• Mael

Pergotime start mars 2013.

Hej. Tänkte kolla om det är fler som precis startat eller ska starta behandling med pergotime? Jag har egen ägglossning men eftersom vi fick missfall för ett år sedan och inget har hänt ännu så fick jag pergotime utskrivet. Tog tredje tabletten idag. Två kvar med andra ord. Mådde skit första dagen, hemsk huvudvärk som sedan övergick i migrän med aura. Känns bättre idag dock. Hoppas att det hjälper. Vet inte riktigt vad det ska göra när jag har egen ägglossning men jag antar att läkaren vet vad hon gör. Varför behandlas ni med pergotime? Några biverkningar?

• Svar på tråden Pergotime start mars 2013.
  • botha
    trina skrev 2013-05-19 11:26:29 följande:
    Första dubbelkuren av pergotime idag! Om ni får äl av pergotime, vilken cd får ni det på? Jag ska på vul cd 14.

Trina: jag är på min andra kur pergo och första kuren var jag inne och gjorde vul på dag tre efter sista pergo tabl. då hade jag ett ägg som var 24mm och som skulle släppa inom tre dagar sa hon. Tyvärr fick jag mens 15 dagar efter beräknad äl.
    I måndags började jag kur två tom fredag. Och imorgon ska jag in igen på nytt vul. Hoppas jag har ngt ägg på G :)

Det som jag just nu är lite orolig är att jag åker utomlands den 10 juni och om jag plussar (som jag verkligen hoppas att jag ska göra)  så bör jag kunna testa när jag har kommit dit och annars har jag dessvärre min mens halva resan :(  
  • frökenanna84

Hej! Får jag hoppa in här?
    Kul att hitta en "ny" tråd om Pergotime.
    Det är intressant att läsa om andra erfarenheter...

Själv började jag med Pergo i februari i år.
    Jag har försökt bli gravid sen maj 2011. Ett tidigt MF feb-12.
    Vi började vår utredning på Kvinnokliniken i december och mina blodprover och sambons spermaprov var bra.Dock har jag nog inte egen ägglossning själv varje månad. Inget jag har tänkt så mycket på innan. Man tror ju att allt är som det ska... 

Så jag började i februari med tabletter, på VUL dag 16 såg de en stor blåsa på 2x2,1 cm och två mindre på ca 1,5 cm. Vi fick klartecken att sexa på. Och jag behövde inge mer VUL. De menade att om det såg bra ut första omgången så  var risken liten att det skulle bli för många ägg av tabletterna i framtiden.
    Och de sa att ägget som var stort skulle lossna snart och de andra skulle då tillbakabildas.
    Sista veckan innan mens blev jag väldigt påverkad av hormonerna. Grät för ingenting, ont i magen, brösten, och mådde allmänt dåligt/kände mig nere.

Sen åt jag Pergo i mars också. Efter ÄL fick jag magkatarr och illamående ända tills efter mensen. Plus ont i bröst och mage.
    Men kände att jag ville ta ett uppehåll med tabletterna en månad. Jobbigt med alla biverkningar/falska grav.symptom.
    Så sen började jag med pergo nu igen i maj( totalt försök 25) Tog dock dag 4-8 istället vilket resulterade i ÄL ca en vecka tidigare än väntat. En vecka efter ÄL började molvärken och ömmande i bröst och nu är jag på dag 25 i cykeln. Normalt skulle mensen komma om ca 5 dagar. Tror dock att den kommer lite tidigare med tanke på att ÄL var tidigare. Har börjat få mer ont i magen nu så jag tror mensen är på G. Gråter

Vid ÄL får jag extremt ont i magen. Blir väldigt öm och bara att sätta sig ner gör mycket ont. Att cykla till bussen går knappt...Funderar om jag blir överstimulerad ändå, eller vad det kan vara... Är det fler som får samma smärta?
    Kommer mensen så ska jag ringa Kvinnokliniken och be om ett VUL till nästa omgång...

• Förväntansfull0406

Ingen av er som rekommenderas att bara ta varannan månad???? Pergo har ju effekt i ytterligare en månad. Vissa (som jag) reagerar för bra och bör bara ta varannan. Min dotter kom till i "pausen" jag är ju en av de lyckliga som har regelbunden mens och till viss del äl..... Min äl behöver bara en extra puff....

• Elisie

Vet någon om de är dumt att ta betapred tabletter (kortison tabletter) samtidigt som man äter pergotime?
    Jag har sån allergi astma och ska antagligen till hc idag och kan tänkas få kortison tabletter då och de verkar inte vara så pålästa om man kan äta sådant samtidigt som man äter pergotime. Tänkte så inte kraften av pergotime minskas :S 

• Förväntansfull0406

Jättesvårt att veta Elise. Kan du inte vänta tills sista tabletten med pergo är intagen?? Mest så att de inte slår ut varandra.... Kortison är ju vad det är.

• Förväntansfull0406

Idag har jag tagit blodprov, jag har under hela helgen haft skumma känningar i magen, rejält molande värk och stramningar liksom..... Tänkte faktiskt testa nästa helg. Har ju inte bim förän den 28. Vill egentligen INTE testa för jag vet exakt när jag har haft äl så nästa tisdag är antingen min lyckans dag eller ännu en dag fylld med tårar och sorg. Men om jag är gravid så borde det synas lörd/söndag? Blir det neg då så vet jag vad jag har att vänta.

• Elisie

Har tyvärr sådana problem med min allergi nu så jag får svårt att andas och inte orkar jobba så får jag dessa tabletter så måste jag ta dem nu.. tog första dubbel kuren pergotime idag och tar sista på fredag.

Typiskt liksom...

• LillaJagMaria
    trina skrev 2013-05-19 11:26:29 följande:
    Första dubbelkuren av pergotime idag! Om ni får äl av pergotime, vilken cd får ni det på? Jag ska på vul cd 14.
    Jag har fått Äl på cd 16-17 varje gång jag kört med pergotime hittills. Jag äter dubbelkur. 

Va roligt att vår grupp växer :) Så skönt att ha människor som man kan få prata av sig med och som förstår vad man går igenom!!  
  • botha

Var hos läkaren idag och gjorde vul. Har ett ägg på 14 mm och de beräknas släppa inom dessa tre dagarna. Är i cykeldag 12 och den 29 maj ska jag ta ett blodprov för att se så att jag verkligen har haft äl.

Wile förstår att det känns jobbigt men jag hoppas verkligen att pergo hjälper så du slipper ivf. Men samtidigt är det ju skönt att veta vad de har för plan ..  

• Sultanol

Håller tummarna för er alla!! Själv skulle jag lämna blodprov idag.. Men mitt alarm ringde inte så missade min tid! Så frustrerande! Men lyckades få en ny tid i EM sån tur var!! Har haft ont i magen den sista veckan och mått allmänt dåligt.. Vet Inte om det kan vara pga tabletterna eller annat! Förra kuren kände jag inget direkt!! Hoppas i alla fall på att mina prover visar att jag haft ägglossning!!!!

Svar på tråden Pergotime start mars 2013.