• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • lillbumbin

Mindful:
    Grattis till det nya jobbet

Vad olika det kan vara de här med vagnarna. Själv köpte jag nyss en syskonvagn4 Beemoo. När jag packar upp den och monterar ihop den ihop den så inser jag att klädsel nr två finns inte med i kartongen. Mejlar Jollyroom, och vips så hade jag klädseln hemma.

Nu längtar jag bara mer å mer till förlossningen.. Min 5:e förlossning så jag vet ju vad jag väntar mig

Det jag har börjat få mkt problem ned är att mina bröst läker rejält, så jag får redan använda inlägg:-/

Har haft två nätter jag varit vaken nu. Förra natten var de två yngsta vaken så 30 min sov jag på hela natten. I natt vaknar de till å från, jag kan meddela att jag e sjukt trött. Längtar tills gubben kommer hem
    I morgon kl 20 så jag får sova.

• greeneyes

Kajsabet: Jag skrattade lite när jag läste ditt inlägg för det hade kunnat vara från mig (med restid, man som gör allt hemma etc). Låter exakt som min situation. Dock så gör jag lite tvärtemot er denna grav, kände efter och bad om sjukskrivning halvtid direkt istället för att plåga mig själv. Förra grav var jag nämligen så slut och hade konstanta förvärkar som stoppades med Bricanyl - men gick ändå till jobbet. Jobbade fram till 5 dar innan värkarna satte igång (gick 2v innan BF). var helt slut istället för utvilAd när förlossnkngen startade. Kan också ha att göra med att jag gick in i väggen i januari och inte känner mig jättestark psykiskt. Kommer att ta semester från minst en månad innan BF.

Mindful: trist med vagnen. Har också reklamerat till Jollyroom utan problem (dock en bärryggsäck). Kanske är just den tillverkaren kinkig på reklamationer?

Vad gäller gravidpenning så bör man ju först och främst omplaceras om det går, och när din chef föreslagit det så kommer nog inte FK att godkänna din ansökan tyvärr. Däremot så får du ju gå ner i tid utan att det påverkar din SGI. Klarar ni er ekonomiskt så kan du ju ta föräldraledighet tidigt utan att ta ut föräldrapenning från FK.

• Kajsabet
    greeneyes skrev 2013-08-17 08:56:53 följande:
    Kajsabet: Jag skrattade lite när jag läste ditt inlägg för det hade kunnat vara från mig (med restid, man som gör allt hemma etc). Låter exakt som min situation. Dock så gör jag lite tvärtemot er denna grav, kände efter och bad om sjukskrivning halvtid direkt istället för att plåga mig själv. Förra grav var jag nämligen så slut och hade konstanta förvärkar som stoppades med Bricanyl - men gick ändå till jobbet. Jobbade fram till 5 dar innan värkarna satte igång (gick 2v innan BF). var helt slut istället för utvilAd när förlossnkngen startade. Kan också ha att göra med att jag gick in i väggen i januari och inte känner mig jättestark psykiskt. Kommer att ta semester från minst en månad innan BF. Mindful: trist med vagnen. Har också reklamerat till Jollyroom utan problem (dock en bärryggsäck). Kanske är just den tillverkaren kinkig på reklamationer? Vad gäller gravidpenning så bör man ju först och främst omplaceras om det går, och när din chef föreslagit det så kommer nog inte FK att godkänna din ansökan tyvärr. Däremot så får du ju gå ner i tid utan att det påverkar din SGI. Klarar ni er ekonomiskt så kan du ju ta föräldraledighet tidigt utan att ta ut föräldrapenning från FK.

Du kanske såg i den andra tråden att jag eventuellt fick två förvärkar (utan sammandragningar) nyss. Men det har slutat nu i alla fall. Så det kanske är ännu mer likt din situation ;) om detta skulle bli värre och behöva stoppas med bricanyl/annat så lovar jag att be om sjukskrivning! ;) även om jag kommer att klättra på väggarna av det haha. Jag vill ju vara utvilad inför förlossningen, min mamma hävdar att hon jobbade samma sad som hon födde både min syster och mig. Känns jättedumt att göra så tycker jag haha.
  • Mindful

Tack tjejer för kloka tips!
    Just nu mår jag jättebra, inga besvär eller så men eftersom jag har ett tungt arbete, arbetar inom sjukhustandvården men mycket sängliggande, sjuka och "svåra" patienter, så vet man aldrig. Jag står ganska mycket, ofta framåtlutad över sängar, rullstolar, mycket ensidiga rörelser och ibland tunga lyft. En del patienter är dementa och psykiska sjuka vilket ibland kan innebära att de är utåtagerande. Men dom sagt just nu är det inga problem.

Ceke: skönt att höra att du fick så bra service med er vagn, det är så det ska vara. Oj vad du jobbade på bra trots dina besvär senast, skönt att du inte har sådan besvär denna gången.

Kajsabet: det är jättejobbigt med lång restid till jobbet, har också haft det men blir ändring iom nya jobbet. Skönt att din man hjälper til och avlastar. Förstår att du räknar ner :)

Lillbumbin: Tack :) Ja det verkar skilja sig en del när det gäller reklamationer. De var däremot supersnabba när de glömt skicka med ett presentkort som man skulle få då man beställde vagnen, det skickade de direkt i efterhand utan problem.

Greeneyes: Det kanske är som du säger, tillverkaren som är kinkig. Tror inte heller jag får gravidpenning om arbetsgivaren kan omplacera mig, och det är ju det som gäller i första hand. Det var mer en försäkring för mig OM jag inte skulle klara arbetet. Tack för nyttig info gällande att SGI inte påverkas om jag går ner i tid. Jag är ju helt grön på detta med alla regler eftersom det är första barnet, tacksamt med råd. Blir det tungt kanske jag kan gå på föräldraledighet tidigare då! 

• greeneyes

Kajsabet: ja, fy vad jobbigt. Bra att du ser dem som ett tecken på att du bör lugna ner dig lite. Att jobba samma dag som barn föds låter helt vansinnigt! Antingen är man stålkvinnan eller så utför man inte ett 100 procentigt jobb

Jag har ett stressigt jobb nu med mycket höga prestationskrav denna gång jämfört m förra grav (då stressigt men inte samma höga krav), och därför funkar det inte att jobba om jag inte kan ge 110 hela tiden. Annars hade jag nog inte gått hem fullt så tidigt tror jag.

Jag har också mycket sammandragningar / förvärkar men främst på kvällen. Läkaren kollade tappen när jag var där förra veckan och den är opåverkad iaf. Tydligen är det i mitt fall troligtvis bara gympapass för livmodern, den tränar. Men Denna gång får jag inte äta Bricanyl för att stanna upp värkarna pga att jag har oregelbundna hjärtslag och hjärtklappning som jag medicineras för. Så jag är lite nojig kring att det ska bli värre.

• greeneyes

Mindful: Glad om jag kan hjälpa till, det är en djungel med alla regler för FP tyvärr...

• ceke

Ja uscha för FK-djungeln! Jag tycker det är ännu snurrigare när man har en liten sedan innan... det här med att skydda sgi etc!  Jag trodde inte jag skulle behöva skydda min sgi mer nu även om jag jobbar 75 % igen, men jodå, tydligen måste jag det då jag går från en skyddad period till nästa??? V kommer va 23 månader när lillplutt (som för tillfället nog heter Emil) kommer... Jobbade heltid from aug 12-dec12, sen föräldraledig jan-feb 13, sen 75 % fram tills sommaren, 85 under sommaren förutom heltid i juli-11 aug. Trodde inte jag skulle behöva söka fp för den del jag är föräldraledig nu, men det va bra att jag ringde o kollade för det måste jag tydligen.

Gillar den här delen av graviditeten. Känner mig fortfarande hyfsat smidig, pigg och kry  

• Kajsabet
    greeneyes skrev 2013-08-17 09:41:30 följande:
    Kajsabet: ja, fy vad jobbigt. Bra att du ser dem som ett tecken på att du bör lugna ner dig lite. Att jobba samma dag som barn föds låter helt vansinnigt! Antingen är man stålkvinnan eller så utför man inte ett 100 procentigt jobb Jag har ett stressigt jobb nu med mycket höga prestationskrav denna gång jämfört m förra grav (då stressigt men inte samma höga krav), och därför funkar det inte att jobba om jag inte kan ge 110 hela tiden. Annars hade jag nog inte gått hem fullt så tidigt tror jag. Jag har också mycket sammandragningar / förvärkar men främst på kvällen. Läkaren kollade tappen när jag var där förra veckan och den är opåverkad iaf. Tydligen är det i mitt fall troligtvis bara gympapass för livmodern, den tränar. Men Denna gång får jag inte äta Bricanyl för att stanna upp värkarna pga att jag har oregelbundna hjärtslag och hjärtklappning som jag medicineras för. Så jag är lite nojig kring att det ska bli värre.

