• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • nozpa

Lillsnorpan är 8 veckor idag. Helt otroligt vad tiden rusar fram! :) 

Angående hur mycket hon äter. Vi gör alltid 150 ml till henne. Matar ca 6-7 ggr/dygn. De flesta ggr äter hon upp men ibland blir det att hon äter mellan 100-120 bara.

Ukj: Nej, vi styr inte heller sömnen. På dagarna somnar hon nästan var som helst, när som helst. Kvällarna brukar hon somna mellan 20-21, vaknar vid 6 för att äta. Sedan somnar hon om och sover till ca 10.
    Försöker dock få in samma tider på båda barnen när dom sover på dagen. Men det är ju lite mer att jag styr storasysters vila.     

• Ukj

Tack för svar! Frågar er mycket eftersom jag inte känner igen lillasysters mönster och beteende alls om man jämför med storebror. Storebror ammade jag och la ner i säng och han sov, sov även hela nätter från 5veckor. Lillasyster är omöjlig att lägga, tills igår fick jag gå och vagga henne i timmar och varje gång jag la ner vaknade hon. Igår blev hon övertrött och skrek i 8 timmar tills vi släpade in vagnen. Idag kapitulerade jag helt och la henne i vagn direkt men fick ändå rulla vagnen i en timme eftersom hon vaknade varje gång den slutade. Förstår inte varför hon kämpar så på kvällen, på dagen somnar hon utan problem!

• TreFantastiskaBarn

Ukj - kan lägga till att även jag sover i amningsbh och amningsnattlinne, Viola behöver inte rapas. Jag styr inte Violas sovtider, men hon sover supermycket, men mitt andra barn hade stora sömnproblem i många år och jag ägnade mammaledigheten med honom åt att gråta av utmattning. Har du bärsele eller bärsjal? Det brukar ge nöjda och även sovandes barn. Vi har även en självgungande gunga som räddat många middagslagningar.

• q cat
    Ukj skrev 2013-04-27 14:37:53 följande:
    Styr ni era barns sömn?

Vi försöker styra mat- och sovtider. Sjukt svårt, och jag vågar nästan inte skriva det, vågar inte säga det på BVC vilket känns stört, jag hade gärna fått stöd därifrån, men är rädd att få höra att "man ska låta barnet styra" osv. Tanken är att följa ett "eat - wake - sleep" mönster, dvs amma, sen vara vaken en stund, och sen somna. För att inte alltid behöva ammas till sömns. Och så matar jag var 2,5 - 3:e timme under dagen och försöker få henne "proppmätt" då. Det är svårt, för hon kräks upp mycket. Eller inte ens kräks, hon äter lite, sen gapar hon och det rinner ut liksom.

Jag vet inte hur bra det går egentligen, eller hur mycket som beror på att hon skulle sovit ändå. Men det är skönt att veta på ett ungefär när hon "borde" vara hungrig, för att slippa mata varenda gång hon skriker - ibland är det ju helt enkelt för att hon är trött.

Vårt mål är att det ska gå att få henne att sova hela nätter tidigare än de andra barnen (mellankillen sover knappt hela nätter ens nu...). Vi får se hur det går.

Det här med att hon kräks upp så mycket tycker jag är jobbigt. För både mig och henne. Det hjälper inte att rapa, sätter man henne mot axeln när hon ätit så bara rinner det ut mjölk/kräks. Låter man henne ligga kvar en stund i famnen efter amningen så dröjer det inte länge innan det kommer ut då heller. Vet att någon testat mjölkfri kost mot kräkningar, men jag vet inte om det bara är en chansning, eller om det verkligen kan hjälpa? Hon får i sig mat i alla fall, hon har gått upp mycket, så jag tror kanske bara att det kommer för mycket??
  • saal

q cat- vårt stora var ett sånt där reflux barn och fick då höra av läkarna att han hade omogen slutarmuskel så det lätt rann uppåt. Om det stämer att musklen var omogen så förstår jag inte hur mjölkfri kost skulle göra kräkandet bättre. Hos oss löste det sig iaf först med att han började äta  fast föda. Fram till dess var det spytrasan en obligatorisk tillbehör. Själv tycktes han inte störa sig på det.

• tilj75

Sitter och ammar i bilen, killarna kollar film. På väg upp till stugan för resten av veckan. Trodde aldrig vi skulle komma iväg, blir en del att packa till fem barn och två vuxna. Har åkt sex mil, drygt femtio kvar, nästa paus blir Sundsvall. Hoppas alla får en trevlig Valborg.

• älskarlivet81
    tilj75 skrev 2013-04-30 11:43:15 följande:
    Sitter och ammar i bilen, killarna kollar film. På väg upp till stugan för resten av veckan. Trodde aldrig vi skulle komma iväg, blir en del att packa till fem barn och två vuxna. Har åkt sex mil, drygt femtio kvar, nästa paus blir Sundsvall. Hoppas alla får en trevlig Valborg.
    Ammar du när ni kör? Ni står väl stilla då hoppas jag?
  • Ukj

Jag har säkert skrivit tidigare att jag verkligen hatar napp men efter 4dygn av ingen sömn fick jag kapitulera och panikköpte igår en och "peppar, peppar" så har hon lugnat sig..... Ni som använder napp, hur ofta byter ni den? Steriliserar den? Ska man ha flera, byta märke för att rädda betet? Ge mig gärna tips som jag måste tänka på.....

• nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2013-04-30 10:22:14 följande:
    Agerar barnmorska åt ena katten, såååå gulliga och ulliga. Två stycken än så länge :).

Åååh så mysigt! :) Hejja katten! :D När min katt skulle ha ungar så gick det åt pipan. Akut in till djursjukhuset och fick göra akutsnitt. Alla klarade sig finfint skall tilläggas.

Ska ha middag här ikväll. Har 1000 saker att göra, men ingen att skicka. Maken är lägligt nog på utbildning till kl 15. Barnen sover bägge 2. Jag borde iaf börja duka. Men är så seeeg. Sparka till mig någon. 
Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)