• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • IdaJ
    moruri skrev 2014-02-05 17:59:56 följande:

Två nätter kvar, sedan kommer äntligen min älskade man hem! Går inte att beskriva hur skönt det ska bli. Imorgon ska vi på läkarbesök på Bvc. Länge sedan vi var där nu, undra hur mycket han gått upp, man ser att han fått lite mer kött på benen :)

Gud vad härligt att han kommer hem snart! :)

Min sambo åker till Sälen imorgon och är där till Söndag. Tycker det känns skitjobbigt att vara ensam, och dessutom med hunden. Det blir att dra med Ted ut 5 gånger om dagen nu när hunden ska ut. Kvällspromenaden drar jag mig mest för :/ Just nu känns det förjävligt! Men det blir väl bra.
  • Repan
    Cornelia 084 skrev 2014-02-05 19:54:58 följande:

Repan: okej :) Brukar din bebis sova längre pass om dagarna? Hur blir sömnen om nätterna då?

Ja, det spelar ingen roll hur sömnen är på dagen för den är ändå sämre på natten :) han sover bra o längre på mig men är mer orolig o vaknar oftare mellan 00-07 ungefär. Oavsett hur dagen sett ut.

Inatt sov han 6 timmar ! På mig i soffan. Fick väcka honom pga var tvungen o först pumpa o sen amma o han låg ju på mig. Annats hade jag bara pumpat utan o väcka då. Jag sov kanske 3 av dom timmarna. Första gången det hänt. Oftast är det 3-4 h mellan maten, vissa dagar 2h.
  • islandpeak

Ingrid har haft samma mönster i två-tre veckor nu. Vaknar 7, äter o är vaken. Somnar 8.30 när pojkarna körs till dagis. Kommer hem o lägger henne i vagnen och hon sover till 10-10.30. Äter är vaken och somnar 12-12.30. Somnar i babyskyddet, pojkarna hämtas 13, kommer hem lägger över henne i vagnen, hon sover till 15. Äter o är vaken till 16.30. Somnar en snabbis, Max 1 h, sen vaken o äter o gnäller o bökar till 21, då får hon 60 ml ersättning o mannen lägger henne i sin säng där hon sover hela natten, äter 1 el 2 ggr. HOPPAS detta håller i sig *peppar peppar*

Ingrid är rolig, hon skrattar knappt aldrig åt oss, men åt omgivningen.. Åt mobilen ovanför skötbordet, åt hyllan ovanför soffan... Hur gör era?

• islandpeak

Vad jag eg skulle säga var att jag väcker henne inte om hon inte börjar närma sig 5 h... Kanske att jag petar på henne efter 4 h. Blir lite nojjig då hon sov så otroligt mkt innan hon blev sjuk och vi var inlagda i 5 dagar. Då gick hon knappt väcka så jag vill väl försäkra mig att hon är frisk :)

• Repan
    islandpeak skrev 2014-02-05 21:19:57 följande:
    Ingrid har haft samma mönster i två-tre veckor nu. Vaknar 7, äter o är vaken. Somnar 8.30 när pojkarna körs till dagis. Kommer hem o lägger henne i vagnen och hon sover till 10-10.30. Äter är vaken och somnar 12-12.30. Somnar i babyskyddet, pojkarna hämtas 13, kommer hem lägger över henne i vagnen, hon sover till 15. Äter o är vaken till 16.30. Somnar en snabbis, Max 1 h, sen vaken o äter o gnäller o bökar till 21, då får hon 60 ml ersättning o mannen lägger henne i sin säng där hon sover hela natten, äter 1 el 2 ggr. HOPPAS detta håller i sig *peppar peppar*

Ingrid är rolig, hon skrattar knappt aldrig åt oss, men åt omgivningen.. Åt mobilen ovanför skötbordet, åt hyllan ovanför soffan... Hur gör era?
    Gud vilken lyxbebis ni fått! :)

Lilla T skrattar o ler åt sin mobil ovanför skötbordet och åt oss när vi pratar med honom med gäll röst, typ "heeejjj!!" då brukar han le stort o fäkta med armarna och få ur sig lite ljud  typ "aa-aaa" :)
    Men han kan också skratta åt omgivning - typ tapeten i barnrummet skrattar han åt ibland, haha.
    Bebis BF 20 december 2013
  • islandpeak

Jo vi har väl det ;) men det blir nog så med tredje, de får liksom hänga med..

Men då är de lite lika där, tapeter o mobilen är roligare än föräldrarna ;)

• Plopps80

Tänk på att god sömn på dagen föder god sömn på natten! Då hinner barnet bearbeta dagens intryck under dagen i sömnen i stället för allt på natten. Om Ludde är orolig på dagen och sover för lite är natten alltid också jobbig. Igår sov han nästan hela dagen var vaken 3-4 timmar på hela dagen. Han somnade 21 och sover ännu. Han har dock ätit 3 ggr under denna tid. Man ska aldrig vara orolig att en bebis sover dåligt på natten om den sovit mkt på dagen. Ja om bebisen inte har ett felvänt dygn då... Annat när de blir lite större sen.

• sarak

Nya stolen har kommit, då blev det frukost i köket istället för sängen