• nozpa

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Har köpt endel julklappar. Men jag kände mig så himlans tidig så jag fick ta paus. :) Skitsvårt att veta vad man ska köpa till lillpluttan. Stora är ju inga problem. (Docka, dockvagn, böcker, cykel, snowracer, playmobil...) Men lilla? Känns som att storasyster fick allt och hon får ta över. Hon känns verkligen bortglömd ur den materiella synvinkeln.

• nozpa
    moster helen skrev 2013-11-28 19:03:33 följande:
    Till lillan har vi köpt badleksaker och en fåtölj från jabadabado, storasyster har en likadan och använder sin mkt fortfarande. Stora tjejen, 3 år, får skidor samt figurer till sitt "Jake och piraterna" skepp. Får se om de blir nå mer, har en stor släkt så de blir många klappar från alla andra också.

Ah! Bra tips med fåtöljen. Stora har en här med så det blir ju kanon med en till lillasyster också. :)
  • nozpa
    Ukj skrev 2013-11-30 08:00:33 följande:
    Herregud vad ni ger julklappar! Vi ger en klapp per familj till barnen. Jag tycker det blir alldeles för mycket annars, barnen uppskattar inte o hinner inte leka med allt som dom får. Eftersom vi ger en klapp per familj kommer mina barn få ca 6 klappar var o det tycker jag är på gränsen till för många!!

Jag är helt frälst i julklappar. Vet att det blir alldeles för mycket. Får bli sista gången i år. Annars kommer det bli väldigt dyrt om några år. :)

Här hemma pott tränas stora för fullt. (hon vägrar blöja) går galant.
    Lilla kryper runt som tusan. Får verkligen se efter vad som ligger på golven nu. Samt att städningen sker konstant nu när hon är överallt.
    En dress i microfiber kanske hade varit något för henne? :)
  • nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2013-12-04 11:42:25 följande:
    Vad är EC? *nyfiken*

Även jag älskar julklappar, får anstränga mig så det inte blir för mycket :). Det drar lätt iväg och vi har ju fyra barn så det blir ju en del då. Plus 11 kusiner och 8-10 vuxna att köpa till utöver närmsta familjen... Men vi har lite olika maxbelopp bestämda så det inte ska dra iväg.

Oj, ett helt gäng. :) Vi köper bara till barnen. Våra 2 samt våra syskons 3 barn. Till oss vuxna kör vi julklappsspel. Alla vet innan vem man ska köpa till, sedan köper man för 200 kr till 1 person.
    Och under vårat andra firande är det lotteri. 2 julklappar för 100 kr st sedan lottar man. Jag och maken köper bara någon enstaka till varandra, sedan blir det att vi köper något gemensamt till oss. Nu har stora tjejen bestämt att hon ska köpa en fisk till pappa också. En fisk?! Men vi får väl se vad vi hittar..
    Men julklappar är underbart. :) Vi firar vid 3 tillfällen, så blir ganska så utspritt här ändå.
  • nozpa

Här pusslar vi lite. Först var vi hemma båda 2 i 6 månader. Sedan gick han tillbaks 80% till jobbet. Jag jobbar ca 10-30% i veckan. Beror på lite hur mycket det är att göra, och vad jag kan göra hemma.
    Jag kommer att vara hemma till sept i alla fall, men om det blir att jag börjar jobba mer och maken lite mindre vet vi inte ännu.
    Eller om han kommer att gå hem helt i början på sommaren och vara hemma tills årsskiftet 14-15. Vi planerar dagisstart januari 2015.

Sedan funderar vi även på ett 3:e barn. Vi vill bägge ha det, och kanske är det dags att försöka om ett par månader. Eller till sommaren. Ja, vi får se. Men snacket är uppe. Just nu känner jag att vi kan vänta tills lillpluttan är runt året. Men hur jag känner då vet jag inte.
    Men tror att om vi inte skaffar ett tredje inom närmsta (1-2 år) så blir det inte av, och det känns helt fel att hoppa ett 3:e barn då vi båda sett 3 barn framför oss i familjen.
    Ja.. Vilka beslut va?
    Hur har ni resonerat? Både ni som har 2 och är nöjda, vill ha fler, eller har fler och är nöjda/vill ha fler.
    Skillnad mellan 2 och 3? 1 och 2 var för mig ingen större chock, kanske blir det vid 3e?

• nozpa

Lussekatten: Ja runt 1 år var för oss ganska lagom. Plussade med 2:an 2 dagar innan 1:ans födelsedag. Och det var helt perfekt för oss.

Hannis och Älskar: Så skönt att veta att man är nöjd. Jag är livrädd att den känslan aldrig ska infinna sig. Har haft bra graviditeter och tyckte om att vara gravid. Har 1 syskon själv, tror det är därför jag gärna vill ha 3 barn också.

• nozpa
    älskarlivet81 skrev 2013-12-05 12:29:30 följande:
    Har haft jävliga graviditeter med tidig foglossning som blivit värre för varje graviditet nu senast kryckor från vecka 18 (sjukskrivning från vecka15). Vill inte riskera att hamna i rullstol om jag blev gravid igen. Måste tänka på de barn jag redan har.

Jo det förstår jag. Det är ju många som mår skit under graviditeterna. Jag har dock haft turen att inte göra det. *peppar, peppar*.
  • nozpa

Hej. Var länge sedan jag kollade tråden nu. Har varit så mycket sjukdomar de senaste månaderna. Allt från svinkoppor, öroninflammationer och förkylningar.

Här kryps det för fullt. Går utmed möbler eller när man håller handen. Ett par ord "mamma, titta, där" klappar händerna men vinkar inte. Försöker att resa sig upp utan att hålla i. Vilket resulterar i lite blåmärken. Hon vill, men har verkligen inte den balansen ännu. Envis tjej.
    Glad mest hela tiden. Har 8 tänder och 4 till som är på gång. (Så lite småtjurigt just nu) Vägde 8600 och 73 lång på 10 månaders.

• nozpa
    Lussekatten skrev 2014-01-21 10:34:08 följande:
    Tack för tipsen med sömnproblem. Fick ett tips på jobbet som vi testar just nu: när hon somnat/däckat vid 19.00 så väcker vi henne ca 20.00 för att bryta hennes sömnmönster. Argumentet för det här var att hon har ju vant sig vid att vakna vissa tider så om man bryter detta så skulle det lösa sig. Vi har nu provat det här och det verkar som att det blir bättre. Visst, ingen hel natt än men bättre.

Sen måste jag bara fråga er om maten. Vår tjej vägrar äta nåt annat än flaskan. Hon vill inte ens smaka från skeden. Vi har då börjat låta henne äta själv men hon får inte i sig så mycket som jag skulle vilja och det slutat med att vi kompletterar med flaskan. Är det nån fas nu som påverkar matningen?
    Våran tjej får äta själv. Visst, mycket hamnar på bordet och golvet. Men vi ger ersättning 3 ggr/dag också. Skadar ju inte.
    Ibland kan man sitta 1 timma vid lunch.
  • nozpa

Kan ni förstå att våra småttingar snart fyller 1? Vart tog tiden vägen? Går så snabbt ju. Snart 1 år.. Ojoj. :)

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)