• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • Mindful
    Langtaefterdig skrev 2013-07-02 09:29:21 följande:
    Nov13: tycker inte att du ska vara orolig! Min bm tycker att jag har gått upp för lite. Så länge du inte var överviktig innan, vilket du inte var så borde det vara lugnt. Min bm sa förra veckan att jag borde gå upp mellan 5-7kg vecka 20 utifrån mitt BMI. Är 169 och vägde 63 innan graviditeten. Men om du var smal och tränade innan så borde dom inte se det som något negativt

Du var vi väldigt lika i vikt och längd du och jag innan graviditeten, också 169 cm och 62 kg.
  • ceke
    Nov13 skrev 2013-07-02 09:14:27 följande:
    Gud vad lite ni alla gått upp! Jag är i vecka 19 och har gått upp 7-8kg.
    Förstår att det är väldigt olika men jag känner mig som en valross! Var dock väldigt slank innan med ganska låg fettprocent då jag normalt tränar väldigt väldigt mycket.
    Har pga en operation och graviditeten inte kunnat träna så mycket men nu äntligen kan jag springa och träna så gott som vanligt.

Rädd att min bm ska tycka jag gått upp för mycket sedan min inskrivning vilket är 10 veckor sen. Gått upp ca 5kg sen dess. Dock stått still i 4 veckor nu. Kanske jämnar det ut sig med tiden?
    Så gick även jag upp förra graviditeten... slutade på totalt 25 kg i slutändan, men det var mycket för att jag från v 20-40 hade så grymma foglossningar att jag inte kunde röra mig och då släppte jag allt och åt en hel massa gott istället... ehm.. inte så smart sådär med eftertanke... men vet du? Det försvann ändå rätt fort sen efteråt tack vare amning och många långa promenader Jag hade 3 kg kvar när jag blev gravid i höstas (ma) och efter det gick jag upp lite igen så denna gång startade jag 5 kg tyngre än innan jag blev gravid första gången.. Hur som så behövde jag aldrig anstränga mig för att gå ner i vikt!

• ceke
    BalchensMalin skrev 2013-07-02 10:52:20 följande:
    Langtaefterdig: Tack! Ja jag hoppas jag ska "hitta tillbaka" även efter denna graviditet:)

Ja sammandragningar är vanligare som omföderska, även om det va 10 år sen för mig. Men enligt barnmorskan så vet nu kroppen att det är en graviditet som pågår och då "varnar" den med sammandragningar så man ska lugna sig. Så jag se det positivt. Så jag tar det lugnt, för det är inte värt att stressa eller att ta ett gympass när magen jobba som bara den i två dagar framåt. Lite lätt promenad är var kroppen tycks vara nöjd med.

Nu tycker jag att den bästa tiden börjar, de värsta orolighetsveckorna är över och lilla kulan är lagom stor:))
    Åh, håller med dig! Äntligen ser jag gravid ut och itne bara som en "fläskis" runt magen Och foglossningarna har ännu inte börjat (hoppas såklart på att slippa dem denna gången, men tvivlar)! Njuter av att vara gravid just nu!

Jag har också sammandragningar. Rätt ordentliga faktiskt.. men tror inte det är nån fara än så länge. Försöker att bära så lite som möjligt och ta det hyfsat lugnt... 
  • ceke

Vi är ju i full gång att kolla på syskonvagnar... har ju sett bugabo donkeyn på internet men helt frankt inte ens sett den som ett alternativ då den är så fasligt dyr... Men... idag träffade jag och mina föräldrar på en tjej vid en lekplats som hade en sån och pratade lite med henne. Hon gav oss en demonstration och Ville fick provsitta... INTE bra för plånboken, för jag blev helt såld på den. Den har verkligen alla våra kriterier för en bra vagn. Lufthjul, barnen kan sitta åt olika håll och en lättviktare vilket är ett stort plus då jag har en ryggskada. Ojojoj... Blev med ens sugen på att försöka hitta en begagnad och att sälja vår älskade Brio Happy då man kan ha Bugaboo Donkeyn både som singel och dubbelvagn.... 

SVÅRT blev det nu. Den nya Emmaljungan skulle ju gå på 10500 kr den med, så det är inte peanuts den heller.. 2ME Los Angeles verkar ju inte gå att provköra och titta på någonstans och vill inte köpa en osedd vagn...

Sååå... mitt tips till alla som får första barnet och som planerar att försöka få syskon tätt: Titta på bugabo Donkeyn direkt!!!! Så slipper ni en utgift för både en singelvagn och sen en syskonvagn, för totalt sett kommer man ju då ändå upp i donkeyns prisklass! 

