• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Cornelia 084

Plopps80: har läst att man ska ta mjölkstockning på allvar så det inte går över till en infektion som i sin tur leder till varböld. Därför undrade jag lite om det finns några riktlinjer att gå på när man bör söka vård. Hade du även ont i bröstvårtorna när du hade dina mjölkstockningar?

• Plopps80

Hur ofta äter era små som är runt 6-7 v? Ludwig äter fortf varannan timme på dagen. Är inte det lite väl ofta? På natten är det allt mellan 3-5 timmar en gång 7 timmar. Från kl 05 och framåt äter han varannan timme. Igår somnade han kl 18:30 för natten och då fick jag väcka honom vid 22 för blöjbyte och pyamas och amning. Jag ammar när han vill. Ibland blir det oftare än varannan timme, typ 1,5 timme. Han är 7 veckor. Min bästa vän tyckte det var lite ofta eftersom han är såpass stor nu. Vad tror ni? Jag har ett barn men kommer inte ihåg någonting från hennes bebistid det är som ett grått töcken.

• Irlais

Cornelia: jag har för mig att BVC sa att man ska söka vård om febern inte går över efter 3 dygn. Då behövs medicinering. Men är du väldigt illa däran efter 2 så kanske du inte behöver vänta?

Plopps: HAHA. Jag önskar min bebis åt med 2h mellan amningarna. Han är 8v på måndag, äter med 1-2 h emellan på dagen. På natten kan det gå runt 3h men det har nog inte hänt på dagen hittills. Inatt var det 4h, 2,5h, 1h, 1,5h.

På kvällarna brukar det vara strax under en timme...

• Plopps80
    Cornelia 084 skrev 2014-01-12 11:20:01 följande:
    Plopps80: har läst att man ska ta mjölkstockning på allvar så det inte går över till en infektion som i sin tur leder till varböld. Därför undrade jag lite om det finns några riktlinjer att gå på när man bör söka vård. Hade du även ont i bröstvårtorna när du hade dina mjölkstockningar?

Jag hade fruktansvärt ont i vårtorna. Men det gick över på en dag och jag blev aldrig så påverkad. Tycker du ska söka vård nu faktiskt. Man vet ofta själv när gränsen är nådd!
    Irlais skrev 2014-01-12 11:50:33 följande:
    Cornelia: jag har för mig att BVC sa att man ska söka vård om febern inte går över efter 3 dygn. Då behövs medicinering. Men är du väldigt illa däran efter 2 så kanske du inte behöver vänta? Plopps: HAHA. Jag önskar min bebis åt med 2h mellan amningarna. Han är 8v på måndag, äter med 1-2 h emellan på dagen. På natten kan det gå runt 3h men det har nog inte hänt på dagen hittills. Inatt var det 4h, 2,5h, 1h, 1,5h. På kvällarna brukar det vara strax under en timme...

Ok då äter inte Ludde ovanligt mkt då. Tycker inte jag gör annat än ammar. Men bröstet är ju också trygghet inte bara mat. Han ammar mkt fortare nu. Tömmer brösten snabbare. Har din son svårt att koncentrera sig på att äta? Ludde är så nyfiken på allt och vrider på huvudet för att se på allt. Får lägga en snutte över ögonen för att distrahera honom.
  • Plopps80

Iralais. Hur mkt ler din son? Ludwig har lett några ggr sådär men inte jättemkt. Mellan 6-8 v förväntar sig BVC att de ska ge svarsleenden. Ska på läkarkollen på fredag han blir 8 v på lör. Han tittar på mig ibland men omgivningen är mkt mer intressant för honom. Han sträcker sig bakåt när jag bär honom för att säkert hinna se allt. Man läser ju överallt att ansikten ska vara såå intressant i denna åldern men nä gardiner och lampor ja tom fläckar på soffan går före. Mannen är supertrött på mig och allt mitt analyserande av allting.

• Irlais

Tycker det är väldigt tröttsamt att amma så ofta men hoppas det blir bättre med åldern. Så avundsjuk på de vars bebisar äter var tredje timme på 5 min typ...

Han ammar ju mer effektivt nu men somnar ofta vid bröstet och vill ha mer om han vaknar. Eller det nya då med att börja stöka efter 5 min... Tror inte det är att han är nyfiken på omgivningen utan han är missnöjd. Men på vad?!

Han började ge svarsleenden vid 4v och nu ler han flera gånger om dagen. Mest när vi ler och leker med honom men han har börjat le mot leksaker, och så slumpmässigt typ ibland när han ammar. Gillar ansikten men även lampor, börjar intressera sig för händerna o babygymmet. Din kille kanske bara är en suris, Plopps? :) tror inte det är ngt konstigt men är väl ett ypperligt tillfälle att fråga då på fredag!

• sarak

Rasmus är 7 veckor på tisdag. Ammar var 4e timme på natten. På förmiddagen varannan timme, om vi inte är ute med vagnen då kan han sova gott längre än så. På eftermiddagen/kvällen är det ofta, typ varje timme. Dock äter han fort, bara några minuter och bara ett bröst.Han ligger gärna kvar vid bröstet när han har ätit klart. Slickar och luktar på bröstvårtan och ser mycket nöjd ut. Då ler han ofta och har gjort det ett par veckor nu. Han ler åt oss också och har börjat "småprata". Jag tycker inte han tittar på mig några längre stunder, men sin pappa kan han verkligen ligga lääänge och titta på.

• sarak
    Cornelia 084 skrev 2014-01-12 09:53:00 följande:
    När bör man söka vård för mjölkstockning? Har så ont i båda brösten men det ena kan jag åtminstone amma på, det andra gör så fruktansvärt ont vid amning att jag inte kan hålla mig från att skrika rakt ut och gråta. Jag har även feber :/
    Stackare! Tycker du ska söka om du har så ont, eller åtminstone ringa och rådfråga. Det är ju inte bra om det gör så ont att du inte kan amma, då får du väl inte bort stockningen? Kan du pumpa på det bröstet? Eller det kanske man inte ska göra, jag vet inte. Usch, se till att få hjälp
  • JMP
    sarak skrev 2014-01-11 19:52:07 följande:
    Jag använde vårtskydd från medela för att slippa att bröstvårtorna skavde mot kläder. Var noga med att smörja. Ett tag pumpade jag lite först, vårtorna blev lite längre då och greppet blev lite annorlunda. Men vårtskydden var absolut det bästa skulle aldrig stått ut utan dom
    Tack för tipset! Köpte det idag och det funkade superbra mot smärtan, kunde gå på kalas utan att behöva tänka på hur jag rörde mig :)

Är sjukt nöjd, för första gången på fyra veckor har jag lyckats söva min lilla tjej på annat sätt än vid bröstet. Sjal och napp, som hon idag helt plötsligt ville ha, var receptet! Sambon och min mamma har sövt henne på andra sätt tidigare såklart men hon blir så sugen på mat hos mig annars. Fick hem min bb-tai sjal i fredags, vilken supergrej, helt underbart att ha händerna fria!! :)
Svar på tråden December bebis 2013