• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • greeneyes
    Langtaefterdig skrev 2013-08-28 19:25:44 följande:

Det känns inte alls bra. Nu har fostermedicin & barnläkarna haft möte. Det pratas om fl ska ske mellan vecka 32-34. Läkarna vill komma förbi "värsta" prematur stadiet.

Vi får ta en dag i taget. Tillbaka på ruta 1. Tack för allas fina stöd. Det värmer <3

Kämpigt! Kommer de att operera eller avvakta till dess? Vad jag förstått så brukar de barn dom föds fr.o.m. V 32 inte få men av det iaf, så kan han få stanna kvar inne till dess är det ju bra. Känner ni er trygga i deras beslut? Det är ju också viktigt!
  • Kajsabet
    greeneyes skrev 2013-08-28 19:24:18 följande:
    Mitt mått var ju "för stort nu", men på tillväxt-UL samma dag så var bebisen -8% i storlek (normal alltså). Så jag tror att man får ta måttet med en nypa salt. Japp, man får både en beräknad vikt och en procentuell avvikelse från det normala (+ / - 22% är normalt.)

Ja, det var därför min BM inte var orolig. Hon sade att SF-måttet främst ska användas för att se sin egna kurva, inte för att beräkna slutvikt. Även om hon sen sade att högt SF-mått innebär lång bebis som innebär tyngre bebis. Jaja. Orolig är jag inte än i alla fall, men jag hade gärna haft en lite smidigare mage än vad jag har ;)
  • greeneyes
    Kajsabet skrev 2013-08-28 19:41:00 följande:

Ja, det var därför min BM inte var orolig. Hon sade att SF-måttet främst ska användas för att se sin egna kurva, inte för att beräkna slutvikt. Även om hon sen sade att högt SF-mått innebär lång bebis som innebär tyngre bebis. Jaja. Orolig är jag inte än i alla fall, men jag hade gärna haft en lite smidigare mage än vad jag har ;)
    Fast om bebis är lång så är ju inte tyngden lika "kämpig" under förlossningen, när väl huvud och axlar är ute säger det bara plupp, och då spelar några cm ingen som helst roll! Värre om bebis är bred liksom. Hoppas du fattar vad jag menar!

(Kan tillägga att alla mått på min bebbe var proportionerligt mindre enligt UL-tanten, så i mitt fall var bebis inte längre än genomsnittet).

Ja, min mage är ju väldigt skrymmande också tyvärr...
  • ceke

Längtarefterdig: Tänker på er! Hur långt har du gått nu?

• Langtaefterdig
    greeneyes skrev 2013-08-28 19:29:21 följande:
    Kämpigt! Kommer de att operera eller avvakta till dess? Vad jag förstått så brukar de barn dom föds fr.o.m. V 32 inte få men av det iaf, så kan han få stanna kvar inne till dess är det ju bra. Känner ni er trygga i deras beslut? Det är ju också viktigt!
    Aa precis! Chanserna för komplikationer blir allt mindre då. Dom kommer avvakta tills dess med operation. Och operation kommer inte ske förrän han är ute och här i Sverige. Känns bra!
  • Langtaefterdig

Tack för alla tankar <3 jag är i 28+4 så kommer vara gravid i minst 3 veckor till. Men jag hoppas lite längre. Känner mig inte riktigt redo... Men lyssnar på läkarna. Dom kan bäst'

• ceke

Skönt att höra att ni känner stort förtroende för läkarna! 

Jag har de senaste dagarna börjat känna av bebisens hicka rätt ofta Lite mysigt! Annars verkar det mer va bök nu än regelrätta sparkar. Brukar retas lite med nån fot eller knä som jag känner av ibland och då flyttar han alltid på dem och kommer igång lite

Börjar tyvärr även känna av foglossningarna. De senaste två nätterna har jag inte kunnat vända mig i sängen utan att vakna av att det gör ONT. Som knivhugg i ländryggen, typ... Och då har jag ändå börjat sova med en kudde mellan knäna. Suck. Funkar hyfsat på dagarna än så länge dock och varje dag som går utan att det lbir lika illa som förra gången känns som en vinst! Har klarat mig 6 veckor längre så här långt!!!

Har, kanske tvärt om vad jag borde, trappat upp på jobbet. Har så sjukt mycket att göra just nu att jag inte riktigt hinner jobba deltid som jag ju annars gör för att hämta sonen på förskola... Så nu har jag börjat komma till jobbet en timme tidigare på morgnarna än tidigare. Rätt skönt på sätt och vis, för ingen stör mig den första timmen, min man lämnar sonen på förskola vilket innebär ett moment mindre av att bära vilket ju är bra för ryggen... och så hinner jag mer på jobbet och blir på det sättet mindre stressad.... och mer i plånboken såklart

Just ja... Kolla med era arbetsgivare ifall ni kan få föräldrapenningstillägg! Om arbetsgivaren är ansluten till t.ex. kommunal kan man få det som en engångsutbetalning. Jag fick ca 10 000 förra gången jag gick hem och det sitter ju absolut inte fel...

• Solrosen 83
    Langtaefterdig skrev 2013-08-28 19:25:44 följande:
    Det känns inte alls bra. Nu har fostermedicin & barnläkarna haft möte. Det pratas om fl ska ske mellan vecka 32-34. Läkarna vill komma förbi "värsta" prematur stadiet.

Vi får ta en dag i taget. Tillbaka på ruta 1. Tack för allas fina stöd. Det värmer <3
    Nej vad tråkigt att det såg sämre ut igen nu. Håller alla tummar här att det går bra för lillkillen. Stor styrkekram till dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Langtaefterdig
    Solrosen 83 skrev 2013-08-29 06:01:55 följande:
    Nej vad tråkigt att det såg sämre ut igen nu. Håller alla tummar här att det går bra för lillkillen. Stor styrkekram till dig! {#emotions_dlg.flower}
    <3
Svar på tråden Novemberbebisar 2013