• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • greeneyes

Langtaefterdig: Skönt! se bara till att fylla i lappen du får från FK ordentligt så är det säkert ingen fara.

• Kajsabet
    Langtaefterdig skrev 2013-08-01 06:44:53 följande:
    Kajsabet: Det går helt okej för tillfället. Vi går på kontroller/ultraljud varje vecka och tittar på armen, svullnaden och blodflödet. De senaste två veckorna har hans tillstånd varit oförändrat. Varken bättre eller sämre :/ vilket egentligen är jätte bra. Men de två veckorna innan så blev det bättre och bättre. Så trots att det såklart är bra att det inte blir sämre så känner man sig matt. Känner inte att jag kan njuta som jag borde av denna graviditeten utan jag är som besatt av att tiden ska gå och att han ska komma. För att se så han klarar sig och hur armen mår. Vi försöker få dagarna att gå och går hos kurator + ska bli remitterade till psykoterapi. Om 9 dagar gifter vi oss så vi hoppas av hela våra hjärtan att allt ska vara bra på ul nästa vecka. Idag ska vi träffa en läkare från mvc och prata om heltidssjukskrivning för mig. Så ligger läget till!

Synd att det inte har blivit bättre varje vecka, men som du säger: så länge det inte blir värre så är det faktiskt bra! Nu har du väl Också passerat v25? Dvs, en för tidig födsel är inte orimligt längre? Varje dag är ju en dag närmre målet för er (så är det ju för alla oss, men speciellt för er!). Jag tror och hoppas att ni kan få njuta av ert bröllop! Skönt att du fck en sjukskrivning. Jag som inte har bra närmre komplikationer tycker att det är riktigt tungt att jobba heltid (på kontor!). Jag har dock totalt restid till och från jobbet på ca 2,5 h/dag och så jobbar jag 8-16.30. Så det blir många aktiva timmar.
  • Langtaefterdig

Greeneyes: tack för tipset! Ska tänka på det

Kajsabet: det blir ganska tungt de gånger som tillståndet är oförändrat. Det kanske låter konstigt men vi är så beroende av vad som ses på ul. Hela vårt liv är där i magen.

Idag är jag 24+6 så imorgon går jag in i 25+0. Vi hade först 24+0 som milstolpe då barnet skulle kunna överleva. Nu har vi 26+0. Då är chanserna bra att han klarar sig. Varje dag är som sagt viktig. Och det känns bra med sjukskrivningen. Har så svårt att få vardagen att fungera som den är. Kan inte ens tänka mig hur jag skulle komma upp på morgonen till jobbet.

Förstår att det är tungt. Har du någon viloplats på jobbet? Måste vara tungt att sitta upp hela dagen.

• Kajsabet
    Langtaefterdig skrev 2013-08-02 08:15:11 följande:
    Greeneyes: tack för tipset! Ska tänka på det Kajsabet: det blir ganska tungt de gånger som tillståndet är oförändrat. Det kanske låter konstigt men vi är så beroende av vad som ses på ul. Hela vårt liv är där i magen. Idag är jag 24+6 så imorgon går jag in i 25+0. Vi hade först 24+0 som milstolpe då barnet skulle kunna överleva. Nu har vi 26+0. Då är chanserna bra att han klarar sig. Varje dag är som sagt viktig. Och det känns bra med sjukskrivningen. Har så svårt att få vardagen att fungera som den är. Kan inte ens tänka mig hur jag skulle komma upp på morgonen till jobbet. Förstår att det är tungt. Har du någon viloplats på jobbet? Måste vara tungt att sitta upp hela dagen.

Jag förstår att det är tungt varje gång det är oförändrat, man vill ju så gärna att dåliga saker ska bli bra och när det inte blir bättre så känns det som en motgång :/ Det är jättebra att du är sjukskriven och kan ta en dag åt gången. Och det är ju verkligen så ni får leva nu ett tag framöver, tyvärr :( jag tror att det finns ett vilorum på mitt jobb, men det är en väldigt ofräsch madrass där, plus att det på mitt jobb inte riktigt är okej att man tar pauser. Även om man såklart har rätt till det. Att endast jobba 8h är inte heller helt ok,man ska helst jobba övertid (vi får inte ersättning för det), inte ta pauser under dagen och absolut inte gå till något vilorum under arbetstid. Jaja, jag har i alla fall inget tungt fysiskt arbete :)
  • Langtaefterdig
    Kajsabet skrev 2013-08-02 18:36:26 följande:
    Jag förstår att det är tungt varje gång det är oförändrat, man vill ju så gärna att dåliga saker ska bli bra och när det inte blir bättre så känns det som en motgång :/ Det är jättebra att du är sjukskriven och kan ta en dag åt gången. Och det är ju verkligen så ni får leva nu ett tag framöver, tyvärr :( jag tror att det finns ett vilorum på mitt jobb, men det är en väldigt ofräsch madrass där, plus att det på mitt jobb inte riktigt är okej att man tar pauser. Även om man såklart har rätt till det. Att endast jobba 8h är inte heller helt ok,man ska helst jobba övertid (vi får inte ersättning för det), inte ta pauser under dagen och absolut inte gå till något vilorum under arbetstid. Jaja, jag har i alla fall inget tungt fysiskt arbete :)
    Jo precis. Varje gång det inte blir bättre blir en motgång. Längtar tills måndag då vi träffar läkarna igen. Denna vecka har varit tuff och jag vill bara se lillen. Mjo, leva i nuet får vi verkligen göra...

