• Anonym (vet inget)

Att ta fortsterbarn

Vad har de för krav? Jag har problem psykiskt men inget som påverkar mina egna barn utan de mår jätte bra och är trygga. Är detta något som kan stoppa att jag skulle få ta fortbarn?
    Hur funkar de ekonomiskt, om man ska vara hemma med det barnet får man typ som föräldrapenning då?
    Eller ingenting?

Skulle vara mysigt att ta ett litet barn som vi fick ta hand om och ge trygghet.

• Svar på tråden Att ta fortsterbarn
  • Anonym (H)
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-02 14:59:26 följande:
    Har du bestämt det?
    Det sunda förnuftet säger det, men du är givetvis välkommen att kalla dina barn och fosterbarn för vad du vill.
  • Anonym (D)
    Ninja05 skrev 2013-03-02 11:13:06 följande:
    Jag och min bror blev placerade som barn hos en underbar familj som vi sen växte upp hos tills vi blev myndiga ( min bror bor kvar där hemma ).

Kan ju säga att många av er som skriver här inne inte vet vad ni pratar om. Nu säger jag inte att jag kan allt men jag vet vad som krävs för att bli familjehem,

Ni som ratar TS innan ni ens vet något om henne , har ni sett hur stort behovet är av familjehem, kontakfamiljer och liknande i förhållande till "utbudet"?  Att inte många människor är beredda att ens fundera på att hjälpa ett barn som behöver stöd?

Många av oss går nog runt i vår egen bubbla, medan barn far illa. Och ni ratar Ts i tråden, men ni själva då? Vad har ni gjort för att hjälpa utsatta barn / tonåringar? Och om ni som dissat Ts är familjehem eller liknande vad gör er bättre än Ts?

Intrycket många av oss fått av trådstarten är att TS inte främst vill hjälpa och stötta utan att hon vill ha en gosig unge. Det kan såklart handla om enbart en olycklig formulering från TS sida. Ibland glömmer man ju att skriva med de saker man tar för självklara, och då kan det se ut som att man tar saker och ting lättvindigare än vad man egentligen gör.
  • Anonym (Har varit)
    Anonym (H) skrev 2013-03-02 15:07:06 följande:
    Det sunda förnuftet säger det, men du är givetvis välkommen att kalla dina barn och fosterbarn för vad du vill.
    Välkommen ut i verkligheten.
  • eMund

Har en del erfarenhet av fam.barn. Det är ingen ekonomiskvinst och man har inga rättigheter mot barnet. Det är fullt möjligt att knyta lika starka band till dessa barn som dina egna men de kan flyttas utan förvarning. Det skapar en osäkerhet för hela familjen. Personligen tycker jag inte att det är värt det.

• Anonym (Vill oxå..)

Oj,nu när jag läser alla sidorna...

Så jag undrar: vågar jag oxå ansöka om att bli familjehem? utan att bli idiotförklarad? det räcker med att skriva lite fel/otydlig på TS då blir man "dödsdömd"... Vågar jag berätta för er att jag är t.ex. döv.. skulle ni säga att jag skulle inte duga som en "fostermamma" för att jag är döv?

Att TS skrev:
    "Skulle vara mysigt att ta ett litet barn som vi fick ta hand om och ge trygghet."

Hon kanske har "stora" barn och känner att hon har tid att ge tid till barnet. Det är vad TS nog menar att ha ett litet barn hemma igen.

• Anonym (H)
    Anonym (Har varit) skrev 2013-03-02 15:17:51 följande:
    Välkommen ut i verkligheten.
    Man kan hoppas att den där tykna attityden är en internetidentitet du har och att den stannar här..
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-01 11:50:04 följande:
    Pga orden 6, 7, 8 och 9 i din trådstart så tycker jag du inte ska ta dig an fosterbarn.
    Fosterbarn kan vara barn med multiproblem t ex knark, självskada, anorexi etc. Eller multidiagnoser.
    De måste ha jagstarka människor omkring sig med rejält kontaktnät.

Det låter som att ni borde skaffa en katt istället, på sin höjd.
    Tyvärr måste jag hålla med det här inlägget.
  • fyrabarnsmor4
    Anonym (vet inget) skrev 2013-03-01 11:21:35 följande:
    Vad har de för krav? Jag har problem psykiskt men inget som påverkar mina egna barn utan de mår jätte bra och är trygga. Är detta något som kan stoppa att jag skulle få ta fortbarn?
    Hur funkar de ekonomiskt, om man ska vara hemma med det barnet får man typ som föräldrapenning då?
    Eller ingenting?

Skulle vara mysigt att ta ett litet barn som vi fick ta hand om och ge trygghet.
    Det enda jag vet att från 1/1-13 gäller nya regler kring att bli familjehem, som det heter nu... att om man har småbarn (egna barn) då ska fh-barnet vara äldre, typ tonåringar.
    Sen undrade du om ekonomin. Man får mindre pengar än man fick av fp.

Fick information om det före julen, minns inte mycket just nu men...

Jag var uppväxt med en storasyster som är "fosterbarn". När hon fyllde 18 år skrev vi på adoptionspapper. Hon hade psykisk problem, ärvt från sin biomamma. Det såg man då hon var 15-16 år. Idag är hon död, självmord för hon orkade inte med "röster" m.m...

Så för mig känns det naturlig att "göra samma sak" som min mamma gjorde. Ska ta kontakt med kommunen om att bli familjehem trots vi har fyra barn...

• Anonym ((sic!))

Jag har vuxit upp med en mamma med psykiska problem.
    Att påstå att sådant in "märks" är naivt.

Om problemen är av sådan art att de inte påverkar omgivningen, behöver man inte ens nämna det.
    För min del  kan jag inte tänka mig att det är lämpligt att "skaffa" fosterbarn om man har psykiska problem.

Läser också T.S. sista mening och ryser.
    Men om man byter ut orden "ett litet barn" mot "en liten valp", blir det mera  realistiskt.

• Anonym (suck)
    Anonym ((sic!)) skrev 2013-03-02 18:23:13 följande:
    Jag har vuxit upp med en mamma med psykiska problem.
    Att påstå att sådant in "märks" är naivt.

Om problemen är av sådan art att de inte påverkar omgivningen, behöver man inte ens nämna det.
    För min del  kan jag inte tänka mig att det är lämpligt att "skaffa" fosterbarn om man har psykiska problem.

Läser också T.S. sista mening och ryser.
    Men om man byter ut orden "ett litet barn" mot "en liten valp", blir det mera  realistiskt.
    Fast man "tar" inte små valpar heller. Vilket är vad ts uttryckt att hon vill göra, "ta" ett fosterbarn för att ha att mysa med.
Svar på tråden Att ta fortsterbarn