• Anonym (Saknar)

Stark kvinna

Lever med en stark kvinna och har svårt att leva upp till den mansroll jag både själv vill ha och som min fru kräver. Ja kräver, det är faktiskt så. Just detta gör att jag tappar självförtroendet och tvivlar på mig själv i nästan allt som har med relationen att göra. Jakten, som är så viktig, att prata och ge henne ett långt förspel, röra henne rätt, ja nästan allt tvivlar jag på att jag kan och min fru kräver att jag ska kunna. Det går ju förstås inte ihop, så både sexlivet och förhållandet i stort är helt under isen. Någon som känner igen sig och kan få mig att tänka klart? Känner mig bara allmänt stressad, uppgiven och handlingsförlamad!

• Svar på tråden Stark kvinna
  • Anonym (Saknar)
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-25 09:52:46 följande:

Ok, jag jobbar själv med psykiskt sjuka en del och därför tänkte jag att en depression innefattade det hela så det beror ju på vad man menar. Hon verkar ju inte må så bra i alla fall.

Psykiskt sjuk låter sig sjukt på något vis, men deprimerad är hon definitivt och på något sätt är det detta som jag måste försöka få henne ur...
  • Fröken reserverad
    Anonym (Saknar) skrev 2013-03-25 12:25:48 följande:

Tror i sig att jag är lika psykisk sjuk som henne om man talar i dessa termer, men tror framförallt att vi båda är ganska deprimerade efter en lång period med destruktiva beteeneden mot varandra. Det där med att prata med någon utanför kommer aldrig ske så länge vi är tillsammans. Hon har själv så mycket erfarenhet av det tidigare när hon var yngre och med de dåliga erfarenheterna bakom sig, så får jag aldrig med henne. Även om jag själv också skulle behöva prata av mig utöver det jag luftar här på FL, så är det inte heller någon lösning (om jag inte gör det i smyg och det vill jag inte)
    Lycka till att försöka ta dig ur detta själv. Det är inte lätt.

Ni vill inte ta hjälp av någon livscoach eller något då?
    Som inte har med sjukvård att göra? 
    Reserverad står för upptagen.
  • Anonym (Saknar)
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-25 09:14:28 följande:

Psykiskt sjuk är ju en helt annan sak. Hon kanske han en livskris samt verkar vara enormt svartsjuk men vad kan det bero på?

Svartsjukan tror jag i sig bottnar i början av vårt förhållande, när jag inte riktigt visste vad jag hade varken henne eller mig. Även om jag inte var otrogen, så var jag väldigt tillbakahållen när det gällde att prata om mina ex. eller vem jag än träffade av kvinnlig natur så hade jag svårt att prata om det med risk för att hon skulle tolka fel. Det gjorde ju givetvis att misstänksamheten blev större och både hon och jag har haft svårt att vara trygga i varandra.

Jag säger inte att man måste vara helt frigjord i ett förhållande, men det är så viktigt att man kan lita på varandra och visa respekt. Något som tyvärr inte har präglat vårt förhållande  
  • Anonym (Saknar)
    Fröken reserverad skrev 2013-03-25 12:31:07 följande:
    Lycka till att försöka ta dig ur detta själv. Det är inte lätt.

Ni vill inte ta hjälp av någon livscoach eller något då?
    Som inte har med sjukvård att göra? 

Min hustru är helt emot allt vad psykologer, livscoacher, mental träning el. liknande. Det här löser man bara, enligt hennes mening och bakgrund!

Jag får hoppas en del av era synpunkter och råd kan ge mig lite vägledning och hjälp igenom på egen hand. 
  • P30
    Anonym (Saknar) skrev 2013-03-25 12:41:21 följande:

Min hustru är helt emot allt vad psykologer, livscoacher, mental träning el. liknande. Det här löser man bara, enligt hennes mening och bakgrund!

Jag får hoppas en del av era synpunkter och råd kan ge mig lite vägledning och hjälp igenom på egen hand. 
    Det där är ju den absolut vanligaste bilden för någon som är livrädd och håller på att tappa greppet. Om man är en stark person klarar man av att någon är inne och vrider och pillar i ens inre.

Ge dig av. 
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Anonym (stark?)

Det är väl den där motviljan till att få hjälp eller inse sin del i det som gör att jag skrev psykiskt sjuk. Det kanske var att ta i. Men psykiska problem som sitter djupt i allafall. Om ni båda har det kan det vara en svår kombo.

Härligt att hon är bra med barnen! 

• Anonym (Saknar)
    Anonym (stark?) skrev 2013-03-25 14:07:23 följande:
    Det är väl den där motviljan till att få hjälp eller inse sin del i det som gör att jag skrev psykiskt sjuk. Det kanske var att ta i. Men psykiska problem som sitter djupt i allafall. Om ni båda har det kan det vara en svår kombo.

Härligt att hon är bra med barnen! 

Jo, den delen att vägra hjälp är jobbig. Skulle behöva någon professionell som kan få henne till mer självinsikt

Dock evigt tacksam att hon är ett proffs mot barnen, även om hon vänder dem mot mig många gånger. I situationerna mot dem kan hon vara fantastisk och säger då att hon kan ställa om även fast hon mår väldigt dåligt.   
  • Anonym (Saknar)
    P30 skrev 2013-03-25 13:54:49 följande:
    Det där är ju den absolut vanligaste bilden för någon som är livrädd och håller på att tappa greppet. Om man är en stark person klarar man av att någon är inne och vrider och pillar i ens inre.

Ge dig av. 

Jag ser fortfarande hopp och tror att det ska gå att få till en förändring, men inser faran
  • Anonym (stark?)
    Anonym (Saknar) skrev 2013-03-25 14:25:22 följande:

Jo, den delen att vägra hjälp är jobbig. Skulle behöva någon professionell som kan få henne till mer självinsikt

Dock evigt tacksam att hon är ett proffs mot barnen, även om hon vänder dem mot mig många gånger. I situationerna mot dem kan hon vara fantastisk och säger då att hon kan ställa om även fast hon mår väldigt dåligt.   

Att vända barnen emot dig är tyvärr ett väldigt elakt och manipulativt svek mot både dig och dem.

Om du vill kärleksterapia henne utan hjälp utifrån får ni väl börja prata om hur det kändes när ni var nyförälskade Vad ni hade för drömmar då. Och då ska ni helst inte komma in på bittertänket....jag tänkte det och det om dig men så blev det ju inte..... 
  • Anonym (kvinnan)
    Anonym (Saknar) skrev 2013-03-25 14:31:14 följande:

Jag ser fortfarande hopp och tror att det ska gå att få till en förändring, men inser faran

Det finns ingen möjlighet till att ni blir särbos ett tag? Antar att hennes svartsjuka kanske inte klarar det? Kan hon tänka sig att läsa böcker i ämnet då?
Svar på tråden Stark kvinna