• Mael

Pergotime start mars 2013.

Hej. Tänkte kolla om det är fler som precis startat eller ska starta behandling med pergotime? Jag har egen ägglossning men eftersom vi fick missfall för ett år sedan och inget har hänt ännu så fick jag pergotime utskrivet. Tog tredje tabletten idag. Två kvar med andra ord. Mådde skit första dagen, hemsk huvudvärk som sedan övergick i migrän med aura. Känns bättre idag dock. Hoppas att det hjälper. Vet inte riktigt vad det ska göra när jag har egen ägglossning men jag antar att läkaren vet vad hon gör. Varför behandlas ni med pergotime? Några biverkningar?

• Svar på tråden Pergotime start mars 2013.
  • LillaJagMaria
    Poison82 skrev 2013-07-11 21:44:47 följande:
    Hej!!
    Tyvärr hör jag hemma i denna grupp . Efter 1.5 års försök till syskon så fick jag idag pergo utskrivet efter ett besök hos gyn. Jag har regelbunden mens och har troligen äl för det mesta men då läkaren gjorde ultraljudsundersökning så fann han svaga tecken till PCO så därför skrev han ut dessa. Sambons spermier skall också testas, imorgon kör vi och fixar det då detta inte kunde göras där vi var utan på en mottagning 6 mil bort.
    Så får vi hoppas att detta kan hjälpa oss. Känner mig rädd för biverkningarna. Också är jag lite rädd för flerbarnsbörd :-/ .
    På söndag tar jag min första tablett 
     Välkommen hit :( Även fast man helst inte vill vara här så är det skönt med stöd från andra som går igenom samma sak!

Hoppas sambon test går bra!

Kommer du göra något VUL efter denn kur? Då ser de ju om det ser ut som om flera ägg släpper.... 
  • Poison82

Nä, vi har inte pratat något alls om vul i samband med tabletterna utan jg ska ära dom i 3 månader nu och se om det kan hjälpa. Beroende på vad sambons test ger, är hans inget bra så avbryts ju min kur med tabletter

• LillaJagMaria
    Poison82 skrev 2013-07-12 12:14:13 följande:
    Nä, vi har inte pratat något alls om vul i samband med tabletterna utan jg ska ära dom i 3 månader nu och se om det kan hjälpa. Beroende på vad sambons test ger, är hans inget bra så avbryts ju min kur med tabletter
    Aha okej. Men är du väldigt orolig för att få flerbörd så kanske du kan be om ett VUL....
  • trina

Jag förstår ärligt talat inte hur vissa läkare kan vara så olika.

En del vägrar skriva ut pergotime om man har äl eftersom då lär ju inte pergotime hjälpa.

En del vill inte starta behandling fören efter mannen fått lämna sitt spermaprov.

En del låter sina patienter ta flera omgångar med samma dos innan de ökar den trots att det inte fungerar.

Nu har ju jag haft en väldigt bra läkare. Fick vul på dubbel och trippelkur av pergotime och behövde bara ta dessa innan jag blev remitterad för sprutor eftersom det inte fungerar.

Borde ju vara en självklarhet med vul eftersom man kan reagera så olika av det. Man kan ju vara jättelätt att stimulera och då få flera ägg.

• LillaJagMaria
    trina skrev 2013-07-12 13:51:16 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte hur vissa läkare kan vara så olika.
    En del vägrar skriva ut pergotime om man har äl eftersom då lär ju inte pergotime hjälpa.
    En del vill inte starta behandling fören efter mannen fått lämna sitt spermaprov.
    En del låter sina patienter ta flera omgångar med samma dos innan de ökar den trots att det inte fungerar.

Nu har ju jag haft en väldigt bra läkare. Fick vul på dubbel och trippelkur av pergotime och behövde bara ta dessa innan jag blev remitterad för sprutor eftersom det inte fungerar.

Borde ju vara en självklarhet med vul eftersom man kan reagera så olika av det. Man kan ju vara jättelätt att stimulera och då få flera ägg.
    Håller med dig....det är verkligen jättekonstigt att det är så olika....är ju hemskt att man måste ha tur och få rätt läkaren för att få rätt behandling.

Tycker också att VUL vore en självklarhet så man ser hur man reagerar på pergotime, man behöver ju inte ha det efter vajre kur kanske man i alla fall första gången så man ser hur man reagerar. 
  • Poison82

Ja jag vet inte, känner mig ganska så vilsen och går helt på läkarens linje. Om han tror pergotime kan hjälpa mig så får jag ju ta hans ord på det helt enkelt.

• Mael
    Poison82 skrev 2013-07-12 16:59:28 följande:
    Ja jag vet inte, känner mig ganska så vilsen och går helt på läkarens linje. Om han tror pergotime kan hjälpa mig så får jag ju ta hans ord på det helt enkelt.

Exakt så kände jag också när jag fick första kuren. Den läkaren sa att jag hade ägglossning (utan att ta prov) och sa att äggstockarna såg helt normala ut. Jag fick iaf pergotime. Utan vul. Nu vet jag att jag har lättare pco och behöver pergon. Men ändå. Man litar på sin läkare. Vad ska man göra liksom? Hoppas det fungerar för dig jag. För mig fungerade det på en gång men slutade tyvärr i ett andra missfall.
  • Poison82

Efter vad han kunde se på vul så verka jag ha en lättare PCO så antar det var därför jag fick pergotime. Vad tråkigt att du fick missfall .

• Hope13

Hej! Hoppas att det är ok att jag hoppar in i tråden här. Jag har pco och har försökt bli gravid i nästan 2år. Jag är på min tredje pergotime enkelkur. Jag får äl av pergotime men blir ändå inte gravid. Vad kan det bero på?

• Sultanol

Hope13 - har man pco och tar pergotime så är det lika stor chans att bli gravid som för en kvinna utan pco och pergotime, alltså kan det ta ganska många försök som för en person utan pco! (Antar att det är såhär, vad jag hört) men pergotime borde ju ändå på något sätt skapa mer hormoner.. Man tycker ju att det ska gå snabbt!! Det viktiga är att försöka tänka på annat!! :) (vilket är jätte svårt)

Svar på tråden Pergotime start mars 2013.