Vad jobbigt att madrassen inte är fräsch och att det inte uppskattas med pauser. Hur länge till tänkte du jobba? Måste vara tufft att hålla igång så länge. Trots att arbetet inte är fysiskt påfrestande.
  • greeneyes

Kajsa: det låter som att du kanske borde bli sjukskriven typ 25 procent för att kroppen ska orka lite bättre. Eller kan du gå ner i tid? Man får ju göra det nu utan att SGI påverkas. Jag har insett att min kropp verkligen inte orkar så jag ska nog be om sjukskrivning halvtid pga mina foglossningar. Min BM sa en smart sak, att det är bättre att bli sjukskriven nu än när man redan ligger på minus psykiskt och fysiskt. Har inte tänkt på det så, har alltid slitit ut mig till max tidigare (herregud, gick tom in i väggen i januari i år!).

• greeneyes
    Langtaefterdig skrev 2013-08-02 08:15:11 följande:

Greeneyes: tack för tipset! Ska tänka på det smile1.gif

Kajsabet: det blir ganska tungt de gånger som tillståndet är oförändrat. Det kanske låter konstigt men vi är så beroende av vad som ses på ul. Hela vårt liv är där i magen.

Idag är jag 24+6 så imorgon går jag in i 25+0. Vi hade först 24+0 som milstolpe då barnet skulle kunna överleva. Nu har vi 26+0. Då är chanserna bra att han klarar sig. Varje dag är som sagt viktig. Och det känns bra med sjukskrivningen. Har så svårt att få vardagen att fungera som den är. Kan inte ens tänka mig hur jag skulle komma upp på morgonen till jobbet.

Förstår att det är tungt. Har du någon viloplats på jobbet? Måste vara tungt att sitta upp hela dagen.

Det går ju inte att föreställa sig hur tungt det är för er att hela tiden gå runt och vänta. Jag förstår att det är jobbigt varje gång det inte blivit bättre, men samtidigt så är det nog bra att försöka se ett oförändrat läge som positivt. Han får ju faktiskt växa till sig lite till i magen då, och får en ännu bättre start i livet. Nu har ni ju kommit så långt att han troligtvis kommer att klara sig om han skulle behöva plockas ut. Jag vet att det är svårt att tänka positivt, men försök! Stor kram på dig!
  • Kajsabet
    Langtaefterdig skrev 2013-08-03 07:35:45 följande:
    Jo precis. Varje gång det inte blir bättre blir en motgång. Längtar tills måndag då vi träffar läkarna igen. Denna vecka har varit tuff och jag vill bara se lillen. Mjo, leva i nuet får vi verkligen göra... Vad jobbigt att madrassen inte är fräsch och att det inte uppskattas med pauser. Hur länge till tänkte du jobba? Måste vara tufft att hålla igång så länge. Trots att arbetet inte är fysiskt påfrestande.

Jag hade tänkt att jobba till två veckor innan BF, så det innebär att jag jobbar första veckan i november (BF 23 nov). Jag har själv blivit chockad över hur mycket det sliter. Är inte alls van vid att min kropp säger ifrån om jag inte har misshandlat den själv ;)
    greeneyes skrev 2013-08-03 09:06:22 följande:
    Kajsa: det låter som att du kanske borde bli sjukskriven typ 25 procent för att kroppen ska orka lite bättre. Eller kan du gå ner i tid? Man får ju göra det nu utan att SGI påverkas. Jag har insett att min kropp verkligen inte orkar så jag ska nog be om sjukskrivning halvtid pga mina foglossningar. Min BM sa en smart sak, att det är bättre att bli sjukskriven nu än när man redan ligger på minus psykiskt och fysiskt. Har inte tänkt på det så, har alltid slitit ut mig till max tidigare (herregud, gick tom in i väggen i januari i år!).

Haha, jag drömmer typ om att vara sjukskriven. Jag har supermycket halsbränna och är utmattad de dagar jag jobbar och så kommer helgen och all halsbränna och utmattning (nästan) är borta. Men jag är som du, sliter ut mig till max innan jag kan acceptera att det inte håller. Ska prata lite med BM på mötet på onsdag. Men om jag känner mig rätt så kan jag nog inte acceptera en sjukskrivning om det "bara" är för utmattning. Att gå ner i tid slår lite mer ekonomiskt. Min kille är student så det är ju bara jag som drar in pengar, typ. Nu handlar det ju bara om någon månad men jag har lite ekonomisk oro så det känns obehagligt att gå ner i tid ;) jag tror att jag klarar heltid enligt min ursprungliga plan, men jag ska vara väldigt uppmärksam på att det inte blir värre. Jag är t.ex. Extremt noggrann med att undvika all form av stress, både på jobbet och i det privata.
  • Langtaefterdig
    greeneyes skrev 2013-08-03 09:12:21 följande:
    Det går ju inte att föreställa sig hur tungt det är för er att hela tiden gå runt och vänta. Jag förstår att det är jobbigt varje gång det inte blivit bättre, men samtidigt så är det nog bra att försöka se ett oförändrat läge som positivt. Han får ju faktiskt växa till sig lite till i magen då, och får en ännu bättre start i livet. Nu har ni ju kommit så långt att han troligtvis kommer att klara sig om han skulle behöva plockas ut. Jag vet att det är svårt att tänka positivt, men försök! Stor kram på dig!
    Tack för fina ord. Det värmer. Idag är vi tillbaka på Karolinska i Solna för kontroller. Hoppas allt ser bra ut.

Stor kram tillbaka
Svar på tråden Novemberbebisar 2013