• StrongWom3n

Novemberbebisar 2013

Hittar ingen tråd för oss som väntar smått i november 2013 så därför skapar ja en ny.

Plussade svagt på sticka igår på BIM-2.
    Kände mej ändå osäker så jag gjorde ett digitalt test idag som visade 'Gravid'

Är i vecka 3+6 idag.
    BF 14 november.

Har en 6 månaders pojk hemma som jag fortfarande helammar, så lite tankar finns hur amningen ska påverkas av en graviditet.
    Vi bestämde att vi ville ha syskon tätt.
    Förra gången var jag gravid redan när vi skulle börja verkstaden.
    Denna gång tog det sej på första försöket.

Hoppas nu att "syskonet" vill stanna i magen tills november, man blir lite nojig att "de ska inte gå såhär lätt"..

Fler som vill dela sina berättelser, bilder mm...?

• Svar på tråden Novemberbebisar 2013
  • ceke
    Langtaefterdig skrev 2013-06-30 21:41:21 följande:
    Detta är egentligen helt oväsentligt men hur mycket har ni gått upp under graviditeten hittills? Allt är individuellt men jag tycker det är intressant. Nu har en hel del här i gruppen gått halvvägs Jag har gått upp 5kg sedan start. Är nu i vecka 21. Har iförsig kräkts från vecka 7-18. Och mår fortfarande illa. Hade säkerligen gått upp mer om jag mått bättre. Ni behöver självklart inte svara om ni inte vill
    Jag har gått upp 3,5 kg från start och är i v 21. I början gick jag dock ner 2 kg, så räknar man utifrån det, är det ju 5,5 kg... Min förra graviditet hade jag gått upp hela 9 kg vid den här tiden. Väger nu precis lika mycket i v 21 som då. Hoppas viktökningen går långsammare även i fortsättningen denna gång då jag förra gången gick upp hela 25 kg... Det har jag INGEN lust med denna gång...
  • ceke

Var och kollade på syskonvagn idag. Tyvärr hade barnens hus inte många att titta på och ingen av dem som fanns där föll oss i smaken. Emmaljungas dobbel monkey var i o f intressant förutom att den inte har lufthjul, men sittdelen var redan nu trång för Ville så den går bort. Uppföljaren som ska vara rymligare kommer ju dock snart, så det kanske kan va nåt... men HUUUUU va dyrt det är med syskonvagn! Skulle så gärna vilja kolla på några fler märken/modeller, men vet inte riktigt var vi ska lyckas göra det...Suck... men det löser sig nog

• Langtaefterdig

Ceke: Då har du inte gått upp så mycket alls. Skönt! Kan tänka mig att +25kg var ganska tungt. Börjar redan nu få ont i ryggen. Hur ska detta gå hur har du hållt vikten? Tänker du mycket på vad du äter och så?

• ceke
    Langtaefterdig skrev 2013-06-30 21:56:52 följande:
    Ceke: Då har du inte gått upp så mycket alls. Skönt! Kan tänka mig att +25kg var ganska tungt. Börjar redan nu få ont i ryggen. Hur ska detta gå hur har du hållt vikten? Tänker du mycket på vad du äter och så?
    Njae... både och. Försöker tänka på storleken på tallrikarna och att inte äta gosaker mer än på helger. Har +5 kg sedan förra graviditeten, så har lite att ta av sen innan... +25 var en pina! Hade dock sådana vidriga foglossningar halva förra graviditeten att jag inte kunde röra mig och råkade väl sitta hemma och käka en massa mat och godis istället...  I och med en massa långa promenader fick jag dock bort 20 kg innan denna graviditet, skönt nog.

Bra tips är att träna ryggen!!! För som sagt, det blir inte lättare och lättare Själv har jag gått i sjukgymnastik 2 gr/vecka sedan i september för att träna upp ryggen så gott jag kan inför denna graviditet. Eller... jag hade ett ma i november, så jag började ju i och med den graviditeten men fortsatte och det var nog toppen inför denna! Nu hoppas jag bara på att kunna vara lite mer rörlig andra halvan i denna än med min son...
  • Kajsabet

Från inskrivningen i V8-9 har jag gått upp 0,6kg. Har knappt mått illa om man jämför ned många och endast kräkts färre än 10ggr totalt . Innan inskrivningen hade jag dock gått upp ca 4-5kg, så vet inte riktigt hur man räknar. BM utgår från inskrivningsvikten. Känner mig så klumpig så jag var inte alls beredd på endast 0,6kg :P tar jag säkert igen snart då jag redan lider en del av foglossning ;)

• Langtaefterdig

Ceke: Det är ju toppen!! Ska också försök äta gott endast på helgen. Fy va jobbigt med foglossning... Hoppas du slipper det denna gång.

Har du några bra tips på övningar att träna ryggen? Har också tänkt gå till en sjukgymnast. Tror det är smart.

Oh fy. Tufft med ma... Du är stark

• ceke
    Langtaefterdig skrev 2013-06-30 22:23:33 följande:
    Ceke: Det är ju toppen!! Ska också försök äta gott endast på helgen. Fy va jobbigt med foglossning... Hoppas du slipper det denna gång.

Har du några bra tips på övningar att träna ryggen? Har också tänkt gå till en sjukgymnast. Tror det är smart.

Oh fy. Tufft med ma... Du är stark
    Svårt att förklara de övningar jag gör. Många har gått bort pga den växande magen. Gör dock några övningar på en pilatesboll. Den ena är att sitta på bollen och lyfta ett ben i taget utan att bli sned i kroppen, dvs fortfarande sitta rakt upp och ned. Andra övningar är att stå på knä på bollen och den är svår att förklara... Bra att tänka på att använda stödet hela tiden, dvs håll in magen och svanka INTE (!). Det kan man tänka på precis hela tiden när man går, står etc... Magövningar är också bra, men va uppmärksam på om situps t.e.x är obekväma, då ska du inte göra dem.
  • JaneD
    ceke skrev 2013-06-30 09:18:24 följande:
    Jaa... har blivit tipsad om den av flera, så det verkar ju va en bra vagn, men jag är helt insnöad på att kunna ha sittdelen/sittdelarna vända mot oss föräldrar. Vår son på 1,5 år åker fortfarande så vi kan ha ögonkontakt och det känns jättekonstigt att inte kunna ha en 6 månaders bebis vänd mot oss när den lille blir så gammal...

Jag har läst, hör och tror på att man intet man inte ska vända barnen framåt för tidigt för att barnet ska kunna "vila" blicken på mamma eller pappa (känd person som kör vagnen) om det blir för mycket intryck. Vi hade en vagn där vi lätt kunde vända under tiden med första barnet för då kunde han få börja åka lite framåt men vi kunde vända om vi märkte att han blev trött eller om vi kom till en större folkmassa eller annat med många intryck. Jag personligen tycker att det är absolut avgörande att båda barnen ska kunna sitta vända åt båda håll. Min 2åring sitter fortfarande mot mig ibland.
  • lillbumbin

Babytravel finns endast på babyproffsen
    Det är så olika varje år som de säger hur barnen ska sitta. Som med allt annat. När mina tjejer var små så skulle ena ligga på mage, den andra skulle ligga på rygg å nu säger de att barn ska ligga på sidan. Å barnen skulle inte ha tutte när
    Mina tjejer växte upp för då kunde de dö i psd... Mina barn sitter ifrån mig men i suffletten så finns det luckor så de ser mig. Men när liggdelen e där så e den emot mig.
    Nu ska vi söka trillingvagn å det är inte de lättaste

Svar på tråden Novemberbebisar 2013