• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • 3villbli4

Ja han har de gångerna gått upp 90g efter amningen. På båda brösten sammanlagt. Innan ökade han 30-50g när han ätit från båda. De räknade ut att han ska ha 575 ml/dag minst för att få i sig det han behöver. Då ville de att han skulle äta 75 ml per gång var 3e timme eller 95 ml var 4e.

• jennyz

Konstigt, när jag var på BVC sa hon att 30 var bra?!? Är det för att han behöver gå upp mer tro eller har jag fått fel info, nu undrar man ju... Fanny har trots allt gått upp ung 150g per vecka och det är ju normalt så jag borde inte oroa mig..ska till BVC igen imorgon får se hur vikten ser ut då.

• jennyz

Kom på att det var nog 2,5 vecka sedan jag pratade med BVC det kanske ökat så mycket sedan dess... Kanske ska testa att matväga imorgon...

• 3villbli4

Det kanske är för att han bara gick upp 85g/vecka första veckorna och sen började gå ner lite. Vi har igår och i natt erbjudit flaskan då jag haft en känsla av att han ätit för dåligt, han har inte velat ha och då hoppas man ju att han får i sig det han ska ändå. Men idag vägde vi igen och han hade bara gått upp 10 g sen i måndags. Hon tyckte i alla fall att drt var bra att han inte gått ner. Vi får prova fortsätta erbjuda flaska efter amning. Börjar bli frustrerad. Hur ska man få honom att ta rätt tag så jan lyckas äta ordentligt. Enligt de på neonatalen är det taget som gör att det strular.

• jennyz

Stackare vilket orosmoment för er!! Tur att han dock gått upp i vikt i alla fall... Hoppas han hittar rätt grepp snart!!
    Vi vägde nu och hon har ökat 165g på en vecka och det är helt normalt... Matvägde och då ökade hon 60g vilket enligt bvc var jättebra, så skönt, oroar mig ändå av o till...

• 3villbli4

Jag kanske inte ska stressa så mkt över det. Måste ju ändå inte vara så tokigt han äter då. Han äter ju iaf 50-90 sammanlagt på båda varje gång. Jag ringde faktiskt amningsmottagningen idag. Det får bli sista försöket till att få till en lyckad amning. Sen tror jag att jag måste ge upp. Han har så dåligt tag att jag måste pumpa för att hålla igång produktionen då det inte stimulersr tillräckligt. Jag vill så gärna amma honom lika länge som jag gjorde med storasyster, men kånner att jag sliter ont av all denna stress och oro. Han kan dessutom bara amma riktigt bra hemma i vår egen säng så man blir väldigt låst. Men jag hoppas verkligen de kan ha något tips att komma med då vi ska dit imorgon. Att amma är så mysigt och underbart när det funkar, men känner att det verkligen tär och sliter på en när det inte gör det. Man vill ju njuta nu och inte ständigt oroa sig.

• jennyz

Jag förstår dig helt och hållet, kämpade med Felicia i fyra månader, men jag hade en manuell bröstpump som jag aldrig lyckades få fram något med, så mjölken sinade eftersom, när jag insåg att det aldrig skulle bli helamning ville jag åtminstone att hon skulle få så mycket "nyttig" bröstmjölk som möjligt men efter fyra månader gav jag helt upp för då var jag knäckt! Hade bestämt mig nu att ge upp tidigare om det inte gick, men var rätt ledsen då jag vaknade upp efter operationen och tänkte att nu är det nog kört... så nu försöker jag bara njuta, men vågar inte riktigt lita på det trots allt... Tänk om jag hade fått bättre hjälp med amningen första gången, så hade det säkert löst sig då också!! Men njuter av att det funkar nu, tycker också att det är så mysigt, och smidigt, i början pumpade jag ju också, så allt diskande av pumpdelarna och flaskor...usch!! Hoppas verkligen att de kan hjälpa dig, om det bara är hur han får tag så borde de väl kunna hjälpa!?!
    Man får annars i slutändan tänka att viktigast är ju att de små mår bra...

• jennyz

Hon var tydligen inte mätt för en timme senare var det dags igen, så 90 är nog inte så fel...
    Lycka till imorgon!!

• äralltupptaget

Har varit lite off här på forumet..

En liten uppdatering då. Magen växer och växer och jag känner mig mer och mer som en flodhäst  :)

Har dock börjat vattengympa och yoga för gravida vilket är jäkligt skönt. Dels att komma igång med träningen dels att få lite andningstips osv..

Har dock börjat få lite krämpor som jag tänkte höra om ni här känner igen, vad man kan göra osv...

Jag har sedan en tid tillbaka fått domningar i händerna , värst är det i höger hand.. värst är det på morgonen när jag ska sminka mig så blir det till slut att jag måste " ta en paus" och ha armen rakt ned..  får för mig att det hjälper iaf..  Det har försvårat lite i mitt arbete så... jag vet inte om jag ska gå till en läkare och försöka bli sjukskriven för det.... kan man det  btw ? :)

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå