Kajsabet skrev 2013-08-17 11:21:20 följande:
Jag tycker alltid att det är svårt att jämföra intensiteten hos mensliknande smärta med just mensvärk. När jag har "kraftig" mensvärk så ligger jag i fosterställning och skriker av smärta (jag är ej smärtkänslig) eller svimmar av mensvärken. Det många andra menar med kraftig mensvärk är när man (enligt mig) har hyffsat ont men KAN göra saker. Jag har ofta under graviditeten känt av "molande" mensvärk (kallar jag knappt för mensvärk när jag har mens, men nu är det ganska beskrivande) men i morse så fick jag en "attack" av mensvärk. Det gjorde ont i hela livmodern och smärtan strålade ut i benen och lite ryggen. Det blev successivt värre och värre tills det vände och försvann, tog 30-40s och sen paus i typ två minuter och så kom det tillbaka på samma sätt i 30-40s. När det gjorde som ondast så gjorde det riktigt ont, dvs inte svimma ont men såpass ont att det hade vart svårt att koncentrera sig på något annat. Jag googlade förvärkar och tyckte att det stämde ganska bra med det jag upplevde. Läste att livmodern inte måste bli hård (eller så kanske jag bara inte uppfattade det). Men det är ju min första graviditet så jag har verkligen inget att jämföra med förutom just mens och det är lite halvdumt när jag läser att värkar är som kraftig mensvärk (för då ser jag framför mig hur jag svimmar och får blodtrycksfall på blodtrycksfall, eller det kanske är så?). Oj vilken hög vilopuls du har! Då förstår jag varför du inte kan ta bricanyl, låter inte alltför skoj det där :/ går du på kontinuerliga uppföljningar eller nöjer de sig med att de inte vet vad det är och att du tar betablockare? I mitt fall så förvärrade definitivt mina ätstörningar hela situationen, mitt hjärta var helt paj och hade en vilopuls på under 40 och jag satt i rullstol m.m. Men jag har länge känt att jag borde göra en uppföljning nu när jag är frisk sen nått år tillbaks, för att kunna avförde det hela (min morbror och min kusin har hjärtproblem). Min sambo tyckte att mitt hjärta slog oregelbundet för typ 1-2 månader sedan när han hade huvudet mot min bröstkorg (och han visste inte om min tidigare EKG-historia).
Kajsa: oj vilken fruktansvärd mensvärk du haft, det är nog inte den intensiteten folk syftar på precis som du säger. Det folk menar med mensvärk är lite molande i livmodern, kraftig tror jag är när man börjar få svårt att stå rakt eller koncentrera sig på det man gör. För mig är förvärkar i spannet mellan detta, lite olika. Så som du beskrev det imorse lät mer som mina värkar faktiskt, så det var nog inte växtvärk. (Sen kan jag trösta dig med att jag upplevde förlossningsvärkarna när de var som värst ungefär som din kraftiga mensvärk - och jag är smärtkänslig. Då kanske värkarna är en barnlek för dig sen

)
Jag tycker nog att du borde kräva uppföljningskoll av hjärtat. Det kan ju ha tagit stryk permanent av din ätstörning, att din sambo märker oregelbundna slag är inte så bra. Som svar på din fråga så har jag TUL inbokat nästa vecka eftersom medicinen kan hämma tillväxten i vissa fall. Däremot ingen ytterligare fysiologisk koll av mig skumt nog. Alla fel uppdagades ju i vintras för mig, så det är relativt nytt. Ska väl ta tag i det efter bebisen fötts, men läkarna verkar inte bry sig direkt nu när hjärtfel och lungpropp uteslutits.
Ceke: instämmer med Kajsabet, tycker du ska begära en second opinion!