• Mael

Pergotime start mars 2013.

Hej. Tänkte kolla om det är fler som precis startat eller ska starta behandling med pergotime? Jag har egen ägglossning men eftersom vi fick missfall för ett år sedan och inget har hänt ännu så fick jag pergotime utskrivet. Tog tredje tabletten idag. Två kvar med andra ord. Mådde skit första dagen, hemsk huvudvärk som sedan övergick i migrän med aura. Känns bättre idag dock. Hoppas att det hjälper. Vet inte riktigt vad det ska göra när jag har egen ägglossning men jag antar att läkaren vet vad hon gör. Varför behandlas ni med pergotime? Några biverkningar?

• Svar på tråden Pergotime start mars 2013.
  • LillaJagMaria
    mammasusan skrev 2013-09-18 15:01:19 följande:

Då hoppas jag att ni slipper ivf! Alla påverkas ju iof olika av alla hormoner, men jag hade verkligen velat ha mer info innan vi gjorde vår ivf förutom den rosenskimrande informationsvideon vi fick se (2004), då hade vi aldrig gjort våra landstingssponsrade försök oavsett eventuell garanti på att lyckas.
    Ja jag hoppas vi slipper IVF men är beredd att gå igenom det om det gör att vi får vårt lilla mirakel. Har en kompis som precis gjort IVF och det var jobbigt men det gick bra sen och nu är hon i v22 :) 
  • Busungarna
    LillaJagMaria skrev 2013-09-18 13:13:38 följande:
    Välkommen hit  Några expeterter är vi nog inte men vi försöker i alla fall stötta varandra så mycket vi kan eftersom vi går igenom samma sak. 

Va jobbigt med att det inte sluta blöda, har inte hört om den biverkning förut. Hade ju varit underbart om det stämt som gyn sa att du var gravid! 

Men vad sa de på gyn nu när du inte var gravid. Vad skulle du göra nu?  

Tack!

Nä hon blev förvånad bara och sa att hon inte kunde se något i livmodern och att slemhinnan va för tunn för att tyda graviditet. Hon sa att det antadligen var/är ett missfall. Men om det är så, varför får jag fler symtom på graviditet? Symtomen borde ju försvinna tycker man.

Hon pratade också om utankvedshavandeskap (stavas det så?) .. eller nämnde det bara. Funderar på om jag ska ringa gyn på måndag om jag inte slutat blöda och fortfarande har ont för då måste det ju vara något fel.
    mammasusan skrev 2013-09-18 13:20:21 följande:
    Kan ju vara ett mf också, även om det inte är så vanligt att man blöder så länge vid tidigt mf. Eller en biverkning, kroppen kan ju få alla möjliga biverkningar av hormoner. Hoppas du får svar från din gyn så du slipper grubbla.

Ah kroppen kan bli konstig ibland. Hoppas att det inte är missfall. :/ Nä det är ju det, man brukar ju bara blöda 4-5 dagar då.
  • Mael
    mammasusan skrev 2013-09-18 13:06:47 följande:
    Hoppar in här om det är ok. Jag är född -81 är gift & har två underbara barn födda -06 & -09, hoppas få till ett tredje mirakel via magen den här gången. Vi har gjort en lång resa bland utredningar, ivf'er, mf, adoptioner......11år utan skydd, 15st tidiga mf under åren -05 till -13 nu hoppas vi på att Dr Ludmila ska kunna hjälpa oss så vi slipper fler mf.....Jag har inga problem med äl, men får pergo för att förhoppningsvis hjälpa till på traven efter alla år. I slutet av februari i år var jag till Dr Ludmila & fick en penicillinkur m.m mot en dunderinfektion....sedan skulle mina problem med mf vara lösta enligt Ludmila....Enligt Ludmila har mina slemhinnor varit så dåliga att ägget inte har kunnat fästa ordentligt, vilket låter logiskt då jag bara fått tidiga mf. Vi få väl se hoppet är då tillbaka hos oss båda. Jag åt min första pergokur i april, blev gravid men fick ännu ett mf före v.7. Började på min andra pergokur nu den 13/9 & är på dag 10 idag. Mådde ordentligt illa den här gången av pillerna men det gav sig efter sista tabletten, däremot är värmevallningarna kvar, vilket de var flera veckor efter första kuren. Vilken dag börjar ni med ältester? Har ni fått instruktion om att testa morgon & kväll?

Jag vet att Ludmilla har hjälpt många men man ska samtidigt ta det hon säger med en nypa salt. Hon feldiagnostiserade både mig och min sambo och dunderkuren mot bakterier ger hon till alla som går till henne. Hon tar dessutom inte ens blodprover innan hon skriver ut pergotime. Iaf inte på mig och de jag pratat med. Och när jag fick missfall igen så blev hon mindre engagerad. Sa ofta att det satt i huvudet. Jag vill absolut inte låta negativ eller ta bort ditt hopp om henne men jag tycker man ska veta det hon gör fel också. Man får alltid bara höra att folk höjer henne till skyarna. Jag är bara så oerhört besviken. Jag hoppas att din erfarenhet blir bättre och att ni slipper mer missfall.
  • Lillis

Jag är på dag 15 idag men inte fått något utslag på stickorna än. Har lite värk vid ena äggstocken men det kan ju va inbillning också. Har ju inte ätit pergotime den här cykeln eftersom jag gjorde spolningen men man hoppas ju på ÄL ändå! Vilka ÄLtest använder ni? Har haft clearblue digital förut men det har blivit error flera gånger så då bytte jag till Apotekets. Har åkt på en ordentlig förkylning så det gör ingen om ÄL dröjer någon dag så man piggar på sig. Hur funkar det med ivf? Måste man bekosta själv eller får man det betalt? Hur lång kan väntetiden vara?

