligen bestämt att det IVF-försöket skulle bli det sista vare sig det blev ett barn eller inte... (Men det hade varit ruskigt jobbigt om jag inte blivit gravid! Var extra ledsen nyår då jag trodde att jag fått missfall pga storblödning...)

• jennyz

Inatt sov Fanny sju timmar i sträck igen, wow!!! Hon äter väldigt mycket på kvällarna så jag tycker att det känns som att jag får slut på mat tillslut, och ger ibland lite ersättning just innan vi ska sova, det lilla brukar göra att hon är redo att somna... men hon måste ju få i sig mer än jag tror när hon kan sova så länge! Synd bara att storasyster har börjat vakna på nätterna...

3villbli4: hur går det, gick resten av matningarna bra medan ni hade vågen? Hoppas han går upp bra i vikt!

• 3villbli4

jennyz: Men vad skönt att hon sov så länge. Ganska typiskt dock att storasyster ska vakna då istället. ;) Men det kanske är lättare än när man ska upp och amma, byta blöja osv?

Jo det gick bra. Sista tre matningarna innan vi skulle på bvc åt han 90 fr bröstet och vaknade faktiskt själv efter 3 timmar och ville äta! Såvi bestämde att jag skulle prova bara amma igen. Fr måndag kväll till igår kväll åt han då varannan timme minst, så det kändes som ha inte blev nöjd, brösten kåndes helt tomma. Men når vi då provade ge ersättning så bara kräktes han och magen såg proppfull ut, så känns inte som han fick i sig för lite heller. Fr.o.m igår kväll har han börjat äta ca var 3e timme igen och vaknar själv efter 3-3,5 timme, men amningarna tar lång tid (men det kan jag leva med). Hoppas innerligt att han också gått upp bra i vikt, vi ska väga imorgon igen. Han verkar i alla fall nöjd och är pigg en stund innan han somnar igen efter mat. Så jag hoppas att det är ett gott tecken.

• jennyz

Hoppas han ökat bra i vikt!
    När du säger att han åt 90, menar du att han ökade så mycket i vikt när han ätit??? När jag vägt har Fanny gått upp 35-40 gram efter amning och det tyckte BVC var jättebra... ?

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå