BalchensMalin skrev 2013-08-07 14:09:36 följande:
Ni som lider av foglossning och\eller sammandragningar, var har ni mest ont? Jag har haft sammandragningar från v16 och känt av ligamenten. Vet inte om ligamenten går under foglossning? Men jag känner inte i ryggen utan enbart på framsidan. Jag kan nästan känna helt hur bäckenet sitter då det värker som vara den pga ligamenten. Det blir värre desto mer sammandragningar jag har. Började jobba i måndags och med ett mycket sittande arbete så har sammandragningarna blivit värre som oxå då ger mer värk i bäckenet. Pratade med BM idag och hon kunde tyvärr inte ge mig en läkartid förrän nästa torsdag, men ska in och lämna urinprov imorgon så de kan utesluta urinvägsinflammation. Och hon tyckte att bli det värre så ska jag sjukskriva mig själv även om inte läkaren har hunnit säga sitt. Som sagt vet att ni är några som har problem, vad säger läkaren till er? Tips på vad man kanske ska undervika.. och vad säger de om att kunna arbeta 100%. Vi har ju några veckor kvar.
Ligamenten, foglossningar och sammandragningar är nog tre olika saker, men för den sakens skull kan man ju ha besvär med samtliga... :-/ Foglossningar kan man definitivt känna av när man sitter mycket. Det är jätteviktigt att sitta rätt, dvs inte svanka, va rak i ryggen etc. Bra att stå en del också samt tänka på hur man går och rör sig så att det inte blir några osymmetriska rörelser. Ligamenten tror jag itne man kan göra så mycket åt....
När det gäller sammandragningar, säger de här att man ska kontakta sin hc för att utesluta urinvägsinfektion och sedan, om man upplever att man har mycket sammandragningar, förlossningen för att bli checkad. Det var det jag gjorde igår. Det va ju inga bekymmer alls, vilket kändes skönt att få kvitto på
Hoppas det inte blir värre för dig!