• Mael
    Lillis skrev 2013-09-18 20:03:31 följande:
    Jag är på dag 15 idag men inte fått något utslag på stickorna än. Har lite värk vid ena äggstocken men det kan ju va inbillning också. Har ju inte ätit pergotime den här cykeln eftersom jag gjorde spolningen men man hoppas ju på ÄL ändå! Vilka ÄLtest använder ni? Har haft clearblue digital förut men det har blivit error flera gånger så då bytte jag till Apotekets. Har åkt på en ordentlig förkylning så det gör ingen om ÄL dröjer någon dag så man piggar på sig. Hur funkar det med ivf? Måste man bekosta själv eller får man det betalt? Hur lång kan väntetiden vara?

får man inte göra spolningen när man äter pergotime?

Vi kommer få ivf betalt eftersom min sambos spermaprov inte är så bra. Hade vi varit oförklarligt barnlösa hade vi fått betala eller vänta i 3 år (västernorrland). Får man då missfall så börjar man räkna från missfallet. Helt sjukt! Har man pco men får ägglossning med pergotime så räknas alltså inte det som en orsak till att man inte blir gravid.

Men reglerna är ju olika överallt. När vi väl blir ställda i kö till ivf så kommer det ta ca 3 månader innan vi får komma igång.
  • Lillis
    Mael skrev 2013-09-18 20:15:02 följande:
    får man inte göra spolningen när man äter pergotime?

Vi kommer få ivf betalt eftersom min sambos spermaprov inte är så bra. Hade vi varit oförklarligt barnlösa hade vi fått betala eller vänta i 3 år (västernorrland). Får man då missfall så börjar man räkna från missfallet. Helt sjukt! Har man pco men får ägglossning med pergotime så räknas alltså inte det som en orsak till att man inte blir gravid.

Men reglerna är ju olika överallt. När vi väl blir ställda i kö till ivf så kommer det ta ca 3 månader innan vi får komma igång.

Nej, jag fick iallafall inte äta pergotime när jag skulle göra spolningen för dom ville se hur det såg ut utan.

Men fan dåligt.. Vad kostar en ivf?
  • Mael
    Lillis skrev 2013-09-18 21:00:26 följande:
    Nej, jag fick iallafall inte äta pergotime när jag skulle göra spolningen för dom ville se hur det såg ut utan.

Men fan dåligt.. Vad kostar en ivf?

Då måste jag fråga dom innan min spolning.

Det är väl lite olika beroende på klinik med ca 25 tusen kanske. Vi tänkte ta graviditetsgarantin i Falun och den går på 55000 men då får man även tillbaka pengarna om det misslyckas eller om man får ett tidigt missfall. Men nu verkar det alltså som att vi kommer få två försök gratis.
  • mammasusan
    Mael skrev 2013-09-18 20:02:30 följande:

Jag vet att Ludmilla har hjälpt många men man ska samtidigt ta det hon säger med en nypa salt. Hon feldiagnostiserade både mig och min sambo och dunderkuren mot bakterier ger hon till alla som går till henne. Hon tar dessutom inte ens blodprover innan hon skriver ut pergotime. Iaf inte på mig och de jag pratat med. Och när jag fick missfall igen så blev hon mindre engagerad. Sa ofta att det satt i huvudet. Jag vill absolut inte låta negativ eller ta bort ditt hopp om henne men jag tycker man ska veta det hon gör fel också. Man får alltid bara höra att folk höjer henne till skyarna. Jag är bara så oerhört besviken. Jag hoppas att din erfarenhet blir bättre och att ni slipper mer missfall.
    Jag är iaf mer än 100% säker på att jag hade en infektion i underlivet mådde inte alls bra & är som en ny människa sedan dess. På vilket vis blev ni feldiagnostiserade?
  • mammasusan

Vilka blodprover skulle behövas innan? Jag & maken har gjort både barnlöshetsutredning & tre mf utredningar med många prover tagna. Jag har regelbunden mens & äl får pergotime som extra hjälp, får väl se om vi får turen att behålla en graviditet någon gång

• Mael
    mammasusan skrev 2013-09-18 21:21:15 följande:
    Jag är iaf mer än 100% säker på att jag hade en infektion i underlivet mådde inte alls bra & är som en ny människa sedan dess. På vilket vis blev ni feldiagnostiserade?

ja jag säger absolut inte att du inte blev hjälpt. Jag försöker inte heller trampa dig på tårna på något sätt. Men flera som jag känner har fått fel "diagnos" av henne. Hon sa till mig att jag hade en fin ägglossning och inga tecken alls på pco. Hon sa till min sambo att hans spermaprov var jätte jättebra. Detta var precis i början av vår utredning så jag visste inte så mycket. Men hon kan ju för det första inte veta att jag har en fin ägglossning utan prov. Hon tog inte ett enda blodprov på mig. När vi bytte till Härnösand efter att Ludmilla sa att det satt i huvudet på mig så fick vi veta att jag har pco och ingen ägglossning plus att ingen av min sambos prover har varit bra och har nog aldrig någonsin varit bra heller. Och att säga till tjejer att det sitter i huvudet är fruktansvärt. Man känner nog med skuld som det är. Sedan är det klart att hennes dunderkur hjälper om man har bakterier men det är väldigt märkligt att alla får exakt samma diagnos av henne. Efter mitt andra missfall så sa hon "ring om du blir gravid, hejdå". Jag tyckte väldigt väldigt bra om henne men nu är jag bara väldigt besviken och känner mig dessutom lurad.
Svar på tråden Pergotime start mars 2013.