• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • sarak

Rasmus vände från mage till rygg idag, 2 gånger när vi skulle ha "nackträning". Lade han på mage, tittade bort 2 sekunder, när jag tittade tillbaka låg han på rygg. Fattade ingenting, vände honom igen, ett litet knix och vips låg han på rygg igen. Såg så enkelt ut! Hämtade såklart kameran, men då hade han förstås tröttnat och somnade som en stock när jag la honom på magen :-/. Men nästa gång ska jag vara beredd.

• MissKaos
    Plopps80 skrev 2014-01-12 11:23:17 följande:
    Hur ofta äter era små som är runt 6-7 v? Ludwig äter fortf varannan timme på dagen. Är inte det lite väl ofta? På natten är det allt mellan 3-5 timmar en gång 7 timmar. Från kl 05 och framåt äter han varannan timme. Igår somnade han kl 18:30 för natten och då fick jag väcka honom vid 22 för blöjbyte och pyamas och amning. Jag ammar när han vill. Ibland blir det oftare än varannan timme, typ 1,5 timme. Han är 7 veckor. Min bästa vän tyckte det var lite ofta eftersom han är såpass stor nu. Vad tror ni? Jag har ett barn men kommer inte ihåg någonting från hennes bebistid det är som ett grått töcken.

Ammade barn ska ammas när dom säger till. Då är dom hungriga. Det där med hur ofta dom ska äta (var tredje timme) förstörde ammningen för många när det dök upp. Det var "modernt" typ när vi var små men verkar leva kvar ännu. Det är väl isf ett barn som inte går upp i vikt som det ska som behöver äta oftare.. Var glad att han äter så ofta -ett jättemål sällan ger ju bara magont istället. Det låter friskt att han äter oh växer! Och på bilden du la upp ser han ju jättefin ut Strunta i vad folk säger -dina instinkter är rätt!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Repan skrev 2014-01-12 20:49:57 följande:
    Gullet här har sovit ganska bra flera nätter nu! I egen säng dessutom. Min rygg är glad :) allt rullar på bra nu och foglossningen verkar ha börjat läka. Fortfarande ont i slidan dock :( blev ju sydd där också efter att ha spruckit "djupt" som de sa. Dags att känna efter tror jag men drar mig lite...

Charmtroll!!

Känna efter? Varför skulle du vilja pilla där om det gör ont? När har du efterkontroll?

Avslag btw. Mina tilltar så fort jag gör öht ngt. Bär bebisen i babysafet från bilen till BVC tex. Lyfter vagnen i/ur bilen. Jäkligt irriterande och jobbigt. Jag vill komma ut och göra saker snart...

Igår fyllde Elsa 3 veckor! Idag har hon lett och varit mkt mer vaken än hon brukar på dagarna. Ska åka och väga henne men tycker nog hon ser ut att växa. Ett par ytterst tysta "urr" har hon sagt till oss. Inatt låg hon en stund på min mage och jag låg ner på sängen. Hon höll upp huvudet fint så det är nog dags att börja med lite mer frekvent nackträning. Sist jag försökte somnade hon. Sen kräks hon ju så hemskt så jag vågar inte gå ifrån henne alls i magläge. Tror hon spyr när hon ska bajsa. Hon tar i och så kommer det åt båda hållen. Och när hon rapar. Massor! Så mannen har fått torka golvet ett par ggr..

Dags att hänga upp dagens skörd av tvätt. Att man kan vara så tacksam över en tvättmaskin.

Börjar längta efter att få träna. MEn avslagen måste nog ta slut först. Och svårt med helammad bebis. Testat att ge bröstmjölk på flaska hon vill inte ta det. Ska kolla mammababy alternativet på friskis tror jag.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Repan
    MissKaos skrev 2014-01-13 14:21:37 följande:

Charmtroll!!

Känna efter? Varför skulle du vilja pilla där om det gör ont? När har du efterkontroll?

Avslag btw. Mina tilltar så fort jag gör öht ngt. Bär bebisen i babysafet från bilen till BVC tex. Lyfter vagnen i/ur bilen. Jäkligt irriterande och jobbigt. Jag vill komma ut och göra saker snart...

