• nozpa

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Sitter och plockar fram kläder i stl 74 här. Hon växer som bara den på längden. Ska hon bli familjens längsta? :P Lång o smal. Som sagt, 74 nu. Och hon var en liten plutt när hon föddes på 2700 och 48. Ja, där ser man.
    Storasyster vägde ca 2 kilo mer vid samma tidpunkt, men hade inte stl 74 förens runt 9-10 månader.  

• nozpa
    Lussekatten skrev 2013-08-18 22:55:24 följande:
    Tack för stödet. Allt gick naturligtvis bra och vi hade en trevlig kväll med vännerna. Det första jag tänkte på när jag vaknade var minstingen. :)

Imorgon börjar maken jobba och 2-åringen återvänder till dagis. I våras var hon där 3 dar i veckan men nu ska vi prova 5 dar istället. Tror det blir bättre för henne att dels träffa sina kompisar fler dagar men även att få in rutinen att vara där fler dagar.

Skönt o höra att ni hade trevligt. :)

Här började maken jobba idag. Och inskolningen av storasyster fortsatte. Helt otroligt vad trötta dom är när jag väcker dom på morgonen.
    Dom brukar vakna runt 9 annars. Nu får dom kliva upp halv 8. Hoppas på att dom kan bli morgonmänniskor nu snart. :P

Vilka tider har ni när ni har 5 dagar?    
  • nozpa

Hoppas ni har en fin namngivning! :) Här sitts det inte heller. Eller njae, 2 sekunder ungefär. :) Men sedan fälls hon ihop. Så här måste vi ha lite stöd vid sidorna fortfarande. Hon rullar runt och snurrar sig framåt på något suspekt vis dock.
    Och äter som en liten häst. Hon älskar hallon och bananer. Gröt är sådär gott, så det skippar vi nog. Tänkte ge henne lite smörgås ikväll.  

• nozpa
    Lussekatten skrev 2013-08-30 14:41:37 följande:
    Idag blev 2-åringen sjuk. Man får väl se det positivt att det tog så lång tid som 2 veckor efter att hon återvänt till dagis. Det verkar däråt som att lillasyster har blivit smittad (feber och snuva men inte lika mycket som storasyster). Skönt att det hände på en fredag så att jag kommer att ha gubben min hemma de närmsta dagarna så att jag inte är själv med två sjuklingar.

Vi var drabbade i början på veckan. Tog ca 2 veckor här med. Båda var snoriga och febriga. Men efter 2 dagar var dom pigga igen.
    Hoppas på en lika lindrig variant för er. 
  • nozpa

Våran 6 månaders är inte förens nästa vecka. Hon blev 6 månader i måndags. Men men. :) Äter, skrattar, "pratar", sover. Helnöjd tjeja iaf.

Har gjort maten själv till henne nu. Men har ett par burkar hemma i nödfall. :) Gjorde samma med storasyster. Dom får äta som oss, fast blir osaltat och inte så mycket kryddor alltid. (Älskar stark mat). 

• nozpa

Våran 6 månaders blev framflyttad. Så nu blir det ingen 6 månaders, utan en 7  månaders istället. Jahopp. Men det spelar ingen roll. Hon är så perfekt så det är inget som oroar mig där ändå. :)
    Kanske går jag ner och väger henne innan bara för att jag är så nyfiken. :P

Lussekatten: Ska ni ha en trea? Vi ska ha en trea, och vi använder inget skydd alls. Nu kör vi med "säkra" perioder ett tag tills vi kör på bara.
    Men händer det nu så gör det inget. Men visst hade jag nog hajat till om jag upptäckte att mensen var sen.
    Vill helst ha ett höstbarn, så några månader till får det gärna vänta. Kanske till och med väntar till hösten 2015. (Om man nu får önska då).

