• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • nozpa
    tilj75 skrev 2013-05-07 13:28:32 följande:
    Men fy, stackars er. Jag trodde kräkperioden är över.

Ja, detta var inget jag oroade mig för längre. Men nu är det nerkräkt överallt. Huset sanerat för 100:e gången idag. Båda sover just nu och jag och pappan pustar ut. Tvätt, tvätt och åter tvätt. Sprita, torka, sprita, torka. Få i dom vätska... Urk. Den jäveln som smittade oss!!
  • Ukj

Lussekatten- Jag hade förlossningsdepression med min son och var dum nog att inte be om hjälp. Mår du dåligt så ta kontakt med psykologen för det är inte värt att försöka klara det själv.. Jag har inte gjort mammafrågorna än men jag kan tänka mig att mitt resultat inte heller kommer bli så bra. Denna gången kommer jag be om hjälp.... Sen kan jag säga att är det depression du har är SÖMN det viktigaste och du måste se till att du får sova för utan sömn spökar hjärnan mer!

Jag kan ärligt säga att jag tycker inte dessa första veckorna/månaderna är mysiga. Jag längtar tills dottern är runt 4 månader, det är då jag börjar tycka att mammarollen är mysig, nu känner jag mig bara som en uttråkad ko med hängpats som är trött på omvårdnad...... Och då vill jag tillägga att jag kämpat hårt för att få min dotter!

• moster helen

Vad konstigt att det kan va så olika på olika bvc..var på kontroll nu i veckan när dottern var 2 mån och de är tydligen då dom ska kolla hur mamman mår, och fylla i formulär som vissa av er gjort. På vårat bvc frågade sköterskan hur jag mådde, om jag kände mig nedstämd, och när jag sa att jag mådde bra så var den diskussionen över. Om dom bara ställer en fråga och inte ens ger ut något formulär så lär dom ju missa rätt mänga som mår dåligt...

• nozpa

Goddag! Idag har jag stått med rumpan upp i vädret i 3 timmar och försökt få bukt på kirskålen. Hopplöst! Men lite träning har det väl gett iaf hoppas jag. :)
    Storasyster har varit hos mormor halva dagen och lillasyster sov som vanligt. Hon sover, sover och sover. Sedan, var 3:e dag ungefär så kör hon en dag där hon är vaken 8-10 timmar utan en blund.

Var på 2 månaders för 2 veckor sedan, då fick jag fylla i pappret angående hur jag mådde. Hon har iofs frågat varenda gång hur både jag och pappan mår. Nu är iofs min BVC-sköterska en person som jag träffar ett par ggr/veckan av andra anledningar. Så hon har nog hyffsad koll på vårat mående ändå tror jag. :)

Magsjukan är över. Förmodligen var det rotavirus som vi hade fått. Lillasyster var dålig i magen en vecka. Storasyster hade feber, kräktes och lös i magen. Pappan och jag klarade oss. *Peppar, peppar*.     

• TreFantastiskaBarn

Nozpa - även min tjej sover hela tiden. Skönt på natten, men lite mer vaken på dagarna skulle vara ok :). Igår ammade jag vid 21 och inatt/idag 02, 07, 11 och 14. All tid runt om sov hon, men sedan 14 har hon varit vaken mesta tiden och ammat många gånger (kl är snart 18), men håller på att somna. Hon går upp mer än medel och är pigg vakentiden, men är än så länge en riktig sömntuta. Men även här är det vakendagar ibland.

• TreFantastiskaBarn

Jag fick inte ens fylla i ett formulär, har nog aldrig fått det. Synd, det är lätt att hamna i en förlossningsdepp och bra om Bvc snappar tidigt. Jag gick och prata med bvcs psykolog efter första förlossningen, var skönt att bli normaliserad av henne. Kändes så förbjudet att inte vara sprudlande lycklig. Viola är idag 9 veckor och jag har mens på gång, tror jag ägglossade i förra veckan redan. Helammar, men lilla fröken sover så långa pass så det är inte konstigt.

• nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2013-05-13 10:04:16 följande:
    Jag fick inte ens fylla i ett formulär, har nog aldrig fått det. Synd, det är lätt att hamna i en förlossningsdepp och bra om Bvc snappar tidigt. Jag gick och prata med bvcs psykolog efter första förlossningen, var skönt att bli normaliserad av henne. Kändes så förbjudet att inte vara sprudlande lycklig. Viola är idag 9 veckor och jag har mens på gång, tror jag ägglossade i förra veckan redan. Helammar, men lilla fröken sover så långa pass så det är inte konstigt.

Konstigt att du inte fick fylla i det. Man ska beskriva hur man mått de senaste 7 dagarna. Sedan ska man gå igenom det tillsammans.
    Fick min mens förra veckan, också efter 9 veckor. Fast jag ammar inte. Den var väldigt sparsam och inte någon mensvärk alls. 
  • Lussekatten

Förra veckan bröt jag ihop här hemma och jag började storgråta framför maken. Vi pratade igenom hur jag upplever situationen och sen tog han alla nätter under hela långhelgen. Det gjorde att jag börjar må bättre. Erika har även börjat gå från två matningar på natten till en samt att hennes vakenperiod på natten är borta, så det börjar lätta för mig.

Jag har inte kontaktat psykologen än utan avvaktar tills jag har fått sova lite till. Vet inte liksom vad dom mötena skulle kunna ge mig. Jag behöver ju sova, inte prata. Om det finns nån här som har gått och pratat med ngn efter en förlossning; vad pratar man om egentligen? (Skicka gärna privat om du inte vill berätta i den här öppna tråden.)

Fick se den här länken på Facebook: www.babydjungeln.se/virka-blackfisk/ och det berörde mig så mycket när jag läste det att jag blev tårögd. (Under graviditeten var jag inte ett dugg känslig men nu kan jag börja böla för såna är fina saker, konstigt.) Jag ska göra ett försök att lära mig att virka och förhoppningsvis blir det en bläckfisk som kan få ge en förtidigt född lite trygghet.

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)