Min mamma är väldigt prestationsinriktad och lyssnar aldrig på sin kropp, så hon kan tyvärr mycket väl ha gett allt på jobbet och sen fött samma dag, men ja, helt hysteriskt dumt. Jag förstår att du inte kan jobba heltid om du ha ett stressigt jobb med höga krav! Man är ju superkänslig för all slags stress nu märker jag! Minsta lilla så blir man påverkad. Märkte det tidigt under graviditeten så jag har vägrat bli stressad på jobbet. Försöker säga ifrån långt i förväg och jobba i lugnt tempo (svårt). Har tur att vi är två med samma arbetsuppgifter så min kollega har fått dra ett tyngre kass, men han klarar det finemang ;) jag har hittills bara känt en enda sammandragning (typ en månad sen), dvs magen blir hård utan smärta. I morse var det tvärtom, kraftig mensvärk utan hård mage. Knasigt. Skönt att tappen är opåverkad! Jag gjorde en konisering förra året, men det borde inte påverka något. Usch för oregelbundna hjärtslag och hjärtklappning, hur länge har du haft problem med det? Jag har haft oregelbundna hjärtslag vid två EKG och sen bra vid ett (tror att jag endast gjort tre EKG i vuxen ålder). Detta var 8-9 år sedan när jag hade ätstörningar och jag har inte följt upp det mer. Man kanske borde göra det nån gång. Så bricanyl är dåligt i kombo med hjärtproblem? Tror att bricanyl är en av mina astmamediciner hehe. Men det är kanske skillnad om man inhalerar vs tar tabletter. Plus att jag aldrig tar min astmamedicin om det inte verkligen behövs (dvs, springer långdistanslopp osv).
  • greeneyes
    Kajsabet skrev 2013-08-17 10:16:07 följande:

Min mamma är väldigt prestationsinriktad och lyssnar aldrig på sin kropp, så hon kan tyvärr mycket väl ha gett allt på jobbet och sen fött samma dag, men ja, helt hysteriskt dumt. Jag förstår att du inte kan jobba heltid om du ha ett stressigt jobb med höga krav! Man är ju superkänslig för all slags stress nu märker jag! Minsta lilla så blir man påverkad. Märkte det tidigt under graviditeten så jag har vägrat bli stressad på jobbet. Försöker säga ifrån långt i förväg och jobba i lugnt tempo (svårt). Har tur att vi är två med samma arbetsuppgifter så min kollega har fått dra ett tyngre kass, men han klarar det finemang ;) jag har hittills bara känt en enda sammandragning (typ en månad sen), dvs magen blir hård utan smärta. I morse var det tvärtom, kraftig mensvärk utan hård mage. Knasigt. Skönt att tappen är opåverkad! Jag gjorde en konisering förra året, men det borde inte påverka något. Usch för oregelbundna hjärtslag och hjärtklappning, hur länge har du haft problem med det? Jag har haft oregelbundna hjärtslag vid två EKG och sen bra vid ett (tror att jag endast gjort tre EKG i vuxen ålder). Detta var 8-9 år sedan när jag hade ätstörningar och jag har inte följt upp det mer. Man kanske borde göra det nån gång. Så bricanyl är dåligt i kombo med hjärtproblem? Tror att bricanyl är en av mina astmamediciner hehe. Men det är kanske skillnad om man inhalerar vs tar tabletter. Plus att jag aldrig tar min astmamedicin om det inte verkligen behövs (dvs, springer långdistanslopp osv).
    Skönt att din kollega ställer upp kan det inte ha varit växtvärk du kände då? För mig känns växtvärk som mensvärk utan hårdhet, vid förvärkar blir alltid min livmoder hård.

Jag har känt av hjärtat i kanske två år, det kan ha samband med mitt nyligen upptäckta fel på sköldkörteln men de vet inte. Har hög vilopuls (ca 120) och oregelbundna slag. Gjorde massa EKG (arbets- och 24h) i maj men de hittar inget fel eller nån orsak. Så jag äter betablockerare som jämnar ut det, men eftersom jag är känslig för pulsökande ämnen (typ koffein etc) så kan jag ju inte ta Bricanyl för då skulle min puls rusa totalt. Förra grav åt jag ju Bricanyl för jämnan typ mot förvärkarna, så det är ju bara nu pga pulsen som jag inte kan det. Så det är nog ingen fara i ditt fall. Dina oregelbundenheter kan ju bero på ätstörningen också.

Ceke: men man ska ju kunna gå ner i tid 6 mån innan BF utan att det påverkar SGI ju, då borde du inte behöva ta ut fp för att täcka upp nu ju?!
  • ceke
    greeneyes skrev 2013-08-17 10:39:19 följande:
    Ceke: men man ska ju kunna gå ner i tid 6 mån innan BF utan att det påverkar SGI ju, då borde du inte behöva ta ut fp för att täcka upp nu ju?!
    Trodde jag med.... men inte enligt den handläggare jag pratade med. Hon menade på att eftersom jag går från en skyddad period till en annan måste jag har jobbat heltid i minst 6 månader i sträck mellan barnen för att det ska gälla igen.... Inte vet jag... Verkar va en riktig djungel det här. OM det är så, hoppas jag nu bara på att FK godkänner min ansökan i efterhand för i juni, annars vete 17 vad som händer med min sgi.. SUCK!
Svar på tråden Novemberbebisar 2013