• JaneD
    ceke skrev 2013-07-02 19:54:19 följande:
    Vi är ju i full gång att kolla på syskonvagnar... har ju sett bugabo donkeyn på internet men helt frankt inte ens sett den som ett alternativ då den är så fasligt dyr... Men... idag träffade jag och mina föräldrar på en tjej vid en lekplats som hade en sån och pratade lite med henne. Hon gav oss en demonstration och Ville fick provsitta... INTE bra för plånboken, för jag blev helt såld på den. Den har verkligen alla våra kriterier för en bra vagn. Lufthjul, barnen kan sitta åt olika håll och en lättviktare vilket är ett stort plus då jag har en ryggskada. Ojojoj... Blev med ens sugen på att försöka hitta en begagnad och att sälja vår älskade Brio Happy då man kan ha Bugaboo Donkeyn både som singel och dubbelvagn....  SVÅRT blev det nu. Den nya Emmaljungan skulle ju gå på 10500 kr den med, så det är inte peanuts den heller.. 2ME Los Angeles verkar ju inte gå att provköra och titta på någonstans och vill inte köpa en osedd vagn... Sååå... mitt tips till alla som får första barnet och som planerar att försöka få syskon tätt: Titta på bugabo Donkeyn direkt!!!! Så slipper ni en utgift för både en singelvagn och sen en syskonvagn, för totalt sett kommer man ju då ändå upp i donkeyns prisklass! 

Jag har fått tips att beställa från Belgien och spara ca 3000kr. Jag har också försökt hitta andra alternativ men har gett upp. Donkeyn är helt enkelt för bra.
  • Langtaefterdig

Kajsabet: oh fy vad jobbigt. Hoppas att det släpper så fort bebis är ute. då är det skönt att vara en träningsmänniska. Har lovat mig själv att alla kilon ska vara bort promenerade innan nästa sommar min närmsta vän är också gravid men ska föda nu i slutet på juli och hon är vääääldigt angelägen att promenera bort hennes gravid kilon också. Det blir skönt att ha någon att peppas med.

Mindful: jaha! Vilket sammanträffande :D har du gått upp någonting nu? Du behöver inte svara om du inte vill

• Nov13

Ceke: jag hoppas verkligen att jag inte heller får problem att gå ner i vikt sen. Hoppas även att jag ska kunna fortsätta springa några veckor till och sen iaf kunna köra styrka och crosstrainern på gymmet någon månad till. Har börjat känna av foglossningen men den är iaf under kontroll. Jag är PRECIS som min mamma när det gäller kroppen. Allt i min graviditet hittills är likadant som för henne och hon rasade i vikt och var tvungen att avbryta då hon gick ner så mycket i vikt så jag tror chansen är stor att jag blir likadan. Hoppas förstås kunna amma barnet längre än vad hon kunde dock.

Väldigt skönt att jag stått still 4 veckor nu. Tror även något/några kg kan vara vätska. Så van vid lågkolhydratskost och när jag väl äter kolhydrater brukar jag samla på mig en hel del vikt i vätska, misstänker att så även fallet är nu.

Hur som helst så känns det lite bättre då jag hör er andra som har eller är i samma situation. Man har ju alltid tid att komma i form sen om man vill. Positivt är väl att folk tycker att det klär mig, att jag ser mer kvinnlig och sund ut nu när jag växer lite. Min man tycker att jag blir vackrare och vackrare och det är ju bra ;)

• Nov13

Har dessutom en ung border collie så långa och många promenader är ett måste även sen när bebis kommit. Kommer nog hjälpa mig en del på vägen ;)

• Langtaefterdig

Det är perfekt att ha hund! Har själv en tonårs staffe hemma så långa promenader och mycket motion är ett måste

• Mindful
    Langtaefterdig skrev 2013-07-02 21:19:24 följande:
    Kajsabet: oh fy vad jobbigt. Hoppas att det släpper så fort bebis är ute. då är det skönt att vara en träningsmänniska. Har lovat mig själv att alla kilon ska vara bort promenerade innan nästa sommar min närmsta vän är också gravid men ska föda nu i slutet på juli och hon är vääääldigt angelägen att promenera bort hennes gravid kilon också. Det blir skönt att ha någon att peppas med.

Mindful: jaha! Vilket sammanträffande :D har du gått upp någonting nu? Du behöver inte svara om du inte vill

Ja det var jag som gått upp 3 kg, men som sagt hade lagt på mig 2 kg innan graviditeten också! :)
Svar på tråden Novemberbebisar 2013