• nozpa

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Vi hade tänkt att vänta tills januari innan vi skolade in henne. Nackdelen är att hon förmodligen inte får plats på den förskola vi vill ha henne på då. Vi vill att dom ska gå på samma. Och dom kommer ha ett par platser i augusti pga barn som flyttar. Men det är bara en avdelning så chansen att få en plats för lillasyster i januari är nästan obefintlig. Så förmodligen tar vi och skolar in henne i augusti/sept och så jobbar maken ca 50% ett tag framöver. Vi velar fortfarande lite dock.

• nozpa

Oj fick min mens "direkt". Fast jag ammade inte så det går kanske inte att jämföra. Vill ha en 3:a. Men vi har inte börjat försöka ännu. Antingen blir det snart, eller så får det vänta till nästa år. Vi är i valet och kvalet. 3:e blir sista här i alla fall.

• nozpa
    Lussekatten skrev 2014-01-30 09:12:54 följande:
    Vi hade tänkt skola in lillasyster efter semestern iår men nu börjar maken ändra sig. Han vill skola in redan nu i maj. Jag förklarar att den inskolningen kommer att vara ogjord efter sommaren och att jag inte vill utsätta lilltjejen för det. Dessutom så tycker jag att hon är för liten i maj (1 år 2 mån) men han lyssnar inte. Hon är så mammig och har stort närhetsbehov från mig och att då lämna henne till för henne främlingar är jag inte bekväm med. Hon äter dåligt och sover jättedåligt dessutom. Men maken bara går på och tjatar om att han tror att allt det där kommer att lösa sig av sig själv på dagis. Han tror dessutom att det räcker med att storasyster är på dagis och blir hennes trygghet. Men hon har ju precis börjat upptäcka sina kamrater (3 år i april). Eftersom vi inte har sovit en hel natt på ett år nu så känner jag mig nednött och slutkörd så jag orkar inte säga emot och riskera ett stort gräl. Men jag vet att jag måste göra det nu, för hennes skull. Hur ska jag orka? Vad ska jag ha för motargument?
    Dina motargument är precis dom du skriver i tråden. Skolas hon in i maj så kommer det nya barn i höst, kanske ny personal? Stora kanske börjar ny avdelning efter sommaren? Varför vill han skola in i maj? Ja, det blir ju att skola in på nytt efter sommaren ändå.
    Har ni möjlighet att vara hemma så ser jag absolut inte någon anledning till att skola in i maj. Finns kanske inte ens plats i maj. (Kan du hålla tummarna för).
  • nozpa

Har en väldigt energirik liten tjej här hemma. Går inte än, bara mot möbler. Men hon kryper rekordsnabbt. Fullt ös på henne varje vaken minut.
    Storasyster var mycket lugnare. (Som jag minns det). Go o glad, sover bra, äter som tusan, men en kort stubin när något inte faller damen i smaken. Eller när någon inte vill dela med sig av sina leksaker (främst storasyster).

• nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-02-05 14:00:26 följande:
    Sa jag det att på kvällen efter 10 månaders kontrollen så vände sig Viola åt båda hållen - för första gången. Sedan dess har det gått tre veckor och Viola har lärt sig att sätta sig och krypa också, det blev mycket på en gång.

Jag har alla barn hemma idag för de är förkylda och så är det släkt här och hjälper oss med vårt husbygge, så till lunchen sitter alla runt bordet. Det är tyst en stund och så hör man 3,5 åringen högt och ljudligt "jag ska få en till lillasyster". Det blir alldeles tyst, släkten börjar typ gratulera ... men det är ju inte sant :). Gullungen berättar att hon önskar sig ett till lillasyskon.
    Hahaha! Klockrent. :) Undra om hon berättar samma sak på förskolan? :D
  • nozpa
    saal skrev 2014-02-05 13:39:44 följande:
    Här är det dåligt tålamod för när man inte delar med sig av sitt ätbara. Här får man inte tugga eller dricka på nått utan att man förser lillebror också för annars blir det livat. 
    Haha, ja, dom lär sig snabbt! :) Storasyster är väldigt generös med det ätbara här hemma. "Här bebis, "popcorn". :P
  • nozpa
    hannis skrev 2014-02-05 18:05:06 följande:
    Ni som ger blw, hur mycket äter era små?

Elliot äter så otroligt lite. Jag fattar inte hur han överlever. Nästan allt han stoppar i munnen hamnar i haklappen eller kastas på golvet innan det ens kommer till munnen. Äter han för en gångs skull bra så kräks han ofta upp allt igen. Är sjukt trött på matstrul.
    Idag åt hon en hel pannkaka till lunch. Inget i haklapp, matstol eller på golvet. Har ett riktigt matvrak.
    Bara att fortsätta och låta honom komma på hur han vill ha det. Vissa barn är inte så stora i maten och är dom inte så hungriga så hamnar ju maten på andra ställen än i munnen. :)
  • nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-02-06 16:48:08 följande:
    Vi kör blw, och det blir mkt dräll. Myyyyyycket. Det mesta hamnar på golvet men tycker hon får i sig ok ändå, behövs inte så mycket till en så liten mage. Ammar knappt dagtid bara natt och morgon. Varje kväll "fuskar" vi med en tallrik gröt. Delvis så vi vet att hon fått i sig ordentligt och sover bättre, men delvis för det tillsatta järnet. Ingen välling eller så, vill inte ge något på flaska, tycker det blir så jobbigt om vi hamnar i "vällingträsket" ;).
    Vi brukar också fuska med en tallrik gröt på kvällen. :P
  • nozpa

Hej tjejer. Herregud... Vi är gravida igen. Ska opereras imorgon och kom på att min mens hade inte kommit. Insåg att jag var 3-4 dagar efter tiden och köpte ett test för att kolla. Japp. Gravid! Ojoj.
    Mycket välkommet men högst oväntat. :)
    Min operation blir förmodligen inställd. Ska ringa och prata med dom imorgon. Ska inte vara inne förens kl 10.

Håll tummarna för att det går vägen för mig. :)

• nozpa

Tack! Känns helt lustigt. Men väldigt välkommet. Hoppas att det går vägen nu bara. Blir i oktober i så fall.

Min operation blev inställd idag. Skulle få tid om ca 3 månader. Det var egentligen ingen fara under graviditeten, men antar att dom inte ville ha utfört den om det skulle bli ett tidigt missfall.

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)