• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Ila
    Langtaefterdig: Oj, vilken liten kämpe du har i magen! Håller alla tummar och tår för att allt ska fortsätta se så pass bra ut att lilla bebisen får stanna där inne så länge som möjligt.
  • Ila

I dag har jag hängt på gynakuten hela dagen. Jag har haft sådana hemska kramper i magen som kommer och går och när jag ringde sa de att jag borde åka in och kolla. Sköterskorna och läkarna var så himla proffsiga och trevliga. Gjorde grundliga undersökningar och jag fick kika lite extra! Det visade sig att det som förmodligen orsakar smärtorna är ett litet myom på vänster sida av livmodern. Känns skönt att det inte verkar vara någon fara med den lille heffaklumpen i magen. På torsdag ska jag in och göra en extra koll för att vara på den säkra sidan så att smärtorna inte påverkar livmodertappen. En bonus var att läkaren upptäckte att moderkakan ligger precis ovanför öppningen så dessutom kommer vi att bli kallade på ett extra ultraljud i v 32. Tur att hon såg det, det missades tydligen vid RUL. Nu får det göra hur ont det vill, bara bebis mår bra!

• ceke

Ila: Usch då, men va bra att de upptäckte myomet och att moderkakan ligger som den gör och att de har koll på dig!

Ego: Har idag sett magen röra sig när den lille har gymnastik där inne Hjärta Sista veckan har även magen "poffat" ut och esr nu definitivt rejält gravid ut. Går absolut itne att ta miste på längre... 

• Nov13

Ila: har också en liten muskelknuta på vänster sida på livmodern som vad jag förstår är kallas just myom?
    Var in till gynakuten i veckan efter smärtor i magen. Har mitt rul på måndag så ska be henne kolla lite extra.
    Vad jag förstår är det inte farligt mer än det kan göra ont? Ja och om smärtorna inte påverkar livmodertappen då. Dom sa inget om det till mig, bara att min inte var påverkad. Kanske borde be om en extrakoll på just livmodertappen?
    Förstår din lättnad över att det inte är något fel på barnet, känner att jag kan ha hur ont som helst bara mitt barn mår ok! :)

• JaneD
    ceke skrev 2013-06-28 20:05:39 följande:
    Längtarefterdig: Förstår att det ni har en massa funderingar och frågor. Tycker du verkar ha en beundransvärt postiv inställning till det hela Alla ni som har syskon eller är på väg att få syskon. Hur gör ni med syskonvagn? Har börjat kika, men det är ju supersvårt. Vill att sittdelarna ska kunna vändas individuellt vilket inte ger så många alternativ. Vill ha lufthjul då vi bor på landet, vilket ännu mer försvårar det hela... Sen har jag ryggproblem, så klarar inte av en 25 kg vagn att konka in och ut ur en bil heller. Inte lätt det här... 

Vi har också tittat men det verkar inte finnas några alternativ som kan mäta sig med den snordyra Bugaboo Donkey... Den är helt klart bäst när man ska ha barn i olika åldrar. *suck*
  • lillbumbin

Jag tipsar dig fortfarande med babytravel Dublin även om du inte kan skifta på självaste sittdelarna. Men den e lättkörd. Har diskbrock och har opererat mig för det å Babytraveln var den som blev mitt alternativ då den e lättast både att lyfta i och ur. Å dessutom att köra med barnen i. Jag kör nu två barn på 14 och 12 kg å det känns inte alls! hade en brio dubbel Wave till mina flickor å de kom inte ens i närheten av samma vikt som grabbarna men de var tyngre att köra de tillsammans än grabbarna. Ebba vägde 9,7 som 2 åring å Evelina vägde 8kg som ettårig. Å vagnen va tygre att köra

• ceke
    lillbumbin skrev 2013-06-29 22:35:44 följande:
    Jag tipsar dig fortfarande med babytravel Dublin även om du inte kan skifta på självaste sittdelarna. Men den e lättkörd. Har diskbrock och har opererat mig för det å Babytraveln var den som blev mitt alternativ då den e lättast både att lyfta i och ur. Å dessutom att köra med barnen i. Jag kör nu två barn på 14 och 12 kg å det känns inte alls! hade en brio dubbel Wave till mina flickor å de kom inte ens i närheten av samma vikt som grabbarna men de var tyngre att köra de tillsammans än grabbarna. Ebba vägde 9,7 som 2 åring å Evelina vägde 8kg som ettårig. Å vagnen va tygre att köra
    Jaa... har blivit tipsad om den av flera, så det verkar ju va en bra vagn, men jag är helt insnöad på att kunna ha sittdelen/sittdelarna vända mot oss föräldrar. Vår son på 1,5 år åker fortfarande så vi kan ha ögonkontakt och det känns jättekonstigt att inte kunna ha en 6 månaders bebis vänd mot oss när den lille blir så gammal...
  • Ila
    Nov13 skrev 2013-06-29 19:29:47 följande:
    Ila: har också en liten muskelknuta på vänster sida på livmodern som vad jag förstår är kallas just myom?
    Var in till gynakuten i veckan efter smärtor i magen. Har mitt rul på måndag så ska be henne kolla lite extra.
    Vad jag förstår är det inte farligt mer än det kan göra ont? Ja och om smärtorna inte påverkar livmodertappen då. Dom sa inget om det till mig, bara att min inte var påverkad. Kanske borde be om en extrakoll på just livmodertappen?
    Förstår din lättnad över att det inte är något fel på barnet, känner att jag kan ha hur ont som helst bara mitt barn mår ok! :)
    Till mig sa de också att myomet inte är farligt, så länge det inte växer. Men sen var jag dum och googlade och där stod det att det finns en ökad blödningsrisk i samband med förlossningen och lite annat trist. Jag fick en stor störtblödning under min första förlossning så just det är jag lite skraj för. Men myomet ska inte påverka livmodertappen, men eftersom de inte kunde säga säkert att det är myomet som orsakar smärtorna vill de hålla lite extra koll på tappen och det känns väldigt tryggt att de är så noga.
  • Nov13

Läste också om det och ångrar mig lite nu. Men har som sagt mitt rul imorgon så jag ska ta upp det med henne och sen ska jag till min bm måndagen efter så jag ska prata med henne också. Läste också om större risk för missfall i första och andra trimestern och det gjorde mig lite orolig. Min var som tur var inte så stor vilket är skönt.
    Läste också att det främst drabbar kvinnor över 30-35? Hur gammal är du? Jag är 23 men jag har väldig otur men en jäkla massa åkommor och sjukdomar här i livet så jag är egentligen inte förvånad.
    Hoppas bara min otur inte smittar av sig till barnet och att allt ser bra ut imorgon på mitt rul och när den väl föds. Börjar bli nervös inför imorgon!!

• Langtaefterdig

Detta är egentligen helt oväsentligt men hur mycket har ni gått upp under graviditeten hittills? Allt är individuellt men jag tycker det är intressant. Nu har en hel del här i gruppen gått halvvägs Jag har gått upp 5kg sedan start. Är nu i vecka 21. Har iförsig kräkts från vecka 7-18. Och mår fortfarande illa. Hade säkerligen gått upp mer om jag mått bättre. Ni behöver självklart inte svara om ni inte vill

Svar på tråden Novemberbebisar 2013