Igår fyllde Elsa 3 veckor! Idag har hon lett och varit mkt mer vaken än hon brukar på dagarna. Ska åka och väga henne men tycker nog hon ser ut att växa. Ett par ytterst tysta "urr" har hon sagt till oss. Inatt låg hon en stund på min mage och jag låg ner på sängen. Hon höll upp huvudet fint så det är nog dags att börja med lite mer frekvent nackträning. Sist jag försökte somnade hon. Sen kräks hon ju så hemskt så jag vågar inte gå ifrån henne alls i magläge. Tror hon spyr när hon ska bajsa. Hon tar i och så kommer det åt båda hållen. Och när hon rapar. Massor! Så mannen har fått torka golvet ett par ggr..

Dags att hänga upp dagens skörd av tvätt. Att man kan vara så tacksam över en tvättmaskin.

Börjar längta efter att få träna. MEn avslagen måste nog ta slut först. Och svårt med helammad bebis. Testat att ge bröstmjölk på flaska hon vill inte ta det. Ska kolla mammababy alternativet på friskis tror jag.
    Ka jag vet inte för o se om stygnen är kvar? Har inte bokat efterkontroll än.

De kunde ju knappt undersöka mig under FL - tror pga svamp o smärtan av det. Verkar dock ha självläkt lite för kliar inte längre o är inte så rött? Men avslaget måste sluta o svampen behandlas innan någon kan undersöka mig med spekulum osv.
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2014-01-13 14:15:29 följande:
    Ammade barn ska ammas när dom säger till. Då är dom hungriga. Det där med hur ofta dom ska äta (var tredje timme) förstörde ammningen för många när det dök upp. Det var "modernt" typ när vi var små men verkar leva kvar ännu. Det är väl isf ett barn som inte går upp i vikt som det ska som behöver äta oftare.. Var glad att han äter så ofta -ett jättemål sällan ger ju bara magont istället. Det låter friskt att han äter oh växer! Och på bilden du la upp ser han ju jättefin ut Strunta i vad folk säger -dina instinkter är rätt!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Jag ammar ju fritt. Men många verkar tycka det är för ofta. Det funkar bra för mig. I dag har han sovit 5 timmar i sträck på dagen och nu spränger det rejält i brösten. På natten är det ju skönt om det går lite längre tid. Han brukar sova 5 timmar i sträck på natten. Jobbigt med alla spyor hoppas det lugnar sig snart. Tänk att hon är 3 v redan tiden går fort!
  • islandpeak

Har en förkyld liten tjej här :( har bara haft små barn på sommaren tidigare så detta är nytt för oss. Hur har ni andra gjort när era vart förkylda? Hon har sovit hela dagen, men har ingen feber. Annars är det väl koksalt och högt huvudläge som gäller? Hon hostar inte och har kanske något sämre aptit. Är så nojig över rsvirus..

• IdaJ
    islandpeak skrev 2014-01-13 17:17:00 följande:

Har en förkyld liten tjej här :( har bara haft små barn på sommaren tidigare så detta är nytt för oss. Hur har ni andra gjort när era vart förkylda? Hon har sovit hela dagen, men har ingen feber. Annars är det väl koksalt och högt huvudläge som gäller? Hon hostar inte och har kanske något sämre aptit. Är så nojig över rsvirus..

Stackarn! Hoppas att hon blir bra snart! Vi körde på koksalt/bröstmjölk och nässug, sen högt huvudläge. Det va det rådet jag fick av 1177.
  • MissKaos

Fy! Jag ger min näsdroppar från apoteket. Tycker det hjälper! Klä inte för varmt heller om hon får feber.

Rs är skräcken!!

islandpeak skrev 2014-01-13 17:17:00 följande:

• Plopps80

Ja rs är min skräck också. Har bara varit på vårt lokala Ica med Ludwig. Känner mig rätt låst som inte kan åka ut och shoppa och gå i affärer men BVC sköterskan avrådde kraftigt från stormarknader och shoppingcenter pga rs så jag åker ingenstans skulle aldrig förlåta mig själv. Tycker det är så segt. Längtar sjukt mkt efter våren! Slippa klä på barnen massa kläder såfort vi ska ut. Mörkt och kallt och rs virus i farten blä.

• Felinne

Efter världens mörkaste helg har jag idag lyckats amma TRE gånger och då dessutom UTAN amningsnapp. Håller allt jag har för att det ska fortsätta så här. Hurra!

Svar på tråden December bebis 2013