Barnen har flyttat ihop nu, tror inte jag skrivit det? Går hur bra som helst. Nu har dom sovit i samma rum i en vecka. Och läggningarna har varit enklare än någonsin. Och då var dom ändå plättlätta innan.
    Lillasyster ligger och jollrar lite ibland, och då sjunger storasyster för henne. Så sjukt sött så man smälter. Helt fantastiskt att se vilken fin relation dom har. Vilken kärlek!
    Hoppas det fortsätter så. Men 2 tonårsdöttrar lär ju bli en utmaning...         

• nozpa

Tekla: Fy vilken upplevelse. Men skönt att du kan prata om det. Förstår att det både är frustrerande och väldigt irriterande med allt som hände.

Hur klär ni småttingarna i vinter? Funderar på vindfleece samt åkpåse. Men det räcker kanske inte? Dottern var 6 mån i dec -12. Då hade hon en riktig overall. Men hon var kokhet så åkpåsen fick vi ta bort då. 
    Så ja, hur gör ni? Samt är det någon som har ett bra tips på var tusan jag hittar en bra höstoverall. Just nu är hon klädd i 2 delat fleeceställ. Vill ha en hel overall, men finns ju ingenstans. 

Hjälp! :)    

• nozpa
    hannis skrev 2013-09-12 06:46:11 följande:
    Nozpa:

Jag har en vindfleeceoverall från pop i strlk 74 som förhoppningsvis kommer räcka under hösten och början av vintern. Åkpåse i vagnen, först en i fleece och när det blir kallare, en tjockare variant.

Till den senare och kallare delen av vintern har jag en tjock overall från Fix i strlk 80 som han även kan åka pulka i och kanske även gå i då jag räknar med att han tar sina första steg mellan januari och mars någon gång. Även då kommer jag ha åkpåse i vagnen eftersom han sover utomhus på dagen.

Var och köpte en vindfleece från pop idag. Vi har bara en varm åkpåse. Funderar på att skaffa en wind stopper. 
    Ja, det är smidigt att kunna använda pulkan. Får nog bli en riktig vinteroverall också. Ska bara vänta o se. Hon växer så det knakar på längden.
    Undrar varifrån hon fått det långgenen. Jag är 166, pappan är 180. Så vi är ju inga långa personer direkt.     
  • nozpa
    KarinCE skrev 2013-09-19 10:44:02 följande:
    Tips önskas!

Alva är 7 månader, har ammat fram till nu men det finns nästan inget kvar eftersom hon äter så mycket mat.
    Det som är mitt problem är att hon inte dricker välling eller ersättning (tycker inte om). Vi har väckt henne vid 22 för att ge henne gröt och sen vaknar hon vid 03:00 ungefär. Inatt fick jag i henne lite ersättning och ammade henne. Hon vaknar igen vid 04.30 och då fick jag lov att ge henne gröt.

Tänkte att jag ska pröva ge henne välling som mellanmål idag på dagen i flaska eller kanske i pipmugg  få se om det fungerar.

Kan lägga till också att hon inte använder napp och att hon som typ 2 månaders drack ersättning om jag var borta utan problem.

Har du testat att byta napp på flaskan till ersättningen? Min lilla har ju bara ätit ersättning, men så en dag för ett tag sedan så vägrade hon. Så vi bytte flaska samt napp och då åt hon med god aptit igen.
    Alternativt testa en stl större till de flaskor ni har nu. Kan vara att det går för långsamt för henne. 
  • nozpa
    hannis skrev 2013-10-01 10:31:01 följande:
    Elliot kryper nu men äter fortfarande väldigt lite mat. Några skedar till lunch och ute smörgåsrån med smör på kvällen när vi äter. Ammar konstant, hela natten. Är så trött!!! 😩

Åh så mysigt. :) Här blir det nog en sen krypare. Om krypare alls. Hon ålar och snurrar framåt. Storasyrran hade väl en inte en regelrätt krypposition hon heller. Tydligen kröp varken jag eller pappan heller.
    Är det inte rätt tidigt vid 7 månader? Eller det är jag som tycker att dom är så små ännu. :) Insåg härom dagen att hoppla, hon är ju ingen bebis längre. När hände det?  
Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)